Neonatologie deel 2 (B-TM-Z16162)
Doelstellingen
DLR's:
1. Verleent binnen het wettelijke kader kwaliteitsvolle gespecialiseerde totaalzorg voor de neonaat. Herkent en erkent de grenzen van verpleegkundige deskundigheid in de neonatologie en verwijst op gepaste wijze door.
2. Stemt de zorg af volgens principes van ontwikkelings- en familiegerichte zorg en houdt rekening met het ruime cliëntsysteem.
3. Situeert de neonaat in zijn/haar fysieke, psychische, familiale, sociale en affectieve context en speelt hier gericht en respectvol op in, met het oog op het opbouwen van een vertrouwensrelatie en het herkennen van zorgproblemen - en behoeften.
4. Kan binnen de neonatologie op verantwoordelijke en efficiënte wijze vanuit verpleegbehoeften complexe verpleegdiagnoses stellen, op basis daarvan een verpleegplan opstellen, evalueren en op correcte wijze verpleegtechnische handelingen uitvoeren.
5. Integreert binnen de zorgfunctie preventieve maatregelen naar neonaat en ouders toe, met aandacht voor het creëren van een veilige omgeving. Werkt mee aan voorlichting, begeleiding en educatie wat betreft gezondheid en opvoeding binnen het ruime cliëntsysteem.
6. Houdt in het zorgproces voor neonaten rekening met socio-culturele, ethische en economische aspecten
Specifieke leerdoelen:
- Je kan de symptomen, diagnoses, behandeling en complicaties opnoemen en uitleggen betreffende de pathologie die aan bod komt in dit opleidingsonderdeel.
- Je kan voor de meest courant gebruikte medicatie op NICU de indicatie geven alsook de bij – en nevenwerkingen.
- Je kan de prenatale begeleiding in kader van genetica omschrijven;
- Je kan de organisatie van follow-up en ontwikkelingsproblemen omschrijven
- Je kan de totaalzorg voor een kind met complexe zorgen organiseren en aandachtspunten benoemen;
- Je kan ouders tips en tricks geven aangaande borstvoeding bij prematuren.
- Je kan klinisch redeneren en de verschillende onderwerpen met elkaar in verband brengen;
- Je kent de principes van CRM in de context van neonatologie.
- Je hebt het attest behaald van FINE 1.
Begintermen
Je bent in het bezit van een diploma Bachelor in de verpleegkunde of Bachelor in de vroedkunde
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
5 sp. Neonatologie deel 2 (B-TM-Z63894)
Inhoud
- Perinatale asfyxie en neurologische problemen: intra ventriculaire bloeding en leucomalacie;
- Oog-, nier-, metabole en gastro-enterologische problemen;
- SIDS en thuismonitoring;
- Het jonge kind met multipele problemen, benaderd vanuit het neonataal perspectief;
- Genetica: prenatale diagnostiek;
- farmacologie op NICU;
- Follow-up van de preterme en risico patiënt;
- Psychosociale aspecten;
- Ontwikkelingsgerichte zorg;
- Family Integreted Neonatal Care;
- Borstvoeding en prematuriteit;
- Complexe verpleegtechnische zorg (AP, spina bifida, thoraxdrainage, Koeling, wisseltransfusie);
- Acute pijn bij neonaten;
- CRM training.
Studiemateriaal
Studiemateriaal te vinden op canvas
Hand-outs presentaties van gastsprekers.
Opname van lessen of ingesproken presentaties.
FINE Handboek
Toelichting werkvorm
Hoorcollege: les in groep met mogelijkheid tot interactie.
Sessie klinische redeneren: aan de hand van casus - interactief.
Workshop FINE 1
Training CRM: vaardigheid inoefenen aan de hand van casuïstiek.
Evaluatieactiviteiten
Neonatologie deel 2 (B-TM-Z86162)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Medici: meerkeuzevragen of gesloten vragen met giscorrectie
Paramedici: meerkeuzevragen en open vragen.
Er wordt één examen opgemaakt, waarin niet noodzakelijk alle thema’s van het OPO zullen bevraagd worden en waarbij het aantal gedoceerde lesuren per thema niet in rekening zullen gebracht worden.
Er wordt op geen enkele manier gecommuniceerd over de thema’s die wel of niet bevraagd zullen worden.
Het behaalde resultaat is geen berekening op basis van het gewogen gemiddelde, maar een optelling van de behaalde punten, herleid tot 20.
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Zelfde werkwijze in tweede zittijd.