Religie, zingeving en levensbeschouwing (B-TM-Z25146)

Doelstellingen
Tijdens het opleidingsonderdeel staan volgende doelen centraal:
- De studenten leren data en nieuws beoordelen op basis van kwaliteit en betrouwbaarheid en onderkennen tegelijk dat sociale media als informatiekanaal onderscheiden moeten worden van (gedegen) journalistiek.
- De student ontwikkelt filosofische denk- en redeneervaardigheden.
- De student leert om op een volwassen en verantwoordelijke manier zijn vrijheid van denken en handelen te ontdekken en deze ter hand te nemen.
- De student leert om in de dagelijkse stroom van informatie en complexiteitsverhoging structurele tendensen en ruimere tijdskaders te herkennen en te analyseren om derhalve te leren weerstaan aan de druk van de waan van de dag.
- De student leert om een onderbouwde visie te ontwikkelen met betrekking tot grote maatschappelijke thema’s (levensbeschouwelijk, sociaal-politiek, cultureel-ethisch).
- De student leert om het eigen zingevingskader adequaat te beschrijven en filosofisch-kritisch te bevragen en te analyseren.
- De student leert om vanuit eigen ervaringen en/of inhoudelijke input de eigen houding ten opzichte van zingevingsvraagstukken te expliciteren en in een groter geheel te plaatsen.
- De student leert om kritisch te reflecteren op het spanningsveld tussen een religieuze levenshouding enerzijds en een atheïstische levensvisie anderzijds.
- De student herkent ideologisch fanatisme en religieuze ‘zuiverheid’ als bedreigend en contraproductief voor een perspectief van meer verbinding tussen mensen.
- Studenten leren dat ‘katholiek’ niet noodzakelijkerwijs synoniem is van ‘oubollig’, en ze zien tegelijk in dat een oorspronkelijke beleving van het christendom in de eerste plaats tendeert naar een navolging van Jezus in zijn liefdesboodschap voor iedereen, inclusief de notie ‘mededogen’…
Begintermen
Geen specifieke voorkennis vereist.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
Z10402 : Religie, zingeving en levensbeschouwing
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve bachelor Kleuteronderwijs - Verkort werktraject voor bachelors/masters met onderwijsbevoegdheid - Uitdovend (Vorselaar) 180 sp.
- Educatieve bachelor Kleuteronderwijs - Verkort werktraject voor bachelors/masters zonder onderwijsbevoegdheid - Uitdovend (Vorselaar) 180 sp.
- Educatieve bachelor Lager Onderwijs - Verkort werktraject voor bachelors/masters met onderwijsbevoegdheid - Uitdovend (Vorselaar) 180 sp.
- Educatieve bachelor Lager Onderwijs - Verkort werktraject voor bachelors/masters zonder onderwijsbevoegdheid - Uitdovend (Vorselaar) 180 sp.
- Educatieve bachelor Secundair Onderwijs - Verkort traject - 1 onderwijsvak (Vorselaar) 180 sp.
- Educatieve bachelor Secundair Onderwijs - Verkort werktraject via LIO (leraar in opleiding) of werkplekleren (Vorselaar) 180 sp.
- Educatieve bachelor Secundair Onderwijs - Verkort traject - 2 onderwijsvakken (Vorselaar) 180 sp.
- Educatieve Bachelor Lager Onderwijs - Verkort programma - LIO en werkplekleren (Vorselaar) 180 sp.
- Educatieve bachelor Kleuteronderwijs - Verkort werktraject via LIO (leraar in opleiding) of werkplekleren (Vorselaar) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Religie, zingeving en levensbeschouwing (sem 2) (B-TM-Z60195)




Inhoud
Volgende thema’s komen aan bod:
- Religie, zingeving en levensbeschouwing in de postmoderniteit.
- Fundamentalisme als funest gegeven.
- Kritisch bronnengebruik
- De eigen levensbeschouwelijke identiteit in een huis met diverse zingevingskamers..
- Filosofisch denken binnen grotere tijdskaders die de waan van de dag overstijgen.
- Ethiek en ethisch denken.
- Het christelijk perspectief in een breder tijdskader.
Studiemateriaal
Cursus. Te raadplegen online via Canvas
Opgegeven literatuuropdrachten in het kader van Permanente Evaluatie.
Toelichting werkvorm
De student verwerft via de hoorcolleges inzicht in de betekenis van de postmoderne cultuur en hiermee samenhangende levensbeschouwelijke begrippen, kaders en achtergronden.
De student krijgt inzicht in verschillende niveaus van ethisch denken en redeneren.
De student herkent levensbeschouwelijke knooppunten in actuele thema's.
De student komt tot een genuanceerd oordeel ten aanzien van het fenomeen 'religie'.
De student bevraagt het eigen standpunt ten aanzien van de christelijke religie, en komt tot een beargumenteerde stellingname hieromtrent.
Evaluatieactiviteiten
Religie, zingeving en levensbeschouwing (B-TM-Z95146)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Eerste examenkans: 60% mondelinge evaluatie - 40% permanente evaluatie (PE).
Het mondeling examen vindt plaats op een moment voor de normale examenperiode. De precieze datum wordt in samenspraak met de student meegedeeld.
Correct schriftelijk taalgebruik voor het deel PE is een must. Taalfouten in schriftelijke opdrachten worden gesanctioneerd.
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Eerste examenkans: 60% mondelinge evaluatie - 40% taak/opdracht.
Correct schriftelijk taalgebruik is een must. Taalfouten in schriftelijke opdrachten worden gesanctioneerd.
Tweede examenkans: 100% mondelinge evaluatie (cursus mét extra literatuuropdracht!)