Mensen met een verstandelijke beperking (B-TM-ZX1287)

Doelstellingen
Dit opleidingsonderdeel kadert binnen volgende rol van de orthopedagogisch begeleider: Begeleider-Ondersteuner
1. Je motiveert op welke manier je verbinding kan maken en houden met een cliënt met een verstandelijke beperking (in een gegeven casus), afgestemd op de ontwikkeling en eigenheid van de cliënt;
2. Je motiveert welke methoden aangewezen zijn afhankelijk van de specifieke ondersteuningsvraag van een cliënt met een verstandelijke beperking in een gegeven casus;
3. Je herkent mogelijkheden, wensen en ondersteuningsvragen van een cliënt met een verstandelijke beperking en zijn context (gezin, leefgroep, …) in een gegeven casus;
4. Je linkt gedragskenmerken van personen met een beperking aan het niveau van emotioneel functioneren, cognitieve en sociale ontwikkeling;
5. Je beschrijft het gedrag van een cliënt met een verstandelijke beperking in zijn context en situeert het niveau van emotioneel functioneren van deze cliënt;
6. Je beschrijft handvaten voor begeleiding van een cliënt met een verstandelijke beperking in zijn context;
7. Je benoemt eigen sterkten en valkuilen in de begeleiding van personen met een verstandelijke beperking.
Begintermen
Geen voorkennis verreist.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Mensen met een verstandelijke beperking (B-TM-ZX6260)




Inhoud
INLEIDING: KINDEREN, JONGEREN EN VOLWASSENEN MET EEN VERSTANDELIJKE BEPERKING
- omschrijving, definities en classificering
- huidige invalshoeken voor beeldvorming en begeleiding: cognitie, adaptieve vaardigheden, emotionele ontwikkeling en context
- begeleidingsstijlen
CORPUS: BEGELEIDEN AAN DE HAND VAN HET EMOTIONEEL ONTWIKKELINGSKADER
- fasen in de emotionele ontwikkeling van mensen met een verstandelijke beperking
- handvaten voor begeleiding afgestemd op de ontwikkelingsfase van de cliënt
Studiemateriaal
Studiekost: 26-50 euro (De informatie over studiekosten zoals hier opgenomen is indicatief en geeft enkel de prijs weer bij aankoop van nieuw materiaal. Er zijn mogelijk ook e- en tweedehandskopijen beschikbaar. Op LIMO kan je nagaan of het handboek beschikbaar is in de bibliotheek. Eventuele printkosten en optioneel studiemateriaal zijn niet in deze prijs vervat.)
VERPLICHT:
- handboek: emotionele ontwikkeling bij personen met een verstandelijke beperking
- leermateriaal (cursus, fiches emotionele ontwikkeling, powerpoints,...) beschikbaar gesteld via Canvas
AANBEVOLEN:
- casussen en multimediamateriaal beschikbaar gesteld via Canvas
Toelichting werkvorm
Interactiecollege - Oefeningen/opdrachten - Practicum
Werken aan kennis en inzichten staat in deze cursus centraal. Om die reden wisselen theorie, praktische verwerking en oefeningen elkaar af. De ervaringen en de praktijk van de studenten worden ingezet via opdrachten en casusbespreking.
De aanpak staat beschreven in de studiewijzer.
Evaluatieactiviteiten
Mensen met een verstandelijke beperking (B-TM-ZX9287)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
De beoordeling bestaat uit twee onderdelen, namelijk een schriftelijk examen en een examenopdracht. Je dient in totaal te slagen voor dit OPO. Het eindcijfer wordt bepaald door de deelcijfers van het examen en de examenopdracht op te tellen.
SCHRIFTELIJK EXAMEN: 10/20 (=50% van de totaalscore)
- Het schriftelijk examen toetst leerdoelen 1-2-3-4-6.
- Het examen wordt digitaal afgelegd op de eigen laptop (proctorio - geen internet).
- Te gebruiken materiaal: samenvatting fiches opgemaakt door docenten.
EXAMENOPDRACHT: 10/20 (=50% van de totaalscore)
- Te gebruiken materiaal: alles
- De examenopdracht toetst leerdoel 5-7.
- Het inleveren van de examenopdracht dient te gebeuren op de vooropgestelde deadline (via de digitale leeromgeving Canvas). Het niet nakomen van de deadline betekent een nul-score voor dit onderdeel. Ziekte op de dag van indienen moet gewettigd worden en gemaild aan de docent zodat er een afspraak voor nieuwe deadline gemaakt kan worden.
- De examenopdracht is enkel volledig met handtekening en feedback van de werkplek(mentor) d.w.z. zonder handtekening / feedback betekent een nul-score voor dit onderdeel.
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Indien je niet geslaagd bent voor de optelsom van beide delen, maar wel geslaagd bent van één onderdeel mag je er in de tweede examenkans voor kiezen om de punten van het geslaagde deel van de eerste examenkans mee te nemen naar de tweede examenkans.
Je dient geslaagd te zijn voor de optelsom van beide delen.