STEM 1.2 (B-TM-Z25699)

6 studiepuntenNederlandsEerste semesterEerste semester
Simsek Aaron (coördinator) |  Simsek Aaron
POC PBA SECUNDAIR ONDERWIJS VRSL TMK

De student:

  • ontwikkelt praktijkgerichte onderzoeksvaardigheden:
    • Trekt conclusies op basis van waarnemingen, tekeningen, schema's, grafieken, tabellen en diagrammen.
  • heeft binnen de behandelde inhouden een zeer grondige kennis van de te onderwijzen leerstof van de eerste graad secundair onderwijs (begrippen, grootheden, eenheden, symbolen, principes, wetten, gebruik, werking en kennis van het didactisch materiaal):
    • Basiskennis verwerven rond het thema elektromagnetisme;
    • Basiskennis verwerven rond het thema energie en robotica;
    • Basiskennis verwerven in het programmeren en digitaal aansturen van elektronische schakelingen en toestellen;
    • Basiskennis verwerven in het gebruik en aanbod van verschillende lesmaterialen voor het aanleren van computationele vaardigheden;
    • Computationele vaardigheden kunnen benoemen en herkennen;
    • Computationele vaardigheden kunnen toepassen bij het uitwerken van een project.
  • kan deze basiskennis situeren in grotere leerstofgehelen:
    • reproductiekennis (in beperkte mate);
    • inzicht: toepassen, verwerken van theoretische kennis in nieuwe situaties; oplossen van probleemstellingen;
    • vaardigheden: uitvoeren van proefopstellingen.
  • kan zelfstandig en op maat een les(senreeks) ontwerpen/ontwikkelen en hierbij een werkstuk vervaardigen volgens het technisch proces met inbegrip van materiaallijsten, gereedschapslijsten, werkvolgorde en evaluatiefiche(s);
  • kan de behandelde inhouden toepassen in de ontwikkeling van didactisch materiaal en projecten;
  • organiseert een stimulerende, werkbare, veilige werk-, leef- en leeromgeving.
  • ontwikkelt vaardigheden om:
    • out-of-the-box en associatief te denken binnen een geïntegreerd thema;
    • 21ste eeuwse vaardigheden en global competences toe te passen in thema's en projecten;
    • de connectie tussen minimumdoelen en leerplandoelen te herkennen en te vertalen naar concrete vakgebonden inhouden.

De student handelt vanuit zijn reeds behaalde pedagogisch-didactische bekwaamheid.

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. STEM WES1.2 (SEM 1) (B-TM-Z63380)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdrachtEerste semesterEerste semester
Simsek Aaron
POC PBA SECUNDAIR ONDERWIJS VRSL TMK

In STEM WES1.2 wordt de theorie geïntegreerd aangeboden. De theorie bestaat uit de vakinhouden en de -didactiek STEM.

Inhoud:

  • Energie:
    • Magneten
    • Elektromagnetisme
    • Wisselstroom
    • Stroom maken en transporteren
  • ICT en robotica
    • Online en offline programmeren
    • Programmeertalen
    • I/O model
    • Grafisch programmeren
    • Sensoren en actuatoren

Didactiek:

  • Leerplannen basisopties
  • Minimumdoelen STEM
  • Leerlijn programmeren
  • Ontwikkelen van lesmaterialen met doelen, inhouden, werkvormen, materialen en evaluatie-instrumenten volgens de geziene vakdidactische principes

Studiekost: 1-10 euro (De informatie over studiekosten zoals hier opgenomen is indicatief en geeft enkel de prijs weer bij aankoop van nieuw materiaal. Er zijn mogelijk ook e- en tweedehandskopijen beschikbaar. Op LIMO kan je nagaan of het handboek beschikbaar is in de bibliotheek. Eventuele printkosten en optioneel studiemateriaal zijn niet in deze prijs vervat.)

In STEM WES1.2 wordt het (zelf)studiemateriaal online aangeboden (bv. kennisclips, schema’s, cursussen... ).

Verplicht studiemateriaal:

  • Cursus en materiaal op Canvas
  • Beschikbare bordboeken

Verdiepend/aanbevolen studiemateriaal:

  • Beginnen met programmeren met Scratch en Python ISBN 9789059055834

Hoorcollege - Oefeningen/opdrachten - Practicum - Vaardigheidstraining - Werkcollege

Twee contactmomenten waarbij een aanbod wordt voorzien door de docent (zie semesterplanning en studiewijzer) waarin de belangrijkste onderwerpen worden toegelicht of waarbij onder begeleiding oefeningen worden gemaakt. Tijdens de contactmomenten wordt ook tijd voorzien om vraaggestuurd te werken: studenten kunnen vooraf vragen om bepaalde onderwerpen, oefeningen, taken… te bespreken.

Evaluatieactiviteiten

STEM WES1.2 (B-TM-Z95699)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Ontwerp/Product, Verslag, Vaardigheidstoets
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal, Computer, Naslagwerk

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

100% permanente evaluatie. Je maakt een reeks opdrachten (bv. oefeningen op Canvas, een paper of een werkstuk, leerlingbundel...) waarbij de toepassing van de leerinhoud wordt geëvalueerd. Het niet respecteren van de deadline die wordt bekendgemaakt op Canvas en in de studiewijzer kan leiden tot een nul voor de deelopdracht.

Puntenverdeling:

  • Elektromagnetisme (20%)
    • Instructiefiche ontwerpen rond elektromagnetisme
    • Didactisch werkstuk ontwerpen
  • Project hernieuwbare energie (60%)
    • Projectbundel ontwerpen
    • Didactisch werkstuk ontwerpen
  • Project robotica (20%)
    • Leerling- en lerarenfiches ontwerpen rond het thema robotica

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

Voor dit OPO zijn er geen deeloverdrachten. Je werkt dezelfde opdrachten uit als in eerste zittijd. Er kunnen per opdracht nieuwe doelstellingen of een ander lesonderwerp/thema bepaald worden.