Onderwijsvaardigheden: Leerling centraal (B-TM-ZX0509)

Doelstellingen
De studenten kunnen:
- fundamentele leerpsychologische begrippen en methodes formuleren en toepassen binnen krachtige en stimulerende leeromgevingen.
- de lichamelijke, cognitieve, psychologische, emotionele en sociale ontwikkeling tijdens puberteit en adolescentie beschrijven en toepassen binnen krachtige en stimulerende leeromgevingen
- motivatie en faalangst binnen schoolcontext beschrijven en leerlinggerichte en zorggerichte adviezen formuleren met het oog op diversiteit
- de belangrijkste principes die menselijk sociaal gedrag sturen verklaren en toepassen in concrete onderwijsleersituaties.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
ZX1940 : Onderwijsvaardigheden: Leerling centraal (Afstandsonderwijs) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
ZX0534 : Onderwijsvaardigheden: Leerling centraal
ZX1767 : Onderwijsvaardigheden: Leerling centraal
ZX1795 : Onderwijsvaardigheden: Leerling centraal
ZX1932 : Onderwijsvaardigheden: Leerling centraal (Afstandsonderwijs) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
ZX1939 : Onderwijsvaardigheden: Leerling centraal (Afstandsonderwijs) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Onderwijsvaardigheden: Leerling Centraal (sem 2 V) (B-TM-ZB5010)




Inhoud
*Leren leren
*Puberbrein
*Faalangst
*Leertheorieën
*Motivatie
*Sociale psychologie
*Ontwikkelingspsychologie
Studiemateriaal
Studiekost: niet van toepassing (De informatie over studiekosten zoals hier opgenomen is indicatief en geeft enkel de prijs weer bij aankoop van nieuw materiaal. Er zijn mogelijk ook e- en tweedehandskopijen beschikbaar. Op LIMO kan je nagaan of het handboek beschikbaar is in de bibliotheek. Eventuele printkosten en optioneel studiemateriaal zijn niet in deze prijs vervat.)
Studiemateriaal (niet gepubliceerde cursus, studiewijzer, powerpoints, teksten, filmpjes, casusmateriaal…) op elektronisch leerplatform Canvas.
Toelichting werkvorm
Tijdens de contacturen werken we interactief. De studenten leveren een actieve inbreng tijdens groepsdiscussies, groepswerk, oefeningen, werksessies … in de klas. Voorbeelden uit de eigen praktijk en ervaringen in het onderwijs zijn een vertrekpunt om de leerinhoud te verwerken.
Tijdens het afstandsonderwijs gaat de student zelfgestuurd met de leerinhoud aan de slag.
De docent modelleert, expliciteert en legitimeert tijdens de les zijn aanpak naar de student.
Evaluatieactiviteiten
Onderwijsvaardigheden: Leerling centraal (B-TM-ZX8509)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
De evaluatie van 'Onderwijsvaardigheden – Leerling centraal’ vindt tijdens de examenperiode plaats en telt voor 100% van het totaal aantal punten. Deze evaluatie is gebaseerd op een eigen keuze van de student.
De evaluatie kan bestaan uit een schriftelijk openboekexamen of een individuele opdracht.
De student maakt deze keuze aan de hand van de module ‘Keuzebegeleiding examenvorm’, gelinkt aan zijn eigen leerproces. De student deelt op een schriftelijke manier zijn keuze via Canvas mee. Deze keuze van de student wordt aan de betrokken docent ter goedkeuring voorgelegd. Deze keuzes zijn gebaseerd op het bereiken van de competenties voor dit opleidingsonderdeel met bijzondere aandacht voor de mate waarin de student(e) kan aantonen het keuzeproces bewust te hebben gemaakt.
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Zelfde modaliteit als eerste examenkans.