Rooms-Katholieke Godsdienst 4 (B-TM-Z25693)




Doelstellingen
• De student beheerst en hanteert de basisbegrippen van het theologisch ethisch denken.
• De student ontleedt de vier paradigmata van omgaan met schuld.
• De student licht de evolutie van de sociale leer binnen de kerk toe.
• De student evalueert de theologie van de bevrijding plaatsen als een mogelijke denkstrategie.
• De student legt de verschillende sacramenten uit.
• De student licht de betekenis en de plaats in het leven van de sacramenten toe.
• De student vergelijkt de sacramenten met de parallelle rituelen van de grote religies.
• De student experimenteert met bewegend beeld in het godsdienstonderwijs.
• De student beheerst de evaluatievormen binnen het godsdienstonderwijs.
Begintermen
Passieve kennis van Frans, Engels en Duits om teksten te kunnen lezen en verstaan.
De student handelt vanuit zijn reeds behaalde pedagogisch-didactische bekwaamheid.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
Z14425 : Rooms-Katholieke Godsdienst W4 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve bachelor Secundair Onderwijs - Verkort werktraject via LIO (leraar in opleiding) of werkplekleren (Vorselaar) (Rooms-Katholieke Godsdienst) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
9 sp. Rooms-Katholieke Godsdienst WES4 (B-TM-Z63374)




Inhoud
In r.k.-godsdienst W4 wordt de theorie geïntegreerd aangeboden. De theorie bestaat uit de vakinhouden en de -didactiek r.k.-godsdienst. Je gaat ook een weekend naar de abdij van Averbode (ongeveer € 75)
Vakinhouden en -didactiek:
Ethiek
Nadat de student een algemene kennismaking met het begrip ethiek doorlopen heeft, tonen we aan dat er een vernieuwde interesse is voor het morele denken. Vervolgens achterhaalt de student wat christelijke ethiek zou kunnen betekenen. In een derde deel betstudeert de student een exemplarisch voorbeeld van ethisch denken. Vervolgens verkent de student de sociale leer van de kerk. Tenslotte betsudeert de student de bevrijdingstheologie als voorbeeld van christelijke economische, sociale ethiek.
Sacramentologie
Ontstaan van de verschillende sacramenten.
Plaats binnen het leven en betekenis van de sacramenten.
Confrontatie met parallelle rituelen in de grote religies.
Didactische thema's
Evaluatie binnen het godsdienstonderwijs wordt onder de loep genomen: modellen, onderdelen, mogelijkheden en beperkingen.
We besteden aandacht aan het werken met bewegend beeld tijdens de godsdienstlessen.
Studiemateriaal
Studiekost: 51-75 euro (De informatie over studiekosten zoals hier opgenomen is indicatief en geeft enkel de prijs weer bij aankoop van nieuw materiaal. Er zijn mogelijk ook e- en tweedehandskopijen beschikbaar. Op LIMO kan je nagaan of het handboek beschikbaar is in de bibliotheek. Eventuele printkosten en optioneel studiemateriaal zijn niet in deze prijs vervat.)
In het flexibel traject is er een combinatie van zelfstudiemateriaal dat online wordt aangeboden (bv. kennisclips, schema’s, cursussen, ... ) en materiaal dat op papier wordt aangeboden (bv. via de cursusdienst).
Verplicht studiemateriaal:
• Cursus Ethiek en sociale leer’
• Cursus ‘Sacramentologie
Verdiepend/aanbevolen studiemateriaal:
• Zie literatuurlijst in cursussen
Toelichting werkvorm
Drie contactmomenten met voorbereidende opdrachten en verwerkingsopdrachten. Tijdens het contactmoment wordt een aanbod voorzien door de docent (zie semesterplanning) waarin de belangrijkste onderwerpen worden toegelicht of waarbij onder begeleiding oefeningen worden gemaakt. Er wordt telkens ook tijd voorzien om vraaggestuurd te werken: studenten kunnen op voorhand vragen om bepaalde onderwerpen, oefeningen, taken (cocreatie met de secundaire school), … te bespreken.
Evaluatieactiviteiten
Rooms-Katholieke Godsdienst WES4 (B-TM-Z95693)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Examen: 16/20
Permanente evaluatie: 4/20
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Examen: 14/20
Permanente evaluatie: 6/20, waarvan 20% op vakdidactiek