Nederlands 4 (B-TM-Z25689)




Doelstellingen
LITERATUUR
De student:
- licht toe hoe hij leerlingen kan laten groeien in hun literaire competentie.
- analyseert de bouwstenen van een toneelstuk en kan toneeltekens toelichten op leerlingniveau.
- reflecteert op en dialogeert over de eigen culturele beleving en onderwijskundige ontwikkelingen.
TAALBESCHOUWING
De student:
- reflecteert op sociologische aspecten in taal.
- onderscheidt aspecten van talige diversiteit in de eigen samenleving.
- licht aan de hand van concrete voorbeelden taalbeschouwelijke begrippen binnen het orthografische, sociolinguïstische en morfologische domein toe.
VAARDIGHEDEN
De student:
- licht begrippen binnen reclame- en mediawijsheid toe op het niveau van de leerlingen.
- licht de principes van taaltoetsen, taalscreening en taalbeleid in het secundair onderwijs toe.
- begeleidt laagtaalvaardige leerlingen in de ontwikkeling van hun taalvaardigheid.
Begintermen
De student handelt vanuit zijn reeds behaalde pedagogisch-didactische bekwaamheid.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
Z14421 : Nederlands W4 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
9 sp. Nederlands WES4 (B-TM-Z63370)




Inhoud
In Nederlands WES 4 komen de volgende vakinhouden en –didactiek aan bod.
LITERATUUR
- literaire genres: toneel
- bouwstenen van een toneelstuk: toneeltekens
- expressie in de lessen Nederlands
- literaire competentie
- De Leescyclus
TAALBESCHOUWING
- sociale taalvariatie
- humor
- figuurlijk taalgebruik
- tweedetaalverwerving
VAARDIGHEDEN
- instructietaal
- schooltaalwoorden
- NT2 en OKAN
- taalbeleid en taalscreening secundair onderwijs
- mediawijsheid
- reclame
Studiemateriaal
Studiekost: 26-50 euro (De informatie over studiekosten zoals hier opgenomen is indicatief en geeft enkel de prijs weer bij aankoop van nieuw materiaal. Er zijn mogelijk ook e- en tweedehandskopijen beschikbaar. Op LIMO kan je nagaan of het handboek beschikbaar is in de bibliotheek. Eventuele printkosten en optioneel studiemateriaal zijn niet in deze prijs vervat.)
In het WES-traject is er een combinatie van zelfstudiemateriaal dat online wordt aangeboden (bv. kennisclips, schema’s, cursussen, ...) en materiaal dat op papier wordt aangeboden (bv. via de cursusdienst). Het verplichte materiaal wordt ook in andere OPO's Nederlands gebruikt.
Verplicht studiemateriaal:
- online leerplannen Nederlands 1ste en 2de graad secundair onderwijs
- online cursusmateriaal via Canvas
- Schiepers, M. e.a. (2022). Voluit taal. Didactiek Nederlands voor de eerste en tweede graad van het secundair onderwijs. Gent, OWL Press.
Verdiepend/aanbevolen studiemateriaal:
- Bonset, H., de Boer, M., & Ekens, T. (2021). Nederlands in de onderbouw. Bussum: Coutinho.
- van den Branden, K. (2023). Taal op school. Pelckmans.
- Verhoeven, K. (2019). Doe maar taal. Leuven: Uitgeverij Acco.
Toelichting werkvorm
Contactmomenten met voorbereidende opdrachten en verwerkingsopdrachten. Tijdens het contactmoment wordt een aanbod voorzien door de docent (zie semesterplanning) waarin de belangrijkste onderwerpen worden toegelicht of waarbij onder begeleiding oefeningen worden gemaakt. Er wordt ook tijd voorzien om vraaggestuurd te werken: studenten kunnen op voorhand vragen om bepaalde onderwerpen, oefeningen, taken (cocreatie met de secundaire school), … te bespreken.
Evaluatieactiviteiten
Nederlands WES4 (B-TM-Z95689)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Verhouding permanente evaluatie – examen:
Examen: 50%
Permanente evaluatie: 50%
microteaching: 30%
cultuurportfolio: 30%
taalondersteuning: 40%
> Opmerking: de student kan nog drie dagen na de deadline zijn opdracht indienen, maar verliest wel één punt per dag vertraging. Indien de student die afspraak niet nakomt, resulteert dat in 0/20 voor de opdracht in kwestie.
Clausules:
Examen: de student dient minimum 50% te behalen. Indien dat niet het geval is, kan er geen compensatie plaatsvinden. De student kan dan nog maximaal 7 op 20 behalen voor het gehele OPO.
Permanente evaluatie: de student dient alle opdrachten te maken én moet voor het totaal van de permanente evaluatie minimum 9 op 20 behalen. Indien er niet aan die voorwaarden voldaan wordt, kan er geen compensatie plaatsvinden. De student kan dan maximaal 7 op 20 behalen voor het gehele OPO.
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
De verhouding tussen de permanente evaluatie (50%) en het examen (50%) blijft behouden.
De student legt bij de herkansing het examen opnieuw af, ongeacht het resultaat in de vorige examenperiode.
In de derde examenperiode herwerkt de student op individuele basis de opdrachten binnen de permanente evaluatie en schrijft bijkomend een reflectieverslag. Opdrachten waarvoor de student tijdens de tweede examenperiode een voldoende behaalde, moet hij niet hernemen in de derde examenperiode (EP3). De student kan er in dat geval voor kiezen om het cijfer te behouden. Indien de student een opdracht niet maakte in de tweede examenperiode, dan werkt hij/zij die uit voor EP3, maar zonder reflectieverslag.
Clausules:
Examen: de student dient minimum 50% te behalen. Indien dat niet het geval is, kan er geen compensatie plaatsvinden. De student kan dan nog maximaal 7 op 20 behalen voor het gehele OPO.
Permanente evaluatie: de student dient alle opdrachten te maken én moet voor het totaal van de permanente evaluatie minimum 9 op 20 behalen. Indien er niet aan die voorwaarden voldaan wordt, kan er geen compensatie plaatsvinden. De student kan dan maximaal 7 op 20 behalen voor het gehele OPO.