Onderwijsvaardigheden: Algemene Didactiek 2 (B-TM-Z25470)

Doelstellingen
De studenten kunnen
*een eigen mening op onderwijzen argumenteren.
*aan de hand van eigen voorbeelden de beginsituatiekenmerken uitleggen.
*voorbeelden rond differentiatie en breed evalueren opstellen en deze beoordelen.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
Z25590 : Onderwijsvaardigheden: Algemene Didactiek 2
Z25606 : Onderwijsvaardigheden: Algemene Didactiek 2
Z25457 : Onderwijsvaardigheden: Algemene Didactiek 2
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor Organisatie & Management (Geel) 180 sp.
- Bachelor Vroedkunde (Turnhout) 180 sp.
- Bachelor Vroedkunde - Verkort werktraject voor bachelors Verpleegkunde - Uitdovend (Turnhout) 180 sp.
- Bachelor Vroedkunde - Werktraject (Turnhout) 180 sp.
- Verkorte educatieve bachelor Secundair Onderwijs - Werktraject (Geel) 180 sp.
- Bachelor Vroedkunde - Verkort werktraject voor bachelors Verpleegkunde (Turnhout) 180 sp.
- Verkorte educatieve bachelor Secundair Onderwijs voor bachelors in de Kunsten i.s.m. LUCA - Werktraject (Geel) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. OV: Algemene Didactiek 2 (sem 2 D) (B-TM-Z62834)




Inhoud
1. Visies op onderwijzen
2. Beginsituatie vaststellen
3. Binnenklasdifferentiatie
4. Assessment
Studiemateriaal
Studiekost: 26-50 euro (De informatie over studiekosten zoals hier opgenomen is indicatief en geeft enkel de prijs weer bij aankoop van nieuw materiaal. Er zijn mogelijk ook e- en tweedehandskopijen beschikbaar. Op LIMO kan je nagaan of het handboek beschikbaar is in de bibliotheek. Eventuele printkosten en optioneel studiemateriaal zijn niet in deze prijs vervat.)
Standaert e.a. (2024). Leren en onderwijzen. Inleiding tot de algemene didactiek. Acco. Leuven.
Bijkomend studiemateriaal op elektronisch leerplatform Canvas
Toelichting werkvorm
Tijdens de contacturen werken we interactief. De studenten leveren een actieve inbreng tijdens groepsdiscussies, groepswerk, oefeningen, … in de klas. Voorbeelden uit de eigen praktijk en ervaringen in het onderwijs zijn een vertrekpunt om de leerinhoud te verwerken. De docent modelleert, expliciteert en legitimeert tijdens de les zijn aanpak naar de studenten.
Evaluatieactiviteiten
Onderwijsvaardigheden: Algemene Didactiek 2 (B-TM-Z95470)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Het schriftelijk examen wordt gescoord op 20 van de 20 punten.
Giscorrectie meerkeuzevragen met compensatie voor gokken door middel van een standaard giscorrectie: -1/n-1 (n = het aantal antwoordalternatieven).
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Zelfde modaliteit als eerste examenkans