Verkoop en Prijsbepaling (B-TM-Z26272)

3 studiepuntenNederlands27 urenTweede semesterTweede semesterUitgesloten voor examencontract
Michiels Kris (coördinator) |  Michiels Kris |  N.
POC PBA AGRO- & BIOTECHNOLOGIE GEEL TMK

  • Je hebt inzicht in bedrijfs- en organisatieprocessen en hun onderlinge samenhang en kan dit inzicht toepassen in een ruime, geglobaliseerde en veranderende context.
  • Je formuleert en onderbouwt een eenvoudig advies voor de optimalisering van het bedrijfsbeleid op korte en lange termijn.
  • Je kan zich verdiepen in de situatie van klanten.
  • Je analyseert, interpreteert en evalueert correct en kritisch informatie.
  • Je schrijft een onderbouwde conclusie en een praktisch advies uit.
  • Je kan op basis van een bepaalde klant een verkoopgesprek voorbereiden en/of voeren.
  • Je ontwikkelt een geïntegreerd commercieel plan 
  • Je kan een inschatting maken om een verkoopteam aan te sturen.
  • Je berekent en evalueert commerciële kengetallen.
  • Je gebruikt de basisprincipes van kostencalculatie bij het berekenen van kostprijzen van producten en diensten.
  • Je legt de basisbegrippen van kostencalculatie correct uit 
  • Je kan een case beoordelen aan de hand van bedrijfsgegegevens
  • Je definieert wat 'een onderneming' is
  • Je situeert de omgeving waarbinnen een onderneming moet werken
  • Je doorloopt het proces van strategieformulering
  • Je bespreekt verschillende managementmodellen, organisatiestructuren, een personeelsformatieplan en verschillende leiderschapsstijlen
  • Je voert gestructureerd en doeltreffend een advies- en een verkoopsgesprek met een cliënt uit de sector.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Verkoop en Prijsbepaling (B-TM-Z64314)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht27 urenTweede semesterTweede semester
Michiels Kris |  N.
POC PBA AGRO- & BIOTECHNOLOGIE GEEL TMK

  • verkoop en verkoopmanagement
  • doelstellingen en strategieën van verkoop 
  • strategische keuzes en de impact op het verkoopmanagement van de onderneming
  • verkoopprognoses: overzicht van veel gebruikte methodes
  • bedrijfseconomische aspecten van sales management
  • essenties van werken in een team en teamleiderschap
  • Kostenbegrippen en kostprijscomponenten
  • Kostprijsberekening
  • Break-even analyse
  • Kostprijsberekening bij massaproductie
  • Activity based costing
  • basisprincipes communicatie
  • Advies- en verkoopsgesprekken

Eigen cursus

Hoorcollege - Interactiecollege - Oefeningen/opdrachten - Oefensessie - Werkcollege

Evaluatieactiviteiten

Verkoop en Prijsbepaling (B-TM-Z96272)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Vraagvormen : Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Verhouding examen/permanente evaluatie 80/20

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

  • Verhouding examen/permanente evaluatie 80/20
  • Punten van permanente evaluatie blijven behouden van voorgaande examenperiode