Maatschappelijke vorming 2 (B-TM-Z25707)

6 studiepuntenNederlandsEerste semesterEerste semester
Lauwerysen Elke (coördinator) |  Houben Michèle
POC PBA SECUNDAIR ONDERWIJS VRSL TMK

De student kan:

  • de didactiek en de basisinhouden binnen het domein ruimtelijk en historisch bewustzijn toepassen in een geïntegreerde context.
  • de didactiek en de basisinhouden binnen het domein organisatiebekwaamheid toepassen in een geïntegreerde context.
  • de didactiek en de basisinhouden binnen het domein natuurwetenschappen toepassen in een geïntegreerde context.
  • de didactiek en basisinhouden binnen het domein duurzaamheid en burgerschap toepassen in een geîntegreerde context. 
  • een leerexcursie uitstippelen en een verwerkingsbundel aangevuld met een documentatiemap uitwerken met aandacht voor historisch en ruimtelijk bewustzijn.
  • zelfstandig een geïntegreerd, maatschappelijk relevant mini-thema (natuurwetenschappen, organisatiebekwaamheid en ruimtelijk bewustzijn) uitwerken op maat van het BSO.

De student kent de inhouden rond burgerschap, natuurwetenschappen en duurzaamheid zodat ze vlot kunnen toegepast worden in een lesvoorbereiding.  

De student handelt vanuit zijn reeds behaalde pedagogisch-didactische bekwaamheid.

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. Maatschappelijke vorming WES2 (SEM 1) (B-TM-Z63389)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdrachtEerste semesterEerste semester
Houben Michèle
POC PBA SECUNDAIR ONDERWIJS VRSL TMK

In MAVO W2 wordt de theorie geïntegreerd aangeboden. De theorie bestaat uit de vakinhouden en de -didactiek van MAVO.

  • Ruimtelijk bewustzijn: met o.a. ruimtelijk oriëntatiekader, kaarten, schalen, klimaat. Er is een link met de inhoud van organisatiebekwaamheid (leerexcursie). 
  • Historisch bewustzijn met aandacht voor de integratie van deze doelen in andere maatschappelijke thema's. 
  • Organisatiebekwaamheid: met o.a. leerexcursie, verkeer en mobiliteit.
  • Natuurwetenschappen: met o.a. duurzaamheid, milieu, energie, ecosystemen (nieuwe eindtermen)
  • Burgerschap: met o.a. democratisch proces, solidariteit, sociale rechtvaardigheid.

 

 

In het flexibel traject is er een combinatie van zelfstudiemateriaal dat online wordt aangeboden (bv. kennisclips, schema’s, cursussen, ... ) en materiaal dat op papier wordt aangeboden in de vorm van een cursus.

Drie contactmomenten met voorbereidende opdrachten en verwerkingsopdrachten. Tijdens het contactmoment worden de belangrijkste onderwerpen toegelicht en de studenten maken onder begeleiding opdrachten. Tijdens het derde contactmoment wordt ook tijd voorzien om vraaggestuurd te werken: studenten kunnen op voorhand vragen om bepaalde onderwerpen, oefeningen, taken (cocreatie met de secundaire school) …  te bespreken.

Evaluatieactiviteiten

Maatschappelijke vorming WES2 (B-TM-Z95707)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Paper/Werkstuk, Ontwerp/Product, Presentatie, Self assessment/Peer assessment, Procesevaluatie
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

70% permanente evaluatie.

30% examen (tijdens EP1).

De studenten maken een reeks opdrachten waarbij de toepassing van de leerinhoud wordt geëvalueerd.

De inhouden rond duurzaamheid, natuurwetenschappen en burgerschap worden geëvalueerd tijdens een mondeling examen in EP1. Bij een onvoldoende op het mondelinge examen kan er nog maximaal 9/20 behaald worden voor het volledige OPO.

 

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

De studenten werken dezelfde opdrachten uit als in EP1. De individuele opdrachten waarvoor in EP1 een voldoende werd behaald, kunnen meegenomen worden in EP3. Indien er een voldoende behaald werd voor het examen, dient dit eveneens niet hernomen te worden in EP3. Bij een onvoldoende op het mondelinge examen kan er nog maximaal 9/20 behaald worden voor het volledige OPO.