STEM 2 (B-TM-Z25700)




Doelstellingen
De student:
- ontwikkelt praktijkgerichte onderzoeksvaardigheden:
- kan zelfstandig een probleemstelling benoemen;
- kan één of meerdere vragen bij een probleemstelling formuleren.
- heeft binnen de behandelde inhouden een zeer grondige kennis van de te onderwijzen leerstof van de eerste graad secundair onderwijs (begrippen, grootheden, eenheden, symbolen, principes, wetten, gebruik, werking en kennis van het didactisch materiaal);
- kan binnen de domeinen metaal en kunststoffen het gebruik van gereedschappen en materiaal toepassen in de ontwikkeling van didactisch materiaal en projecten;
- kan het gebruik van gereedschappen en materiaal in verband met technisch tekenen toepassen;
- kan deze basiskennis situeren in grotere leerstofgehelen:
- reproductiekennis;
- inzicht: toepassen, verwerken van theoretische kennis in nieuwe situaties; oplossen van probleemstellingen;
- vaardigheden: vlot uitvoeren van proeven; besluiten formuleren.
- kan zelfstandig en op maat een les(senreeks) ontwerpen/ontwikkelen en hierbij een werkstuk vervaardigen volgens het technisch proces met inbegrip van materiaallijsten, gereedschapslijsten, werkvolgorde en evaluatiefiche(s);
- organiseert een stimulerende, werkbare, veilige werk-, leef- en leeromgeving;
- verwerft basiskennis in de normering en afspraken voor mechanisch en elektrisch technisch tekenen;
- kan een technische tekening lezen, interpreteren en ontwerpen;
- verwerft basisvaardigheden in volgende teken- en softwareprogramma's: Inventor, Sketchup, Ultimaker Cura, RDWorks;
- kan de Europese projectiemethode herkennen en toepassen;
- kan basiswerkstukken ontwerpen en vervaardigen met volgende toestellen: 3D-printer, lasersnijder en snijplotter.
- ontwikkelt vaardigheden om:
- out-of-the-box en associatief te denken binnen een geïntegreerd thema;
- 21ste eeuwse vaardigheden en global competences toe te passen in thema's en projecten;
- de connectie tussen minimumdoelen en leerplandoelen te herkennen en te vertalen naar concrete vakgebonden inhouden.
Begintermen
De student handelt vanuit zijn reeds behaalde pedagogisch-didactische bekwaamheid.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. STEM WES2 (SEM 1) (B-TM-Z63381)




Inhoud
In STEM WES2 wordt de theorie geïntegreerd aangeboden. De theorie bestaat uit de vakinhouden en de -didactiek STEM..
Inhoud:
- technisch tekenen (zowel 2D als 3D)
- meettechnieken
- materiaalleer
- Europese projectiemethode
Didactiek:
- werkvormen binnen STEM/techniek
- leerplannen en eindtermen
- gebruik van toestellen (3D-printer, lasersnijder...) in de klaspraktijk
Studiemateriaal
Studiekost: 1-10 euro (De informatie over studiekosten zoals hier opgenomen is indicatief en geeft enkel de prijs weer bij aankoop van nieuw materiaal. Er zijn mogelijk ook e- en tweedehandskopijen beschikbaar. Op LIMO kan je nagaan of het handboek beschikbaar is in de bibliotheek. Eventuele printkosten en optioneel studiemateriaal zijn niet in deze prijs vervat.)
In STEM WES2 wordt het (zelf)studiemateriaal online aangeboden (bv. kennisclips, schema’s, cursussen... ).
Verplicht studiemateriaal:
- Cursus en materiaal op Canvas
- Beschikbare bordboeken
Toelichting werkvorm
Hoorcollege - Oefeningen/opdrachten - Practicum - Vaardigheidstraining - Werkcollege
Twee contactmomenten waarbij een aanbod wordt voorzien door de docent (zie semesterplanning en studiewijzer) waarin de belangrijkste onderwerpen worden toegelicht of waarbij onder begeleiding oefeningen worden gemaakt. Tijdens de contactmomenten wordt ook tijd voorzien om vraaggestuurd te werken: studenten kunnen vooraf vragen om bepaalde onderwerpen, oefeningen, taken… te bespreken.
Evaluatieactiviteiten
STEM WES2 (B-TM-Z95700)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
100% permanente evaluatie. Je maakt een reeks opdrachten (bv. oefeningen op Canvas, een paper of een werkstuk, leerlingbundel...) waarbij de toepassing van de leerinhoud wordt geëvalueerd. Het niet respecteren van de deadline die wordt bekendgemaakt op Canvas en in de studiewijzer kan leiden tot een nul voor de deelopdracht.
Puntenverdeling:
- Opdracht Technisch tekenen (70%)
- Projectbundel ontwerpen
- Opdracht Gadget (30%)
- Didactisch model ontwerpen in 3D
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Voor dit OPO zijn er geen deeloverdrachten. Je werkt dezelfde opdrachten uit als in eerste zittijd. Er kunnen per opdracht nieuwe doelstellingen of een ander lesonderwerp/thema bepaald worden.