Dierkenmerken, welzijn en gedrag (B-TM-Z25890)

Doelstellingen
- Je interpreteert voor een gegeven casus (of zelf gekozen dier) het gedrag van landbouwhuisdieren en gezelschapsdieren.
- Je beoordeelt voor een gegeven case het welzijn van landbouwhuisdieren en gezelschapsdieren
- Je legt voor een gegeven case uit hoe men op een diervriendelijke manier omgaat met landbouwhuisdieren en gezelschapsdieren.
- Je benoemt correct het ras, de kleur, de aftekening, een exterieurkenmerk of een afwijking op foto's van landbouwhuisdieren en gezelschapsdieren.
- Je legt de relatie uit tussen de lichaamsbouw en de voortbeweging en gebruik/inzet van landbouwhuisdieren en gezelschapsdieren.
- Je stelt een signalement op voor landbouwhuisdieren en gezelschapsdieren.
- Je maakt voor een gegeven casus een gemotiveerde keuze van gezelschapsdieren o.b.v. de verschillende rassen, rasgroepen, gebruikstypes en hun karaktereigenschappen.
Begintermen
Voor dit OPO is geen specifieke voorkennis vereist.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor Agro- en Biotechnologie (Geel) (Afstudeerrichting Dierenzorg) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Dierkenmerken, welzijn en gedrag (B-TM-Z63862)




Inhoud
Dierkenmerken, welzijn & gedrag en bestaat uit 4 onderdelen:
- Gedragsleer en dierenwelzijn
- Gedrag hond en kat
- Gedrag paard
- Etnografie
De inhoud van het gedeelte "Gedragsleer en dierenwelzijn" omvat:
D1: Algemene gedragsleer
- Inleiding tot de gedragsleer
- Gedrag en motivatie
- Gedrag en domesticatie
- Gedrag en ontogenie
- Gedrag en leren
- Eenvoudige leerprocessen
- Habituatie
- Sensitisatie
- Klassiek contitioneren
- Operant conditioneren
- Complexe leerprocessen
- Immitatie
- Aanleren
- Inprenting
- Spel
- Latent leren
- Leren met inzicht
- Eenvoudige leerprocessen
- Gedrag en communicatie
- Mechanismen van communicatie
- Functies van communicatie
- Kenmerken van communicatie
- Organisatie van gedrag en gedragssystemen
- Gedragsketen en gedragssysteem
- Studie van gedrag
- De belangrijkste gedragssystemen
- Sociaal gedrag
- Solitair vs in groep leven
- Mens en dier
- Conflictgedrag – gestoord gedrag
- Vrije conflicten
- Ambivalent gedrag
- Intentiebeweging
- Overspronggedrag
- Omgericht gedrag
- Onvrije conflicten
- Stereotiep gedrag
- mutilatiegedrag
- Vrije conflicten
D2: Dierenwelzijn en omgaan met (landbouw-)huisdieren
- Dierenwelzijn: inleiding
- Kwaliteiten van de zintuigen van courante (landbouw-)huisdieren
- Natuurlijk gedrag van courante (landbouw-)huisdieren
- Beoordeling van dierenwelzijn
- Efficiënt en dierenwelzijnsvriendelijk omgaan met landbouwhuisdieren
De inhoud van het gedeelte "Gedrag hond en kat" omvat:
- Lichaamstaal en communicatie
- Huidige inzichten dominantie en basisbehoeften pup
- Basisbehoeften kat
- Leerproces pup
- Probleemgedrag hond
De inhoud van het gedeelte "Paard" omvat:
- Natuurlijk gedrag van het paard: kuddedier, prooidier, vluchtdier en steppedier
- Paardsignalen: vocale, visuele en reuk signalen
- Afwijkend gedrag van het paard: steoreotypieën en conflictgedrag
De inhoud van het gedeelte "Etnografie" omvat:
Studiemateriaal
Digitaal studiemateriaal op Canvas
Toelichting werkvorm
Hoorcollege - Oefeningen/opdrachten
De onderdelen: Gedragsleer en dierenwelzijn, Gedrag hond en kat en Etnografie zijn hoorcolleges waarbij er tijdens de les ook praktische cases ter discussie worden voorgelegd. Het deel 'Gedrag paard' is een opdracht die individueel dient uitgewerkt te worden en via het Canvas-platform wordt ingeleverd.
Evaluatieactiviteiten
Dierkenmerken, welzijn en gedrag (B-TM-Z95890)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Gedragsleer en dierenwelzijn (40%)
- Schriftelijk examen in de 1e examenperiode
- Dit examen telt mee voor 40% van het eindcijfer
Gedrag paard (15%)
- Opdracht (probleem)gedrag paard met adviserend verslag voor eigenaar
- Deze opdracht telt mee voor 15% van het eindcijfer
Taak over “Gedrag/welzijn paard in de praktijk
- Individueel
- Tussentijds feedback
In te leveren:
- Video selecteren waarin gedrag/welzijn aan bod komt
- Beschrijving + analyse
- Adviserend verslag
Gedrag hond en kat (15%)
- Schriftelijk examen in de 1e examenperiode
- Dit examen telt mee voor 15% van het eindcijfer
Dierkenmerken (30%)
- Schriftelijk examen (40%)
- Toets gezelschapsdieren & toets landbouwdieren (60%): in de toetsen dien je minstens 20 van de 30 foto’s juist te herkennen en benoemen, anders kan er nog max 9/20 gehaald worden voor dit deel.
- Om te slagen voor het deel 'dierkenmerken' moet je geslaagd zijn voor de toetsen (fotoherkenning) en minstens een 7/20 behalen voor het schriftelijk examen. Indien niet aan beide criteria voldaan, kan je nog max. een 9/20 behalen voor het deel 'dierkenmerken'.
Algemeen
Als op twee van de vier bovenstaande delen kleiner of gelijk aan 6,0/20, wordt gehaald, dan behaalt de student voor de totaliteit van het OPO nog maximaal 9/20. Niet elk leerdoel is van toepassing voor de verschillende evaluatieactiviteiten. Bij een score die kleiner of gelijk zijn aan 6,0/20 op een activiteit zijn er bijgevolg ook onvoldoende leerdoelen behaald om te slagen voor dit OPO.
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Andere modaliteit als de eerste examenkans:
- Een geslaagd deelpunt uit eerste zittijd (van de 4 beschreven delen) wordt overgedragen naar tweede zittijd. Dat deelpunt wordt opnieuw in rekening gebracht voor het bepalen van de OPO-score van tweede zittijd, samen met de nieuwe score voor de onderdelen waarvoor je niet slaagde in de eerste examenkans. Scores onder de 10/20 uit de eerste examenkans blijven niet behouden.
- Overdracht van deelresultaten (minimum 10/20) zijn enkel mogelijk binnen hetzelfde academiejaar