Oudste kleuter (B-TM-Z26193)
Doelstellingen
Aan het einde van dit OPO is de student in staat om:
- in te schatten hoe de ontwikkeling van de oudste kleuter verloopt en te weten welke voorwaarden voor schoolrijpheid moeten gestimuleerd worden.
- initiatieven te bedenken waardoor de overgang naar het eerste leerjaar voor een kind soepel verloopt, met focus op weinig stress en druk.
- een krachtige leeromgeving op niveau van oudste kleuters uit te werken waar:
- schoolrijpheid wordt gestimuleerd, gericht op incidenteel leren en spel;
- expliciete focus ligt op schrijfmotoriek, ontluikende en beginnende geletterdheid en wiskunde;
- oog is voor participatie en intiatief van de oudste kleuter.
Begintermen
Je hebt minstens een bachelordiploma.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
Z26194 : Oudste kleuter
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Oudste kleuter (B-TM-Z64235)
Inhoud
- Schoolrijpheidsfactoren en groei van schoolrijpheid
- Initiatieven om de overgang van kleuter naar lagere school te verkleinen
- Ontluikende geletterdheid en wiskundige ontwikkeling gericht op de oudste kleuter
- Spelontwikkeling oudste kleuter: interactief thematisch rollenspel
- Theoretische kaders rond: ondernemingszin, participatie en initiatief bij oudste kleuters
Studiemateriaal
Studiekost: 76-100 euro (De informatie over studiekosten zoals hier opgenomen is indicatief en geeft enkel de prijs weer bij aankoop van nieuw materiaal. Er zijn mogelijk ook e- en tweedehandskopijen beschikbaar. Op LIMO kan je nagaan of het handboek beschikbaar is in de bibliotheek. Eventuele printkosten en optioneel studiemateriaal zijn niet in deze prijs vervat.)
Litière, M. (2009). Juf, mag ik overvaren. Schoolrijpheid. Als het kleuteren voorbij is. Tielt: Lannoo.
Heylen, L., & Holvoet, M. (2020). Ruimte voor initiatief in het basisonderwijs met kleuters. Tielt: Lannoo Campus & CEGO.
Struyven, K., Baeten, M., Kyndt, E., Sierens, E. ( 2020). Groot Worden. De ontwikkelingen van baby tot adolescent. Tielt: Lannoo Campus. p. 163-199.
Eigen digitale cursus met aanvulling van relevante teksten: zie Canvas.
Toelichting werkvorm
Werkplekleren
Om te kunnen slagen voor dit OPO moet je per studiepunt een halve dag werkplekleren in de kleuterklas in functie van de opdrachten.
Evaluatieactiviteiten
Oudste kleuter (B-TM-Z96193)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
De evaluatie bestaat uit een portfolio (100%).
Om te kunnen slagen voor dit OPO moet je per studiepunt een halve dag werkplekleren in de kleuterklas in functie van de opdrachten. Indien je deze dagen niet uitgevoerd hebt, kan je maximum een 7/20 halen op dit OPO.
Voor meer concrete informatie over de inhoudelijke invulling van het portfolio, zie Canvas.
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
De evaluatievorm is dezelfde bij een herkansing als bij de eerste examenkans en bestaat dus uit een portfolio (100%). Voor meer concrete informatie over de inhoudelijke invulling van het portfolio, zie Canvas.
Om te kunnen slagen voor dit OPO moet je per studiepunt een halve dag werkplekleren in de kleuterklas gedaan hebben doorheen het academiejaar in functie van de opdrachten. Indien je deze dagen niet uitgevoerd hebt, kan je maximum een 7/20 halen op dit OPO. Wanneer uitvoeren in de praktijk omwille van praktische organisatie niet mogelijk is, zal de student gevraagd worden de ingediende opdracht te herwerken.