Wiskunde 3 (B-TM-Z25696)




Doelstellingen
De student:
- hanteert een correct wiskundig taalgebruik,
- definieert begrippen en/of formuleert eigenschappen en stellingen uit de ruimtemeetkunde, analytische meetkunde, vectoren of goniometrie, (*)
- legt bewijzen van stellingen en eigenschappen uit de analytische meetkunde, de ruimtemeetkunde, rond vectoren of goniometrie uit, (*)
- past begrippen, eigenschappen, stellingen, formules of technieken uit de analytische meetkunde, vectoren, de ruimtemeetkunde, de goniometrie toe (o.a. bij het bepalen van meetkundige plaatsen, bij perspectief), (*)
- mathematiseert, modelleert en lost problemen op met vectoren, binnen de analytische meetkunde, de ruimtemeetkunde of de goniometrie (o.a. door het invoeren van coördinaten en het opstellen/oplossen van vergelijkingen en stelsels vergelijkingen, het oplossen van driehoeken),
- bewijst of weerlegt beweringen rond onderlinge ligging van rechten en vlakken in de ruimte, rond vectoren, rond analytische meetkunde of goniometrische identiteiten,
- ontwerpt een lessenreeks met aandacht voor differentiatie en alternatieve werkvormen zoals bv. een wiskundewandeling of flipping the classroom, …
- past informatie uit een vakdidactisch artikel of navorming toe bij het ontwerpen van een les(activiteit).
(*) zie ook rubriek inhoud
Begintermen
De student handelt vanuit zijn reeds behaalde pedagogisch-didactische bekwaamheid.
Kennis en vaardigheden:
De student bezit inzichten en vaardigheden voor wiskunde op het niveau van het eind van het secundair onderwijs. Hij heeft een goede kennis van de leerstof wiskunde uit de eerste en tweede graad en beheerst deze leerstof inzichtelijk. Hij heeft een basisnotie van het gebruik van symbolentaal, beschikt over de nodige algebraïsche vaardigheden, kan abstract denken en eenvoudige redeneringen opzetten.
Attitude: De student heeft een positieve ingesteldheid t.o.v. het leren van wiskunde. Hij werkt zorgvuldig en nauwkeurig en besteedt aandacht aan het gebruik van een correcte wiskundetaal. Hij is bereid om zijn wiskundekennis te verruimen en verdiepen en beschikt over het nodige enthousiasme en doorzettingsvermogen.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
Z14428 : Wiskunde W3 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
9 sp. Wiskunde WES3 (B-TM-Z63377)



Inhoud
Wiskunde WES 3 bestaat uit de volgende vakinhouden en vakdidactiek Wiskunde:
Ruimtemeetkunde: perspectief, ruimtefiguren, onderlinge ligging van rechten en vlakken in de ruimte, doorsnede van een veelvlak en een vlak
Analytische meetkunde: rechten, verbanden analytisch uitdrukken, problemen analytisch oplossen, analytische meetkunde van de cirkel, meetkundige plaatsen
Vectoren: begrip, bewerkingen, bewijzen met vectoren, coördinaat van een vector, vectoriële vergelijking van een rechte, scalair product van vectoren
Goniometrie: hoekenmaten, goniometrische getallen, goniometrische cirkel, goniometrische getallen van verwante hoeken, oplossen van rechthoekige en willekeurige driehoeken, goniometrische gelijkheden, cosinus- en sinusregel, verdubbelingsformules, som- en verschilformules.
Vakdidactiek: werkvormen en differentiatie
Bij werkplekleren en LIO is er bovendien ook aandacht voor cocreatie met de secundaire school.
Studiemateriaal
Studiekost: 1-10 euro (De informatie over studiekosten zoals hier opgenomen is indicatief en geeft enkel de prijs weer bij aankoop van nieuw materiaal. Er zijn mogelijk ook e- en tweedehandskopijen beschikbaar. Op LIMO kan je nagaan of het handboek beschikbaar is in de bibliotheek. Eventuele printkosten en optioneel studiemateriaal zijn niet in deze prijs vervat.)
In het WES-traject is er een combinatie van zelfstudiemateriaal dat online wordt aangeboden (bv. kennisclips, schema’s, cursussen, ... ) en materiaal dat op papier wordt aangeboden (bv. via de cursusdienst).
Verplicht studiemateriaal:
- De Boeck, I., 2023, Ruimtemeetkunde, onuitgegeven cursus, Vorselaar
- De Boeck, I., 2023, Analytische meetkunde en vectoren, onuitgegeven cursus, Vorselaar
- De Boeck, I., Haesen, S., 2023, Goniometrie, onuitgegeven cursus, Vorselaar
- De Boeck, I., 2023, Vakdidactiek deel 3
- materiaal en leeromgevingen op Canvas
Verdiepend/aanbevolen studiemateriaal:
- handboeken voor de eerste graad en tweede graad van het SO (digitaal of in de Serre te raadplegen)
- eindtermen en leerplannen wiskunde voor de eerste en tweede graad van het SO (online te raadplegen)
- wiskundetijdschriften zoals Uitwiskeling, Wiskunde en Onderwijs, Euclides, Pythagoras, Vector…
Toelichting werkvorm
Contactmomenten met voorbereidende opdrachten en verwerkingsopdrachten. Tijdens het contactmoment wordt een aanbod voorzien door de docent (zie semesterplanning) waarin de belangrijkste onderwerpen worden toegelicht of waarbij onder begeleiding oefeningen worden gemaakt. Er wordt ook tijd voorzien om vraaggestuurd te werken: studenten kunnen op voorhand vragen om bepaalde onderwerpen, oefeningen, taken (cocreatie met de secundaire school), … te bespreken.
Evaluatieactiviteiten
Wiskunde WES3 (B-TM-Z95696)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Puntenverdeling:
Schriftelijk examen: 60%
Mondeling examen: 20%
Permanente evaluatie (vakdidactiek/cocreatie met de secundaire school): 20% (tijdschriften: 5%, werkvormen en differentiatie: 15%)
Deze puntenverdeling blijft dezelfde in de derde examenperiode. Tijdens één van de contacttijden wordt een test formules analytische meetkunde/goniometrie afgelegd waarvan het resultaat meetelt bij het schriftelijke examen.
Het is mogelijk om een moeilijkere vraag rond meetkundige plaatsen op voorhand op te lossen als vervanging van een vraag op het examen.
Materiaal:
- Bij een deel van het schriftelijke examen mag een formularium gebruikt worden.
- Bij een deel van het schriftelijke examen mag een rekentoestel gebruikt worden.
Taal:
Correct schriftelijk taalgebruik is een must. Taalfouten in schriftelijke opdrachten worden gesanctioneerd.
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Zelfde puntenverdeling als bij de eerste examenkans. De punten voor permanente evaluatie blijven behouden, tenzij bij een onvoldoende. In dat geval krijgt de student vervangtaken.