STEM 1.1 (B-TM-Z25698)




Doelstellingen
De student:
- ontwikkelt praktijkgerichte onderzoeksvaardigheden:
- formuleert een onderzoeksvraag en/of hypothese aan de hand van aangereikte criteria;
- trekt conclusies op basis van waarnemingen, tekeningen, schema's, grafieken, tabellen en diagrammen.
- Kan de behandelde inhouden van de te onderwijzen leerstof van de eerste graad secundair onderwijs hanteren en toepassen (begrippen, grootheden, eenheden, symbolen, principes, wetten, gebruik en kennis van het didactisch materiaal):
- kan de kennis en vaardigheden met betrekking tot de leergebieden en/of vakgebieden hout, energie en gereedschappen toepassen;
- herkennen, correct benoemen en hanteren van verschillende handgereedschappen;
- beheerst de kennis en vaardigheden met betrekking tot eenvoudige elektronische schakelingen met analoge elektronische componenten.
- kan deze basiskennis situeren in grotere leerstofgehelen:
- reproductiekennis;
- inzicht: toepassen, verwerken van theoretische kennis in nieuwe situaties; oplossen van probleemstellingen;
- vaardigheden: vlot uitvoeren van proeven; besluiten formuleren.
- kan zelfstandig en op maat een les(senreeks) ontwerpen/ontwikkelen en hierbij een werkstuk vervaardigen volgens het technisch proces met inbegrip van materiaallijsten, gereedschapslijsten, werkvolgorde en evaluatiefiche(s);
- organiseert een stimulerende, werkbare, veilige werk-, leef- en leeromgeving.
- ontwikkelt vaardigheden om:
- out-of-the-box en associatief te denken binnen een geïntegreerd thema;
- 21ste eeuwse vaardigheden en global competences toe te passen in thema's en projecten;
- de connectie tussen minimumdoelen en leerplandoelen te herkennen en te vertalen naar concrete vakgebonden inhouden.
Begintermen
De student handelt vanuit zijn reeds behaalde pedagogisch-didactische bekwaamheid.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. STEM WES1.1 (SEM 1) (B-TM-Z63379)




Inhoud
STEM WES1.1 bestaat uit de vakinhouden en de -didactiek van STEM. De theorie wordt geïntegreerd aangeboden.
Inhouden:
- Problem based learning
- Veiligheid in het vaklokaal
- persoonlijke- en collectieve beschermingsmiddelen
- werkplaatsreglement
- veiligheidsinstructiefiche
- Hout
- Materialenkennis
- Gereedschapsleer
- Energie
- Delen van een elektrische kringloop
- Elektrische schema’s
- Nuttige en niet-nuttige energie
- Concept energie
- Serie en parallel
- Wetten en berekeningen
Didactiek:
- Wat is STEM? (geïntegreerde aanpak en het technisch/wetenschappelijk proces)
- Leerplannen en minimumdoelen
Studiemateriaal
Studiekost: 1-10 euro (De informatie over studiekosten zoals hier opgenomen is indicatief en geeft enkel de prijs weer bij aankoop van nieuw materiaal. Er zijn mogelijk ook e- en tweedehandskopijen beschikbaar. Op LIMO kan je nagaan of het handboek beschikbaar is in de bibliotheek. Eventuele printkosten en optioneel studiemateriaal zijn niet in deze prijs vervat.)
In het WES-traject wordt er (zelf)studiemateriaal online aangeboden (bv. kennisclips, schema’s, cursussen...).
Verplicht studiemateriaal:
- Cursus en materiaal op Canvas
Aangeraden om als boek aan te kopen:
- BIEBUYCK N., DESCHEEMAEKER M.. e.a., Pelckmans Cool! 1 - Leerwerkboek (2024) – ISBN 978-94-6310-659-7
- BIEBUYCK N., DESCHEEMAEKER M.. e.a., Pelckmans Cool! 2 - Leerwerkboek (2024) – ISBN 978-90-289-9224-5
Toelichting werkvorm
Hoorcollege - Oefeningen/opdrachten - Practicum - Vaardigheidstraining - Werkcollege
Twee contactmomenten waarbij een aanbod wordt voorzien door de docent (zie semesterplanning en studiewijzer) waarin de belangrijkste onderwerpen worden toegelicht of waarbij onder begeleiding oefeningen worden gemaakt. Tijdens de contactmomenten wordt ook tijd voorzien om vraaggestuurd te werken: studenten kunnen vooraf vragen om bepaalde onderwerpen, oefeningen, taken… te bespreken.
Evaluatieactiviteiten
STEM WES1.1 (B-TM-Z95698)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
100% permanente evaluatie. Je maakt een reeks opdrachten (bv. oefeningen op Canvas, een paper of een werkstuk, leerlingbundel...) waarbij de toepassing van de leerinhoud wordt geëvalueerd. Het niet respecteren van de deadline die wordt bekendgemaakt op Canvas en in de studiewijzer kan leiden tot een nul voor de deelopdracht.
Puntenverdeling:
- Project houtkunde (70%)
- Projectbundel ontwerpen volgens het technisch proces
- Didactisch werkstuk ontwerpen
- Project veiligheid (30%)
- PBM’s kunnen toelichten
- Werkhuisreglement kunnen opstellen
- VIK kunnen opstellen
- Ontwikkelen van een didactisch spel rond veiligheid
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Voor dit OPO zijn er geen deeloverdrachten. Je werkt dezelfde opdrachten uit als in eerste zittijd. Er zullen per opdracht nieuwe doelstellingen of een ander lesonderwerp/thema bepaald worden.