Jongste kleuter (B-TM-Z26196)
Doelstellingen
Aan het einde van dit OPO is de student in staat om:
- de peuter zacht te laten landen in de onderwijscontext, in een veilige klasomgeving afgestemd op de noden van de jongste kleuter
- pedagogisch onderbouwd in te spelen op de ontwikkelingspsychologische kenmerken, noden en behoeften van de jongste kleuter
- pedagogisch onderbouwd in te spelen op opvoedkundige situaties, de exploratiedrang vanuit een ervaringsgerichte lerarenstijl
- inzicht te tonen in de sensomotorische ontwikkeling van het jonge kind
Begintermen
Je hebt minstens een bachelordiploma.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
Z26195 : Jongste kleuter
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Jongste kleuter (Sem 2) (B-TM-Z64238)
Inhoud
- De brug maken tussen de voorschoolse en schoolse context
- Verdieping ontwikkelingspsychologie, basisbehoeften, soorten spel, noden en behoeften... van de peuter
- Opvoedkunde bij de peuter (emotionele uitbarsting, autonomiedrang, gevoeligheid voor orde en structuur, nood aan beweging en sensomotoriek, ...)
- Organisatie van dagstructuur, klasstructuur, afgestemd op de jonge kleuter (routines, rituelen, bewegingsvrijheid, ..)
- Zindelijkheid
- Sensomotorische ontwikkeling
Studiemateriaal
Studiekost: 26-50 euro (De informatie over studiekosten zoals hier opgenomen is indicatief en geeft enkel de prijs weer bij aankoop van nieuw materiaal. Er zijn mogelijk ook e- en tweedehandskopijen beschikbaar. Op LIMO kan je nagaan of het handboek beschikbaar is in de bibliotheek. Eventuele printkosten en optioneel studiemateriaal zijn niet in deze prijs vervat.)
Het studiemateriaal zal ter beschikking gesteld worden op Canvas.
Struyven, K., Baeten, M., Kyndt, E., Sierens, E. (2020). Groot Worden. De ontwikkelingen van baby tot adolescent. Tielt: Lannoo Campus.
Toelichting werkvorm
Werkplekleren
Om te kunnen slagen voor dit OPO moet je per studiepunt een halve dag werkplekleren in de kleuterklas in functie van de opdrachten.
Evaluatieactiviteiten
Jongste kleuter (B-TM-Z96196)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
De evaluatie bestaat uit een portfolio (100%). Voor meer concrete informatie over de inhoudelijke invulling van het portfolio, zie Canvas.
Om te kunnen slagen voor dit OPO moet je per studiepunt een halve dag werkplekleren in de kleuterklas in functie van de opdrachten. Indien je deze dagen niet uitgevoerd hebt, kan je maximum een 7/20 halen op dit OPO.
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
De evaluatievorm is dezelfde bij een herkansing als bij de eerste examenkans en bestaat dus uit een portfolio (100%). Voor meer concrete informatie over de inhoudelijke invulling van het portfolio, zie Canvas.
Om te kunnen slagen voor dit OPO moet je per studiepunt een halve dag werkplekleren in de kleuterklas gedaan hebben tijdens het academiejaar. Indien je deze dagen niet uitgevoerd hebt, kan je maximum een 7/20 halen op dit OPO. Wanneer uitvoeren van opdrachten in de praktijk omwille van praktische organisatie niet mogelijk is, zal de student gevraagd worden de ingediende opdracht te herwerken.