Onderwijsvaardigheden: Diversiteit (B-TM-Z25651)
Doelstellingen
De educatieve bachelorstudenten:
- Koppelen en passen de theoretische kaders van het kruispuntdenken toe in zorgbrede contexten.
- Reflecteren op het eigen handelen vanuit een multiperspectief standpunt en sturen op basis van dit eigen handelen hun gedrag bij.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
Z25463 : Onderwijsvaardigheden: Diversiteit
Z25597 : Onderwijsvaardigheden: Diversiteit
Z25611 : Onderwijsvaardigheden: Diversiteit
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. OV: Diversiteit (sem 2 D) (B-TM-Z63330)
Inhoud
De studenten verwerven kennis en inzicht in diversiteit. Op basis daarvan ontwikkelen ze een empathische houding en een emancipatorische onderwijsvisie die hen in staat stelt zich in te leven in het perspectief van anderen. Binnen diversiteit wordt ingegaan op actuele thema’s, voornamelijk over leerlingen in kwetsbare situaties : etnisch-culturele herkomst, (meer)taligheid, (kans)armoede, religie, gender, seksualiteit, de brede school, … De studenten zetten in co-creatie leer- en leefprocessen op met het brede werkveld a.d.h.v. een diversiteitsstage. De studenten reflecteren vanuit multiperspectief over deze ervaringen en sturen hun handelen op basis hiervan bij.
Studiemateriaal
Het verplicht studiemateriaal is beschikbaar op Canvas en omvat:
- Kennisclips, PPT, opgenomen webinar(s), websites, gastsprekers
Aanbevolen studiemateriaal:
- Agirdag, O. (2021). Onderwijs in een gekleurde samenleving. EPO: Berchem
Toelichting werkvorm
De contactmomenten bestaan uit interactieve sessies.
Evaluatieactiviteiten
Onderwijsvaardigheden: Diversiteit (B-TM-Z95651)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Het eindresultaat van dit OPO wordt behaald door:
- De diversiteitsstage : pass of fail
- Self- en co assessment : 10 %
- Het mondeling examen : 90 %. De studenten passen de diversiteitsaspecten toe en koppelen deze aan theoretische kaders.
Indien de diversiteitsstage niet wordt afgelegd, kan er max. 7/20 behaald worden op dit OPO.
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Het eindresultaat van dit OPO wordt behaald door:
- De diversiteitsstage : pass of fail
- Self- en co assessment : 10 %
- Het mondeling examen : 90 %. De studenten passen de diversiteitsaspecten toe en koppelen deze aan theoretische kaders.
Indien de diversiteitsstage niet wordt afgelegd, kan er max. 7/20 behaald worden op dit OPO.