Onderwijsvaardigheden: Onderwijsbeleid (B-TM-Z25467)

3 studiepuntenNederlands1 urenTweede semesterTweede semester
Van der Stede Hilde (coördinator) |  Van der Stede Hilde
POC PBA SECUNDAIR ONDERWIJS GEEL TMK

De studenten:

  • Leggen verbanden tussen de directe invloed van onderwijsbeleidsvorming, -voering en controle en de job van leraar.
  • Leggen in eigen woorden uit hoe de werking en organisatie van het secundair en volwassenenonderwijs in Vlaanderen zijn geregeld.
  • Analyseren de eigen rechten en plichten van de leraar en die van de lerenden en passen ze toe.

De studenten zijn in staat een objectief onderbouwd en genuanceerd standpunt in te nemen over actuele, onderwijskundige thema’s in een steeds veranderende maatschappij.
 

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
Z25480 : Onderwijsvaardigheden: Onderwijsbeleid
Z25601 : Onderwijsvaardigheden: Onderwijsbeleid
Z25617 : Onderwijsvaardigheden: Onderwijsbeleid

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. OV: Onderwijsbeleid (sem 2 D) (B-TM-Z62831)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum1 urenTweede semesterTweede semester
Van der Stede Hilde
POC PBA SECUNDAIR ONDERWIJS GEEL TMK

  • Inleiding: Netten, koepels, inrichtende macht. De schoolstrijden. Vrijheid van onderwijs.
     
  • Onderwijsbeleid in Vlaanderen: vorming, uitvoering/begeleiding, controle  (inspectie 2.0.)
    De directe invloed van het onderwijsbeleid en vernieuwing op de job van leraar: modernisering SO, leerplicht, juridisering, onderwijsinspectie, klassenraden.
     
  • Onderwijsorganisatie & structuur: secundair, volwassenen onderwijs.
     
  • Rechten en plichten van de leraar en lerende in het Secundair onderwijs:
    - Tewerkstelling & loopbaan in het onderwijs
    - Rechten en plichten van leraar o.a. mensenrechten, toepasselijke federale rechtstakken o.a. burgerlijke aansprakelijkheid, decretaal bepaalde ambtsgeheim, omgang met betrokkenen, belangenbehartiging, … met specifieke aandacht voor de juridisering (Klassenraden).
    - Rechten & plichten lerende o.a. schoolreglement, tucht- en ordemaatregelen

Het studiemateriaal is beschikbaar op Canvas en omvat:

  • Kennisclips, cursus, PPT, oefeningen, discussies

Blended learning.
De lessen verlopen via afstandsleren, aangevuld met contactmomenten.
Tijdens de contactmomenten worden leerinhouden extra geduid, en wordt op interactieve manier gediscussieerd over onderwijskundige thema’s waartoe de student zich vooraf heeft voorbereid.

Evaluatieactiviteiten

Onderwijsvaardigheden: Onderwijsbeleid (B-TM-Z95467)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Gesloten vragen, Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal, Computer, Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Het eindresultaat van dit OPO wordt behaald door:
 

100%
schriftelijk, online examen, deels gesloten, deels open boek.

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

De 2e examenkans verloopt volgens dezelfde modaliteiten als de eerste examenkans, nl. 100% via een online herexamen, deels gesloten, deels open boek.