Professionele ontwikkeling (B-TM-ZX0866)

Doelstellingen
De student(e):
- Stelt een e-mail op voorzien van een gepaste en verzorgde opmaak die aangepast is aan de doelgroep.
- Identificeert kernwoorden in een vacature.
- Stelt een CV en motivatiebrief op volgens de geziene richtlijnen.
- Maakt een analyse van de eigen persoonlijke competenties en stuurt de eigen werkpunten op basis hiervan bij.
- Maakt een presentatie in een presentatiepakket (bv. PowerPoint) volgens de geziene richtlijnen en stelt deze voor aan een publiek.
- Geeft en ontvangt op een respectvolle en constructieve manier feedback.
Begintermen
Voor dit opleidingsonderdeel is geen specifieke voorkennis vereist.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
ZX0902 : Professionele ontwikkeling
ZX1568 : Professionele ontwikkeling (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Professionele ontwikkeling (B-TM-ZX5866)




Inhoud
- Eerste indruk
- E-mailen (formeel en informeel)
- Studiebegeleiding (ik als lerende - studeren - plannen)
- Timemanagement
- Solliciteren (vacature, CV, motivatiebrief en sollicitatiegesprekken)
- Socialiteren
- Feedback geven en krijgen
- Maken en presenteren van een PowerPointpresentatie
Studiemateriaal
Studiekost: 1-10 euro (De informatie over studiekosten zoals hier opgenomen is indicatief en geeft enkel de prijs weer bij aankoop van nieuw materiaal. Er zijn mogelijk ook e- en tweedehandskopijen beschikbaar. Op LIMO kan je nagaan of het handboek beschikbaar is in de bibliotheek. Eventuele printkosten en optioneel studiemateriaal zijn niet in deze prijs vervat.)
PowerPointpresentaties, filmfragmenten en teksten op Canvas.
Toelichting onderwijstaal
De colleges worden in het Nederlands gedoceerd. Studenten worden geacht Engelstalige bronnen te verstaan en begrijpend te lezen.
Toelichting werkvorm
- Doceren
- Casusonderwijs
- Individueel gesprek
- Groepsgesprek
- Rollenspel
Alle communicatie over dit opleidingsonderdeel verloopt via de Canvasomgeving van dit opleidingsonderdeel.
Evaluatieactiviteiten
Professionele ontwikkeling (B-TM-ZX8866)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Gespreide evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode. Er worden verschillende evaluatiemethoden gebruikt zoals de beoordeling van opdrachten en observatiescores. Dit vereist een aanwezigheid in de les van de student(e), minimaal op momenten waarbij er evaluatiemomenten zijn. Deze evaluatiemomenten worden tijdig meegedeeld.
- Formele e-mail + verslaggeving (20%)
- Vacature met kernwoorden (10%)
- CV en motivatiebrief (20%)
- Persoonlijke competenties (10%)
- Kernkwadrant (10%)
- Presentatie + presenteren (30%)
De communicatie betreffende de bovenstaande individuele opdrachten (omschrijving, indienwijze en inleverdata) verloopt via de Canvasruimte van het opleidingsonderdeel. Indien de inleveringstermijn niet gerespecteerd wordt, zal de opdracht als niet ingeleverd worden beschouwd en resulteren in een 0-score voor de opdracht. Enkel in geval van gewettigde afwezigheid/overmacht kan hiervan worden afgeweken. Bij niet deelname aan een evaluatie-onderdeel wordt deze beoordeeld als “niet afgelegd” en conform het Onderwijs- en examenreglement verrekend als een 0-score.
De student(e) wordt verwacht op de hoogte te zijn van het onderwijs- en examenreglement (OER) inclusief de regelgeving m.b.t. plagiaat en de mogelijke sancties ten gevolge van plagiaat.
De student(e) die zich later dan de start van de eerste les inschrijft voor het vak, spreekt zelf de docent(e) aan om opdrachten en evaluaties in te halen. De student(e) doet dit ten laatste op de eerstvolgende les na de inschrijving. Indien de student(e) de docent(e) niet tijdig op de hoogte brengt, kunnen de opdrachten en evaluaties niet meer ingehaald worden.
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Dit opleidingsonderdeel is 100% herkansbaar. Wanneer de student(e) niet slaagt in eerste zit, voorziet het vak een (aangepaste) opdracht in de herkansingsperiode.
De communicatie betreffende opdrachten (omschrijving, indienwijze en inleverdata) verloopt via de Canvasruimte van het opleidingsonderdeel. Indien de inleveringstermijn niet gerespecteerd wordt, zal de opdracht als niet ingeleverd worden beschouwd en resulteren in een 0-score voor de opdracht. Enkel in geval van gewettigde afwezigheid/overmacht kan hiervan worden afgeweken. Bij niet deelname aan een evaluatie-onderdeel wordt deze beoordeeld als “niet afgelegd” en conform het Onderwijs- en examenreglement verrekend als een 0-score.
De student(e) wordt verwacht op de hoogte te zijn van het onderwijs- en examenreglement (OER) inclusief de regelgeving m.b.t. plagiaat en de mogelijke sancties ten gevolge van plagiaat.