WPL - Beroepsexploratie (B-TM-ZX0916)

Doelstellingen
De student:
- Gaat op zoek naar een geschikt bedrijf welke past in het verlengde van zijn interessegebied.
- Neemt actief deel aan de inleidende sessie veiligheid van het bedrijf.
- Gebruikt gepaste persoonlijke beschermingsmiddelen (veiligheidsschoenen, -bril, werkhandschoenen, …).
- Herkent de verschillende soorten veiligheidssignalisaties.
- Observeert hoe men componenten regelt en assisteert waar mogelijk.
- Maakt gebruik van gereedschappen/meetinstrumenten onder begeleiding van de mentor.
- Luistert naar de input van teamleden, neemt een open houding aan, respecteert hun deskundigheid, maakt er gebruik van.
- Toont zich betrokken bij een team en werkt enthousiast mee door zich aan de afspraken te houden en spontaan ondersteuning aan te bieden.
- Communiceert op een efficiënte wijze met de collega’s en leidinggevende .
- Rapporteert over het verloop van werkzaamheden.
- Verzorgt de communicatie met mentor en begeleider en houdt deze up to date.
- Drukt zich helder mondeling en schriftelijk uit in het Nederlands.
- Gebruikt op veilige wijze gereedschap.
- Hanteert een gepaste werkvolgorde.
- Kan de verschillende taken/activiteiten indelen in een juiste categorie (onderhoud of meet- en regeltechnieken).
- Reflecteert over de gekozen werkomgeving.
- Maakt een verslag met oog voor vorm en opmaak.
Begintermen
Voor dit OPO is geen specifieke voorkennis vereist.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
ZX0877 : WPL - Beroepsexploratie
ZX1582 : WPL - Beroepsexploratie (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Plaats in het onderwijsaanbod
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. WPL - Beroepsexploratie (B-TM-ZX5916)




Inhoud
Studenten gaan een week werkplekleren op de werkvloer en beschrijven:
- hun dagdagelijkse werkzaamheden binnen hun week van beroepsexploratie bij het bedrijf;
- leggen verbanden tussen het werkplekleren en de geziene leerstof;
- maken een onderscheid in "meet-en regeltechnische activiteiten" en "onderhouds activiteiten";
- maken een besluit met betrekking tot de te volgen richting in het volgende jaar:
- meet en regeltechnicus
- onderhoudstechnicus
Studiemateriaal
Studiekost: 1-10 euro (De informatie over studiekosten zoals hier opgenomen is indicatief en geeft enkel de prijs weer bij aankoop van nieuw materiaal. Er zijn mogelijk ook e- en tweedehandskopijen beschikbaar. Op LIMO kan je nagaan of het handboek beschikbaar is in de bibliotheek. Eventuele printkosten en optioneel studiemateriaal zijn niet in deze prijs vervat.)
Documenten op canvas.
Toelichting werkvorm
Werkplekleren
Evaluatieactiviteiten
WPL - Beroepsexploratie (B-TM-ZX8916)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
100% Permanente evaluatie
Puntenverdeling:
- 20% bedrijfsmentor in samenspraak met hogeschoolbegeleider;
- 80% permanente evaluatie
- 10% opvolging hogeschoolbegeleider
- 25% presentatie
- 45% portfolio
Als een student voor een deelopdracht (beoordeling door mentor van het bedrijf, beoordeling door hogeschoolbegeleider, beoordeling presentatie, beoordeling portfolio) een onvoldoende (<8/20) behaalt, kan hij of zij niet slagen en bedraagt de maximale eindscore 9/20.
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Herkansing is voorzien 100%.
Bij een onvoldoende beslist de examencommissie welke onderdelen moeten herdaan worden. Mogelijke onderdelen:
- Portfolio
- Een week op het bedrijf
- Presentatie
Van de onderdelen welke de student niet moet herkansen worden de punten overgenomen van de eerste examenkans.
Puntenverdeling:
- 20% bedrijfsmentor in samenspraak met hogeschoolbegeleider;
- 80% permanente evaluatie
- 10% opvolging hogeschoolbegeleider
- 25% presentatie
- 45% portfolio