Voedergewassen (B-TM-Z25997)

3 studiepuntenNederlands27 urenEerste semesterEerste semesterUitgesloten voor examencontract
Vermeiren Dirk (coördinator) |  Vermeiren Dirk |  N.
POC PBA AGRO- & BIOTECHNOLOGIE GEEL TMK

Voedergewassen theorie - 2/3 punten

 

Je beoordeelt kritisch het oogsten van voedergewassen

Je beoordeelt kritisch het bewaren van voedergewassen

 

Voedergewassen TLO - 1 /3 van de punten

 

Je legt uit hoe een proefveld maïs opgezet moet worden

                 Je kan een maïsproef oogsten en beoordelen

                 Je berekent de productieresultaten van de geoogste maïsproef

Je rekent een besmestingsadvies uit vertrekkende van een bodemanalyse en houdt rekening met de mestwetgeving

Je stelt een voederwinningsplan en weideplan op voor een melkveebedrijf

 

Dit opleidingsonderdeel wordt best samen opgenomen in het jaarprogramma met het OPO bedrijfstage landbouw 1

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Voedergewassen (B-TM-Z64022)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum27 urenEerste semesterEerste semester
Vermeiren Dirk |  N.
POC PBA AGRO- & BIOTECHNOLOGIE GEEL TMK

In de inleiding wordt aangeven welke factoren algemeen van belang zijn bij de keuze van voedergewassen op een landbouwbedrijf.

Het oogsttijdstip van maïs wordt vanuit alle mogelijke invalshoeken besproken. Daarbij aansluitend krijgt men ook inzicht in het bepalen van het ds-gehalte van de maïs en wat de invloed is op de voederwaarde.

Na het bespreken van de verschillende gebruikssystemen van grasland op een melkveebedrijf, wordt via tabellen het graslandgebruik berekend.

Als afsluiting worden de verschillende bewaarprocessen voor ruwvoeders besproken en aangehaald hoe men deze kan optimaliseren.

De verschillende verliesposten tijdens het oogsten worden ook bestudeerd.

 

Discussie forum en uitwerken van: graslandgebruik en planning, voederwinningsplan, mestbankaangifte, bemestingsadvies en drijfmestgebruik (op basis van bedrijfsgegevens)

Oogsten maïsproeven

 

Cursusteksten/ vragenlijsten op Canvas

Zelfstandig op zoeken en verwerken van literatuur ter verbreding van de lesonderwerpen.

De student gaat op basis van een vragenlijst beschikbaar op canvas, de les voorbereiden, tevens zoekt hij verbreding op over de lesonderwerpen.

Tijdens het college worden vragen beantwoord van studenten, oefeningen gemaakt en worden discussies gevoerd vertrekkende vanuit de leerstof.

De student geeft tijdens de colleges duidelijk zelfstandig aan waar de leerstof extra uitleg vereist, dus voorbereiden is noodzakelijk.

Vaak wordt de les afgesloten met een test.

 

Van de student wordt verwacht dat hij de practica voorbereidt op basis van cursusteksten, vragenlijsten en door zelfstandig verbreding te verwerken.

Evaluatieactiviteiten

Voedergewassen (B-TM-Z95997)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Paper/Werkstuk, Verslag
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen
Leermateriaal : Formularium, Rekenmachine

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Voedergewassen Theorie (2/3 van de punten)

Examen bestaat uit een aantal open vragen en oefeningen die door gebruik te maken van het tabellenboek en  “handboek melkveehouderij” opgelost worden.

 

Voedergewassen Tlo (1/3 van de punten, Permanente evaluatie)

De studenten bereiden de TLO voor door een reeks vragen op te lossen, de cursustekst te verwerken en verbredingsinformatie op te zoeken.

Dit verwerken ze voor de les tot een verslag en droppen dit op canvas voor aanvang van de les.

Tijdens de les kan verder aangevuld worden na verduidelijkingen door de leerkracht op vraag van de studenten of door opdrachten op te lossen tijdens de TLO.

Op het einde van de TLO wordt een test afgenomen over de verwerkte leerstof deze punten tellen enkel als voorafgaande een verslag is ingeleverd op canvas.

Bij bedrijfsbezoeken of studievergaderingen leveren de studenten een verslag in via canvas, woensdagmorgen volgend op het bezoek.

In dit verslag geeft de student een eigen verwerking, verbreding van de aangeleverde kennis.

Bij het te laat inleveren van verslagen en afwezigheden wordt 0 gegeven.

De verschillende onderwerpen krijgen een gelijke puntenwaardering.

De beoordeling gebeurt tijdens de TLO d.w.z. dat het over een permanente evaluatie gaat.

In de derde examenperiode worden de punten van permanente evaluatie behouden.

In elke praktijksessie is er een permanente evaluatie. Een student die een praktijksessie mist en niet kan inhalen, krijgt een 0 voor deze sessie.

Indien een student om wettige redenen niet aanwezig kan zijn op een praktijksessie, meldt de student dit ten laatste op de dag van de betreffende praktijksessie. Een student kan een praktijksessie inhalen, indien zijn/haar afwezigheid gewettigd is en het inhalen organisatorisch mogelijk is. De student neemt zelf het initiatief om binnen de 3 kalenderdagen na de gemiste praktijksessie met de betrokken lectoren deze inhaalsessie af te spreken en in te plannen.

Studenten die de voorbereidende taken onvoldoende hebben uitgevoerd en/of niet voldoen aan de werkinstructies, worden omwille van veiligheidsredenen niet toegelaten tot de praktijksessie. De student is afwezig voor die sessie en kan deze niet inhalen. 

 

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

Enkel het voedergewassen theorie examen kan men herkansen onder dezelfde voorwaarde als bij de eerste examenkans.

De niet herneembare deelpunten worden overgedragen.