Nederlands 2 (B-TM-Z25687)




Doelstellingen
LITERATUUR
De student:
- analyseert de narratieve structuur, literaire technieken en bouwstenen van het verhaal op maat van leerlingen in literaire teksten en in (kort)films.
- illustreert en definieert literaire genres.
- reflecteert op en dialogeert over de eigen culturele beleving en onderwijskundige ontwikkelingen.
TAALBESCHOUWING
De student:
- benoemt en verbetert veelvoorkomende taal- en stijlfouten.
- kan de verschillende woordsoorten en hun kenmerken benoemen en kan de vorm en het gebruik ervan verklaren (op leerlingniveau)
- licht aan de hand van concrete voorbeelden taalbeschouwelijke begrippen binnen het orthografische, morfologische, semantische, syntactische en tekstuele domein toe.
VAARDIGHEDEN
De student:
- zet woordenschat-, lees- en luisterstrategieën bewust in en reikt ze aan.
- analyseert tekststructuren, tekstverbanden en structuuraanduiders en kan ze toepassen in eigen teksten.
- communiceert correct in het Standaardnederlands, zowel schriftelijk als mondeling.
DIDACTIEK
De student:
- brengt vanuit methodeanalyse aanvullingen of verbeteringen in lesmateriaal aan met speciale aandacht voor leesbevordering.
- werkt leesbevorderende activiteiten uit.
- past de inductieve methode toe.
Begintermen
De student handelt vanuit zijn reeds behaalde pedagogisch-didactische bekwaamheid.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
Z14419 : Nederlands W2 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
9 sp. Nederlands WES2 (B-TM-Z63368)




Inhoud
In Nederlands WES 2 komen de volgende vakinhouden en vakdidactiek aan bod.
LITERATUUR
- literaire genres
- bouwstenen van een verhaal: personages, tijd, ruimte, thema, motief, spanning, perspectief
TAALBESCHOUWING
- taalzorg
- morfologie: woordvorming (bv. samenstelling, afleiding) en woordsoorten
- woordsemantiek: neologismen, leenwoorden, betekenisrelaties
- zinssemantiek: modaliteit + passieve en actieve zinnen
- semantiek: spreekwoorden, gezegdes en zegswijzen :
VAARDIGHEDEN
- receptieve vaardigheden: lezen en luisteren
- tekststructuren
- samenvatten en schematiseren
DIDACTIEK
- leesbevordering + 'Vertel eens'-methodiek van Chambers
- lees- en luisterstrategieën (modeling) + tekststructuren
- OVUR + inductieve methode
Studiemateriaal
Studiekost: 26-50 euro (De informatie over studiekosten zoals hier opgenomen is indicatief en geeft enkel de prijs weer bij aankoop van nieuw materiaal. Er zijn mogelijk ook e- en tweedehandskopijen beschikbaar. Op LIMO kan je nagaan of het handboek beschikbaar is in de bibliotheek. Eventuele printkosten en optioneel studiemateriaal zijn niet in deze prijs vervat.)
In het WES-traject is er een combinatie van zelfstudiemateriaal dat online wordt aangeboden (bv. kennisclips, schema’s, cursussen, ... ) en materiaal dat op papier wordt aangeboden (bv. via de cursusdienst).
Verplicht studiemateriaal:
- Online leerplannen Nederlands 1ste en 2de graad secundair onderwijs
- Online cursusmateriaal via Canvas
- De Keersmaecker, J. (2017). KATERN: schrijf. Leuven: Katern. (via docent)
- Joosten, C., Peppelenbos, C., & Temme, B. (2020). Basisboek Literatuur. Groningen: Uitgeverij kleine Uil.
- Schiepers, M. et al. (2022). Voluit Taal: Didactiek Nederlands voor de eerste en tweede graad van het secundair onderwijs. Gent: Borgerhoff & Lamberights (ISBN 9789463937443 = studentenversie).
- Schryver, De, J., Haeseryn, W., & Rutten, G. (2007 of een latere herdruk). Handboek Spraakkunst. Plantyn.
Verdiepend studiemateriaal:
- Bonset, H., de Boer, M., & Ekens, T. (2021). Nederlands in de onderbouw. (zevende, herziene druk). Bussum: Coutinho.
- De Vos, B. & Pronk, M. (2017). Lezen met de leessandwich: 8000 ideeën voor werken met teksten. Ten Brink: Meppel (ISBN: 978 907 786 6399).
- Schryver, De, J., Haeseryn, W., & Rutten, G. (2007, later nog verschillende keren herdrukt, bv. in 2012). Oefenboek Spraakkunst. Plantyn.
- Smessaert, H., Vanden Wyngaerd, G., Van Craenenbroeck, J. (2019). Basisbegrippen taalkunde. Morfologie en Syntaxis. Leuven: Acco.
- Van den Wijngaerde, C.-J., Boeykens, T. & Vandenberghe, B. (2017). Helder Nederlands. Wommelgem: Van In.
Toelichting werkvorm
Interactiecollege - Oefeningen/opdrachten
Contactmomenten met voorbereidende opdrachten en verwerkingsopdrachten. Tijdens het contactmoment wordt een aanbod voorzien door de docent (zie semesterplanning) waarin de belangrijkste onderwerpen worden toegelicht of waarbij onder begeleiding oefeningen worden gemaakt. Er wordt ook tijd voorzien om vraaggestuurd te werken: studenten kunnen op voorhand vragen om bepaalde onderwerpen, oefeningen, taken, … te bespreken.
Evaluatieactiviteiten
Nederlands WES2 (B-TM-Z95687)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Verhouding permanente evaluatie – examen:
- Examen: 60%
- 2 delen
- Deel 1: Literatuur + vaardigheden: 30%
- Deel 2: Taalbeschouwing + vaardigheden: 30%
- Permanente evaluatie: 40%
- Cultuurportfolio: 15%
- Presentatie: 10%
- Leesbevordering en leesvaardigheid: 15%
- Opmerking: de student kan nog drie dagen na de deadline zijn opdracht indienen, maar verliest wel één punt per dag vertraging. Indien de student die afspraak niet nakomt, resulteert dat in 0/20 voor de opdracht in kwestie.
Correct gebruik van de Nederlandse standaardtaal, zowel schriftelijk als mondeling, vormt deel van de evaluatie.
Clausules:
- Examen: de student dient voor beide examenonderdelen minimum 50% te behalen. Indien dat niet het geval is, kan er geen compensatie plaatsvinden. De student kan dan nog maximaal 7 op 20 behalen voor het gehele OPO.
- Permanente evaluatie: indien de student voor het totaal van de permanente evaluatie minder dan 45% behaalt, kan er geen compensatie plaatsvinden. De student kan dan maximaal 7 op 20 behalen voor het gehele OPO.
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Verhouding permanente evaluatie – examen:
- De verhouding tussen de permanente evaluatie (40%) en het examen (60%) blijft behouden. Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
- Correct gebruik van de Nederlandse standaardtaal, zowel schriftelijk als mondeling, vormt een deel van de evaluatie.
Tweede examenkans
- Wanneer de student niet slaagt voor de permanente evaluatie, herwerkt hij de ontoereikende opdrachten in de derde examenperiode (EP3) en schrijft hij bijkomend een reflectieverslag om aanpassingen of verbeteringen te duiden.
- Opdrachten waarvoor de student tijdens de tweede examenperiode een voldoende behaalde, moet hij niet hernemen. De student kan er in dat geval voor kiezen om het cijfer te behouden.
- Indien de student een opdracht niet eerder maakte, dan werkt hij die uit voor EP3, maar zonder reflectieverslag.
- De student legt bij de herkansing het examen opnieuw af, ongeacht het resultaat in de vorige examenperiode.
Clausules:
- Examen: de student dient minimum 50% te behalen voor elk examendeel. Indien dat niet het geval is, kan er geen compensatie plaatsvinden. De student kan dan nog maximaal 7 op 20 behalen voor het gehele OPO.
- Permanente evaluatie: alle opdrachten moeten gemaakt worden. Indien de student voor het totaal van de permanente evaluatie minder dan 45% behaalt, kan er geen compensatie plaatsvinden. De student kan dan maximaal 7 op 20 behalen voor het gehele OPO.