Rooms-Katholieke Godsdienst 3 (B-TM-Z25692)

9 studiepuntenNederlandsTweede semesterTweede semester
Morlion Frank (coördinator) |  Morlion Frank
POC PBA SECUNDAIR ONDERWIJS VRSL TMK

•    De student licht het functioneren van het TT/NT als brok literatuur met verschillende literaire genres en taalvormen toe.
•    De student schetst de verschillende sociaal-religieuze groeperingen in het TT/NT.
•    De student vderklaart het TT/NT als geïnterpreteerde geschiedenis.
•    De student licht de kerkelijke structuur toe en verklaart de verschillende begrippen, ambten en functies.
•    De student verwoordt en verklaart de verschillende visies op kerk als gemeenschap.
•    De student beoordeelt de verschillende visies op en de plaats van interreligieus onderwijs. 
•    De student selecteert geschikte beelden en muziek bij de terreinen van het raamplan en de inhouden van lessen.
•    De student ontwerpt lessen met perikopen, met beeld en muziek.

Passieve kennis van Frans, Engels en Duits om teksten te kunnen lezen en verstaan.

De student handelt vanuit zijn reeds behaalde pedagogisch-didactische bekwaamheid.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
Z14424 : Rooms-Katholieke Godsdienst W3 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)

Onderwijsleeractiviteiten

9 sp. Rooms-Katholieke Godsdienst WES3 (B-TM-Z63373)

9 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdrachtTweede semesterTweede semester
Morlion Frank
POC PBA SECUNDAIR ONDERWIJS VRSL TMK

In r.k.-godsdienst W3 wordt de theorie geïntegreerd aangeboden. De theorie bestaat uit de vakinhouden en de -didactiek r.k.-godsdienst. 

Vakinhouden en -didactiek: 
Exegese TT/NT
Vanuit een artikel over de bijbel als gezagvol boek, verkent de student de exegese van het TT historisch. Vervolgens besteedt de student aandacht aan de ontstaansgeschiedenis van het boek en de literaire genres en taalvormen die erin voor komen. Tenslotte komt de historische achtergrond ter sprake en probeert de student Jezus te plaatsen binnen het geheel.

Ecclesiologie
Ontstaansgeschiedenis.
Structuren en hiërarchie.
Organisatievormen.

Verdieping werkvormen en didactische thema's
Bibliodrama.
Werken met Bijbelverhalen.
Werken met beelden.
Werken met muziek.
Interreligieus onderwijs.

 

Studiekost: 26-50 euro (De informatie over studiekosten zoals hier opgenomen is indicatief en geeft enkel de prijs weer bij aankoop van nieuw materiaal. Er zijn mogelijk ook e- en tweedehandskopijen beschikbaar. Op LIMO kan je nagaan of het handboek beschikbaar is in de bibliotheek. Eventuele printkosten en optioneel studiemateriaal zijn niet in deze prijs vervat.)

In het flexibel traject is er een combinatie van zelfstudiemateriaal dat online wordt aangeboden (bv. kennisclips, schema’s, cursussen, ... ) en materiaal dat op papier wordt aangeboden (bv. via de cursusdienst). 

Verplicht studiemateriaal:
•    Cursus 'Exegese TT'
•    Cursus ‘Ecclesiologie'
•    Bijbel met deuterocanonieke boeken (indien je die nog niet hebt. Kost ongeveer €40)

Verdiepend/aanbevolen studiemateriaal:
•    Zie literatuurlijst in cursussen
•    Bijbelatlas
•    Bijbel in andere vertaling

Drie contactmomenten met voorbereidende opdrachten en verwerkingsopdrachten. Tijdens het contactmoment wordt een aanbod voorzien door de docent (zie semesterplanning) waarin de belangrijkste onderwerpen worden toegelicht of waarbij onder begeleiding oefeningen worden gemaakt. Er wordt telkens ook tijd voorzien om vraaggestuurd te werken: studenten kunnen op voorhand vragen om bepaalde onderwerpen, oefeningen, taken (cocreatie met de secundaire school), …  te bespreken.

Evaluatieactiviteiten

Rooms-Katholieke Godsdienst WES3 (B-TM-Z95692)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Paper/Werkstuk, Presentatie
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Examen: 16/20
Permanente evaluatie: 4/20

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

Examen: 14/20
Permanente evaluatie: 6/20, waarvan 20% op vakdidactiek