Onderzoeks- en communicatievaardigheden (B-TM-Z25882)

6 studiepuntenNederlands50 urenBeide semestersBeide semestersUitgesloten voor examencontract
Wuyts Alex (coördinator) |  Clement Piet |  Cox Stijn |  Dams Stan |  Janssens Juul |  Vleugels Rut |  Wuyts Alex |  N.  | MinderMeer
POC PBA AGRO- & BIOTECHNOLOGIE GEEL TMK

Onderzoeksvaardigheden

  • Je voert een eenvoudig, primair en secundair onderzoek correct uit en formuleert daarmee een adequaat antwoord op een vraagstuk/case/probleem uit je vakgebied.
  • Je verwerkt informatie uit vakliteratuur correct en begrijpelijk met correcte bronvermeldingen.
  • Je rapporteert over gevoerde onderzoeksactiviteiten op een onderbouwde, heldere en gestructureerde wijze en aangepast aan het doelpubliek.


Projectvaardigheden

  • Je werkt projectmatig en doelgericht samen en respecteert deadlines en afspraken.
  • Je stuurt je projectgroep mee aan.
  • Je voert taken tijdig en zorgvuldig uit.
  • Je communiceert doorlopend met je groepsgenoten over de voortgang van het project en je eigen taken daarin.
  • Je neemt verantwoordelijkheid voor het eindresultaat.

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. Onderzoeks- en communicatievaardigheden (B-TM-Z63851)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht50 urenBeide semestersBeide semesters
Clement Piet |  Cox Stijn |  Dams Stan |  Janssens Juul |  Vleugels Rut |  Wuyts Alex |  N.  | MinderMeer
POC PBA AGRO- & BIOTECHNOLOGIE GEEL TMK

  • Hoe vertaal je een onderzoeksvraag uit het vakgebied naar zoektermcombinaties in het Nederlands en het Engels?
  • Welke zoekkanalen zijn beschikbaar voor het vinden van goed onderbouwde internationale vakliteratuur?
  • Hoe beoordeel je gevonden bronnen op kwaliteit?
  • Hoe rapporteer je gestructureerd en correct de gevonden onderzoeksinformatie, inclusief bronvermeldingen?
  • Hoe pak je een praktijkonderzoek gericht aan?
  • Hoe verwerk je data gegenereerd uit een praktijkonderzoek correct in een wetenschappelijke paper?

De Leidraad ABT bevat alle regels waaraan je je in al deze opdrachten strikt dient te houden en omvat een checklist die je kan gebruiken om werkstukken en presentaties zelf te beoordelen voordat ze ingeleverd worden. Alle regels worden toegelicht in de algemene introductie op Onderzoeks- & Communicatievaardigheden. Daarnaast is een Onderzoeksleidraad beschikbaar die als handleiding dient voor het uitvoeren van literatuur- en praktijkonderzoek.

  • Wuyts A. (2024). Leidraad ABT. Handleiding voor de bacheloropleiding Agro- & Biotechnologie, Thomas More Kempen.
  • Wuyts A. (2024). Onderzoeksleidraad. Cursus voor de bacheloropleiding Agro- & Biotechnologie, Thomas More Kempen.

Alle informatie over opdrachten is verder gedetailleerd te vinden op Canvas.

Groepswerk - Hoorcollege - Projectwerk - Werkcollege

Onderzoeks- & Communicatievaardigheden is gebaseerd op twee opdrachten. In semester 1 start je met een literatuuronderzoek en wat later start je met een eigen praktijkonderzoek binnen je vakdomein. Sommige opdrachten worden in groepen van maximaal 5 studenten gemaakt, andere zijn individueel. Voor vragen over digitale tools kan je terecht bij de begeleidende docenten.

Evaluatieactiviteiten

Onderzoeks- en communicatievaardigheden (B-TM-Z95882)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Presentatie, Self assessment/Peer assessment
Leermateriaal : Cursusmateriaal, Computer, Naslagwerk

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Onderzoeksvaardigheid

  • Je toont aan dat je de beoogde onderzoeksvaardigheden beheerst in twee onderzoeksopdrachten: een literatuuronderzoek en een praktijkonderzoek. Je dient daarbij steeds strikt de relevante richtlijnen uit de Leidraad ABT en de Onderzoeksleidraad te hanteren.
  • Beide onderzoeken worden zowel vormelijk als inhoudelijk beoordeeld en meten de toepassing van de basisprincipes van onderzoeksvaardigheden op basis van een evaluatieschema (zie cursus).
  • Voor de onderzoeksopdrachten wordt een mix van het pass/failmodel en scores op 20 gehanteerd (zie cursus).


Teamvaardigheden

  • Bij de opdrachten die in groep afgewerkt worden, is een peerevaluatie voorzien die peilt naar 5 teamvaardigheden. Voor elk van deze vaardigheden bepalen 5 à 6 gedragsindicatoren (opgenomen in de cursus) of een student voldoende scoort.
  • Elke student die een score van 2/5 of minder haalt op een peerevaluatie, haalt een Fail of een nulscore voor de betrokken opdracht en dit wordt ook als dusdanig verrekend in de totaalscore voor het OPO. Wie een score tussen 2/5 en 2,9/5 haalt, ziet de groepsscore verminderd met 50%.


Eindresultaat

  • Het eindresultaat is het gemiddelde van de resultaten waarop een punt behaald werd voorzover aan alle slaagvoorwaarden voldaan is.
  • Je dient een voldoende te halen op beide onderzoeksopdrachten. Indien niet aan deze voorwaarde voldaan is, levert dat een onvoldoende op voor Onderzoeks- & Communicatievaardigheden. Het gemiddelde van de scores op 20 wordt dan gehalveerd om de eindscore te bepalen.
  • De scores voor de verschillende onderdelen worden onmiddellijk op Canvas gepubliceerd.

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

  • Je kan onderdelen waarvoor je geslaagd was ongewijzigd opnieuw indienen.
  • Indien een onvoldoende te wijten was aan een peerevaluatie terwijl de score van de groep wel voldoende was, dan dien je zelfstandig een nieuwe opdracht in te leveren. Deze nieuwe opdracht wordt na de tweede examenperiode via Canvas gecommuniceerd.
  • Indien de groepsscore voor een opdracht onvoldoende was, leveren de overgebleven groepsleden een verbeterde opdracht in.