Rooms-Katholieke Godsdienst 1 (B-TM-Z25690)




Doelstellingen
• De student maakt gebruik van de basisbegrippen van het Westers denken.
• De student legt verbanden en ontleden verschillen tussen de filosofische stromingen in de Westerse cultuur.
• De student herkent de basisconflicten binnen de Westerse filosofie doorheen de verschillende historische periodes en het actuele denken.
• De student analyseert het huidige denken omtrent mens, wereld en God aan de hand van de redenering van verschillende filosofen.
• De student verklaart de verschillen tussen het Griekse en Semitische denken.
• De student legt de overwinning van het statisch denken in het mens-, wereld- en godsbeeld van de Middeleeuwen uit.
• De student verklaart de Verlichting als een nieuwe poging van de denkende mens om autonoom te redenen.
• De student verbindt de ‘dictatuur van het getal’ met het huidige denken omtrent mens, wereld en god.
• De student verklaart waarom de differentiedenkers de wegbereiders voor het postmodernisme zijn.
• De student schetst het kerkelijk jaar.
• De student drukt uit wat liturgie is.
• De student licht de verschillende elementen van liturgie toe.
• De student kent de werking van het leerplan r.k.-godsdienst.
• De student ontwerpt vanuit de visie van het leerplan een les op papier.
• De student experimenteert met muziek in de gosdsienstlessen.
Begintermen
Passieve kennis van Frans, Engels en Duits om teksten te kunnen lezen en verstaan.
De student handelt vanuit zijn reeds behaalde pedagogisch-didactische bekwaamheid.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
Z14422 : Rooms-Katholieke Godsdienst W1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve bachelor Secundair Onderwijs - Verkort werktraject via LIO (leraar in opleiding) of werkplekleren (Vorselaar) (Rooms-Katholieke Godsdienst) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
9 sp. Rooms-Katholieke Godsdienst WES1 (B-TM-Z63371)




Inhoud
In r.k.-godsdienst W1 wordt de theorie geïntegreerd aangeboden. De theorie bestaat uit de vakinhouden en de -didactiek r.k.-godsdienst.
Vakinhouden en -didactiek:
In W1 verwerft de student zicht op de plaats van religie in ons hedendaags Westers denken. Vanuit deze kennis kan de student verstaan waarom de mens, en bijgevolg ook de leerlingen, denkt zoals hij denkt. De student maakt kennis met de christelijke liturgie en feesten. Dit uiteraard in confrontatie met de parallelle feesten in de andere grote religies.
1 Filosofie
Een historisch-chronologisch overzicht van de Westerse filosofie tot aan ons hedendaags redeneren. Hierbij wordt telkens opnieuw aandacht besteed aan het denken van de mens over zijn relatie met de werkelijkheid (het universum, de wereld, de ander, zichzelf en god).
1.1 De mythische manier van denken.
1.2 Het Griekse denken wordt geconfronteerd met het Semitische denken.
1.3 De Middeleeuwen
1.4 Renaissance en Verlichting.
1.5 Differentiedenken en postmodernisme.
2 Christelijke thema's
2.1 Wat is liturgie?
2.2 Het kerkelijk jaar
2.3 De grote feesten
2.4 Inleiding op de sacramenten
2.5 Parallelle feesten in islam, judaïsme, ...
3 Vakdidactiek
3.1 Kennismaking met het leerplan
3.2 Elementen van het levensbeschouwelijk onderwijs
3.3 Muziek in de godsdienstles
Studiemateriaal
Studiekost: 26-50 euro (De informatie over studiekosten zoals hier opgenomen is indicatief en geeft enkel de prijs weer bij aankoop van nieuw materiaal. Er zijn mogelijk ook e- en tweedehandskopijen beschikbaar. Op LIMO kan je nagaan of het handboek beschikbaar is in de bibliotheek. Eventuele printkosten en optioneel studiemateriaal zijn niet in deze prijs vervat.)
In het flexibel traject is er een combinatie van zelfstudiemateriaal dat online wordt aangeboden (bv. kennisclips, schema’s, cursussen, ... ) en materiaal dat op papier wordt aangeboden (bv. via de cursusdienst).
Verplicht studiemateriaal:
• Cursus ‘r.k.-godsdienst. Inleidende beschouwingen’
• Cursus 'Op zoek naar de bronnen van het Westers denken'
• Cursus 'Op de golven van de tijd'
• Bijbel met deuterocanonieke boeken
Verdiepend/aanbevolen studiemateriaal:
• Zie literatuurlijst in Cursus ‘r.k.-godsdienst. Inleidende beschouwingen
Toelichting werkvorm
Drie contactmomenten met voorbereidende opdrachten en verwerkingsopdrachten. Tijdens het contactmoment wordt een aanbod voorzien door de docent (zie semesterplanning) waarin de belangrijkste onderwerpen worden toegelicht of waarbij onder begeleiding oefeningen worden gemaakt. Er wordt telkens ook tijd voorzien om vraaggestuurd te werken: studenten kunnen op voorhand vragen om bepaalde onderwerpen, oefeningen, taken (cocreatie met de secundaire school), … te bespreken.
Evaluatieactiviteiten
Rooms-Katholieke Godsdienst WES1 (B-TM-Z95690)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Examen: 16/20
Permanente evaluatie: 4/20
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Examen: 14/20
Permanente evaluatie: 6/20, waarvan 20% op vakdidactiek