Algemene Ergotherapie (B-TM-Z09615)

3 studiepuntenNederlands52 urenEerste semesterEerste semesterUitgesloten voor examencontract
Van Loy Veerle (coördinator) |  Kuppens Els |  Steensels Marc |  Van Loy Veerle |  Van Uytsel Ann
POC PBA Ergotherapie TMK

 

OLA  Algemene praktijk en kennismakingsstage.

Leerdoelen:

1.de student kan zichzelf kritisch onder de loupe nemen en heeft zicht op zijn positieve punten en zijn werkpunten als ergotherapeut in spé.
2. de student kan samenwerken met anderen, durft te spreken voor een groep, durft te falen en kan zijn gedrag bijsturen.
2. de student kan objectief observeren en reflecties geven op deze observatie.
3. de student kan het systematisch handelen en de stageverslaggeving toepassen op een gegeven casus.
 

OLA Inleiding op de algemene ergotherapie

Leerdoelen:

Na het beëindigen van dit opleidingsonderdeel heeft de student volgende leerdoelen behaald :

  • De student kan het beroep geschiedkundig verklaren, zowel chronologisch als vanuit professionaliseringsoogpunt, en kan het centraal paradigma ervan uitwerken.
  • De student kent het verschil tussen een activiteitenanalyse en een handelingsanalyse en kan het verband leggen met de ergotherapeutische praktijk
  • De student heeft kennis van de ergotherapeutische interventies binnen de vier vakgebieden nl. fysische revalidatie, ontwikkelingsstoornissen, geriatrie en psychiatrie.
  • De student heeft kennis van het beroepsprofiel van de ergotherapeut en kan de beroepsrollen zoals deze in het beroepsprofiel zijn omschreven herkennen en toepassen op casusmateriaal.
  • De student heeft inzicht in het methodisch proces van ergotherapeutisch handelen en kan dit toepassen op casusmateriaal.

 

 

 

Voor dit OPO is geen specifieke voorkennis vereist, begintermen aansluitend op secundair onderwijs

 

Onderwijsleeractiviteiten

1 sp. Algemene praktijk en kennismakingsstage (B-TM-Z51017)

1 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum34 urenEerste semesterEerste semester
Kuppens Els |  Steensels Marc |  Van Uytsel Ann
POC PBA Ergotherapie TMK

Algemene praktijk en kennismakingsstage:

De cursus wil samen met inleiding op de ergotherapie een rode draad vormen doorheen de cursussen van de verschillende vakgebieden in het eerste jaar ergotherapie.

In de lessen worden termen als cliënt, cliëntsysteem, doelgericht handelen, observeren...verder uitgediept aan de hand van het vijf-fasenplan.

De studenten zullen 2 dagen een kennismakingsstage doorlopen. Ook het voorbereiden en de nabespreking van de kennismakingsstage komt aan bod in de lessen.

Van Uytsel A.,Kuppens E., Steensels M., 2016-2017, algemene praktijk en kennismakingsstage, onuitgegeven cursus Thomas More Kempen

Er worden praktijkopdrachten gegeven rond de thema's die in het vijf-fasenplan (cyclisch ergotherapeutisch werken) aan bod komen.

De meeste opdrachten worden in groepjes uitgewerkt en worden gevolgd door een groepsdiscussie.Op een ervaringsgerichte manier leren de studenten deze items kaderen binnen de opleiding.

Er worden ook 2 dagen kennismakingsstage gelopen: hier zal de student via observaties het werken met de doelgroep verkennen.

2 sp. Inleiding op de ergotherapie (B-TM-Z52703)

2 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College18 urenEerste semesterEerste semester
Van Loy Veerle
POC PBA Ergotherapie TMK

Inleiding in de ergotherapie

In deze cursus wordt de historiek van de ergotherapie geschetst. De werkterreinen en beroepsrollen van de ergotherapeut worden verduidelijkt, alsook de actuele tendensen binnen het beroep. Het proces van methodisch handelen in de dagelijkse ergotherapeutische praktijk komt uitgebreid aan bod, en wordt in praktijktoepassingen duidelijk. Het begrip handelen wordt uitgebreid geanalyseerd als werkinstrument voor de ergotherapeut.

Na het beëindigen van dit opleidingsonderdeel heeft de student volgende leerdoelen behaald :

  • De student kan het beroep geschiedkundig verklaren, zowel chronologisch als vanuit professionaliseringsoogpunt, en kan het centraal paradigma ervan uitwerken.
  • De student kent het verschil tussen een activiteitenanalyse en een handelingsanalyse en kan het verband leggen met de ergotherapeutische praktijk
  • De student heeft kennis van de ergotherapeutische interventies binnen de vier vakgebieden nl. fysische revalidatie, ontwikkelingsstoornissen, geriatrie en psychiatrie.
  • De student heeft kennis van het beroepsprofiel van de ergotherapeut en kan de beroepsrollen zoals deze in het beroepsprofiel zijn omschreven herkennen en toepassen op casusmateriaal.
  • De student heeft inzicht in het methodisch proces van ergotherapeutisch handelen en kan dit toepassen op casusmateriaal.




 

 

 

 

Inleiding op de algemene ergotherapie

Van Loy, V., niet gepubliceerde cursus TM Kempen, 2016-2017


le Granse M., Kinébanian A., van Hartingsveldt M. Grondslagen van de ergotherapie.   Reed  Business, Amsterdam 2012

Toledo : PPT

Inleiding algemene ergotherapie

Het vak wordt gedoceerd aan de hand van verplichte literatuur (Grondslagen van de ergotherapie), en een geschreven cursus die op dit naslagwerk is gebaseerd.
 

Evaluatieactiviteiten

Algemene Ergotherapie (B-TM-Z79615)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Paper/Werkstuk, Verslag, Medewerking tijdens contactmomenten
Vraagvormen : Gesloten vragen, Meerkeuzevragen, Open vragen
Leermateriaal : Geen

OPO Algemene ergotherapie :

  • OLA Inleiding op de ergotherapie 3 STP
  • OLA Algemene praktijk en kennismakingsstage 1STP

Om te slagen moet een student 10/20 halen voor het OPO. Indien een student minder dan 6/20 haalt op OLA-niveau, dan kan hij nog maximaal 9/20 halen voor het OPO, tenzij de docenten van het OPO anders beslissen. De motivatie is dat student de beoogde competenties onvoldoende heeft bewezen en hierdoor niet in aanmerking komt voor een credit.

Inleiding op de ergotherapie

100% schriftelijk na afloop semester 1
Student legt een schriftelijk examen af, waar zowel kennisvragen als toepassingsvragen aan bod komen. Om te slagen voor dit examen moet 60 % op de basiscompetenties gehaald worden. Deze basiscompetenties worden gevormd door vragen uit alle hoofdstukken waar vooral naar toepassing en kennis gevraagd wordt met betrekking tot de kern van de ergotherapie en het methodisch proces. De student toont aan dat hij de kern van het beroep begrijpt en het methodisch handelen begrijpt en kan toepassen op beperkte casus.

Wat betreft meerkeuzevragen, zal indien van toepassing de gokfactor vermeld worden op het examen. Ook basis-en extra vragen worden op het examen vermeld.

Indien een student geen 60% haalt op de basiscompetenties, dan wordt hij beoordeeld volgens een waardeschaal en kan hij maximum 9/20 scoren.


Algemene praktijk en kennismakingsstage

De beoordeling van deze cursus is permanente evaluatie. Concreet wil dit zeggen dat de studenten punten verdienen doorheen het jaar door het uitvoeren van de verschillende opdrachten.

De beoordeling wordt in 4 delen opgesplitst:

1. Het groeiproces van je persoonlijkheid en werkattitudes

Als je het beroep ET bekijkt (typefuncties, werkvelden, paradigma) kan je niet om een aantal vereisten heen die van jou -als ergo in spe- worden verwacht.  Deze persoonlijkheids­kenmerken worden gedurende de practica geobserveerd en geëvalueerd.  Je zal hierover ook regelmatig feedback krijgen :

         1. Rechtstreeks tijdens de lessen, door zowel de docent als je medestudenten.

         2. Als geschreven reactie op verslagen (docent)

Echt zijn: laat zien wie je bent, en waar je voor staat.

Inzicht hebben (verwerven) in jezelf: Welke zijn je positieve/negatieve punten.

Op een positieve manier in groep kunnen meewerken/denken.

Voor je mening durven uitkomen (op een gepaste manier).

Stiptheid       (bv.: werkjes op tijd afgeven)

Constructief in een groep kunnen samenwerken (bv.: respect opbrengen voor een andere mening)

Het eindpunt wordt met een -1/0/+1 verhoogd of verlaagd in functie van de hierboven beschreven items.

2. opdracht "observeren": 20%

3. opdracht "eerste stage gebeuren": 40%

4. opdracht "casus": 40%

BELANGRIJK: Taken die te laat worden afgegeven, gelden als niet afgelegd, en krijgen een 0. Ziekte op de dag van afgeven moet gewettigd worden en gemaild aan de docent zodat er een afspraak kan gemaakt worden om de taak later in te dienen.

OLA inleiding op de ergotherapie

Zelfde examenmodaliteit als 1e examenkans

OLA algemene praktijk en kennismakingsstage

40% van de beoordeling van de eerste examenkans wordt overgenomen. 60% van de beoordeling staat op een nieuwe opdracht.