Wiskunde 4 (B-TM-Z25697)

9 studiepuntenNederlandsTweede semesterTweede semester
Haesen Stefan (coördinator) |  Haesen Stefan
POC PBA SECUNDAIR ONDERWIJS VRSL TMK

De student

  • rekent met reële getallen.
  • gebruikt de concrete, schematische en abstracte voorstellingen van natuurlijke, gehele, rationale en reële getallen bij het ontwerpen van leeractiviteiten.
  • bewijst eigenschappen van deelklassen van de reële getallen (zoals priemgetallen, Pythagorische getallen, ...).
  • onderzoekt de verdeling van één grootheid in een dataset in functie van een probleemstelling of onderzoeksvraag die aanleiding gaf tot de dataverzameling, door middel van geschikte visualiseringen en centrum- en spreidingsmaten.
  • onderzoekt het verband tussen twee numerieke grootheden in een dataset met behulp van een spreidingsdiagram en de correlatiecoëfficiënt.
  • lost problemen op door te mathematiseren en demathematiseren en door gebruik te maken van heuristieken.
  • onderzoekt verzamelingen voorzien van een bewerking via groepentheorie.
  • hanteert correct mondeling en schriftelijk wiskundig taalgebruik.
  • stelt een wiskundige toets op, verbetert en analyseert deze.

De student handelt vanuit zijn reeds behaalde pedagogisch-didactische bekwaamheid.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
Z14429 : Wiskunde W4 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)

Onderwijsleeractiviteiten

9 sp. Wiskunde WES4 (B-TM-Z63378)

9 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdrachtTweede semesterTweede semester
Haesen Stefan
POC PBA SECUNDAIR ONDERWIJS VRSL TMK

Wiskunde WES 4  bestaat uit vakinhouden en vakdidactiek wiskunde. Volgende onderwerpen komen aan bod:: 

•    Getallenverzamelingen: natuurlijke, gehele, rationale en reële getallen
•    Beschrijvende statistiek
•    Algebraïsche structuren
•    Evaluatie binnen wiskunde

Bij werkplekleren en LIO is er bovendien ook aandacht voor cocreatie met de secundaire school. 

Studiekost: 1-10 euro (De informatie over studiekosten zoals hier opgenomen is indicatief en geeft enkel de prijs weer bij aankoop van nieuw materiaal. Er zijn mogelijk ook e- en tweedehandskopijen beschikbaar. Op LIMO kan je nagaan of het handboek beschikbaar is in de bibliotheek. Eventuele printkosten en optioneel studiemateriaal zijn niet in deze prijs vervat.)

In het WES-traject is er een combinatie van zelfstudiemateriaal dat online wordt aangeboden (bv. kennisclips, schema’s, cursussen, ... ) en materiaal dat op papier wordt aangeboden (bv. via de cursusdienst). 

Verplicht studiemateriaal:
•     Cursusteksten op het digitale leerplatform

Verdiepend/aanbevolen studiemateriaal:
•    Handboeken die gebruikt worden in het secundair onderwijs
•    Boek: In de ban van wiskunde, door Rik Verhulst, uitgeverij Garant, 2006
•    Boek: What is mathematics?, door R. Courant en H. Robbins, Oxford University Press, 1941 (en herdrukken)

Contactmomenten met voorbereidende opdrachten en verwerkingsopdrachten. Tijdens het contactmoment wordt een aanbod voorzien door de docent (zie semesterplanning) waarin de belangrijkste onderwerpen worden toegelicht of waarbij onder begeleiding oefeningen worden gemaakt. Er wordt telkens ook tijd voorzien om vraaggestuurd te werken: studenten kunnen op voorhand vragen om bepaalde onderwerpen, oefeningen, taken (cocreatie met de secundaire school), …  te bespreken.
 

Evaluatieactiviteiten

Wiskunde WES4 (B-TM-Z95697)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Paper/Werkstuk, Ontwerp/Product
Vraagvormen : Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Rekenmachine

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Schriftelijk examen: 70%

Permanente evaluatie: 30%

  • 10% taak Evaluatie
  • 20% taak Data en onzekerheid

De concrete taken voor permanente evaluatie worden verder toegelicht in de studiewijzer.

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

Idem als eerste examenkans.