Maatschappelijke vorming 1.1 (B-TM-Z25705)




Doelstellingen
De student kan:
- een opdracht ontwikkelen op het niveau van de leerlingen in de B-stroom.
- gepaste activerende werkvormen herkennen en deze vertalen naar de lespraktijk.
- een inschatting maken van wat een krachtige leeromgeving is in de B-stroom.
- de leerplannen lezen en deze omzetten naar een onderbouwde lesvoorbereiding.
- de leerplandoelen betreffende identiteit, diversiteit en gezondheid vertalen naar bruikbaar lesmateriaal.
De student kent de inhouden rond identiteit en diversiteit zodat ze vlot kunnen toegepast worden in een lesvoorbereiding.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve bachelor Secundair Onderwijs - Verkort werktraject via LIO (leraar in opleiding) of werkplekleren (Vorselaar) (Project Algemene Vakken) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Maatschappelijke vorming WES1.1 (SEM 1) (B-TM-Z63387)




Inhoud
MAVO WA1.1 bestaat uit de verkenning van de doelgroep en de eindtermen/minimumdoelen van mavo (maatschappelijke vorming) en PAV (project algemene vorming). De theorie wordt geïntegreerd aangeboden.
- Verkenning van de doelgroep: B-stroom en A-finaliteit
- Eindtermen / minimumdoelen en leerplannen mavo
- Krachtige leeromgeving aangepast aan de doelgroep
- Verkennen van minimumdoelen rond identiteit, diversiteit en gezondheid
Studiemateriaal
- Syllabi en multimediamateriaal aangeboden via Canvas
Toelichting werkvorm
Drie contactmomenten met voorbereidende opdrachten en verwerkingsopdrachten. Tijdens het contactmoment worden de belangrijkste onderwerpen toegelicht en de studenten maken onder begeleiding opdrachten. Tijdens het derde contactmoment wordt ook tijd voorzien om vraaggestuurd te werken: studenten kunnen op voorhand vragen om bepaalde onderwerpen, oefeningen, taken (cocreatie met de secundaire school) … te bespreken.
Evaluatieactiviteiten
Maatschappelijke vorming WES1.1 (B-TM-Z95705)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
70% permanente evaluatie.
30% mondeling examen (EP1).
De studenten maken een reeks opdrachten waarbij de toepassing van de leerinhoud wordt geëvalueerd.
Daarnaast wordt er een mondeling examen voorzien voor de inhouden rond identiteit en diversiteit. Bij een onvoldoende op het mondelinge examen kan er nog maximaal 9/20 behaald worden voor het volledige OPO.
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
De studenten werken dezelfde opdrachten uit als in eerste zittijd. De individuele opdrachten waarvoor in EP1 een voldoende werd behaald, kunnen meegenomen worden in EP3. Indien er een voldoende behaald werd voor het examen, dient dit eveneens niet hernomen te worden in EP3. Bij een onvoldoende op het mondelinge examen kan er nog maximaal 9/20 behaald worden voor het volledige OPO.