Frans 4 (B-TM-Z25685)




Doelstellingen
1 Taalkunde
1.1 Spraakkunst
- De student kan grammaticale structuren correct toepassen, de vorm en het gebruik ervan verklaren en fouten in teksten vinden en verbeteren.
1.2 Woordenschat
- De student past de woordenschat toe en werkt zelfstandig aan woordenschatuitbreiding.
1.3 Literatuur en identiteit
- De student analyseert kritisch een novelle, verwerkt zijn/haar gefundeerde analyse persoonlijk en kan hierover communiceren.
- De student verkent zelfstandig een Franstalige stad of streek en stelt hierover een excursiegids op.
- De student selecteert Franse chansons, motiveert zijn/haar keuze en bedenkt hoe ze in te zetten bij een les Frans.
- De student analyseert een literair-poëtische tekst, en kan hierbij relevante stijlfiguren herkennen en verklaren.
1.4 Taalvaardigheden
- De student begrijpt de gelezen en gesproken taal en kan de aangeboden teksten analyseren, interpreteren en hierover een persoonlijke mening formuleren.
- De student stelt, op basis van een aangeboden tekst, zelf een gestructureerde argumentatieve tekst op waarbij hij/zij de argumenten verdedigt of weerlegt en er zijn/haar persoonlijke visie aan toevoegt.
- De student kan zich mondeling en schriftelijk vlot en correct uitdrukken.
2 Vakdidactiek
- De student ontwerpt didactische activiteiten bij een stads- of streekbezoek.
- De student ontwerpt een analyse van een literair-poëtische tekst op maat van leerlingen.
Begintermen
Kennis: grondige kennis van de Franse grammatica en voldoende uitgebreide kennis van de woordenschat.
Vaardigheden: de communicatieve vaardigheden zoals die worden beschreven in het ERK: niveau C1
Spreken en gespreksvaardigheid: zoals beschreven in het ERK: niveau C 1
Attitudes: zin voor samenwerking, leergierigheid, organisatievermogen, flexibiliteit, kritische ingesteldheid, multiperspectiviteit
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
Z14417 : Frans W4 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
9 sp. Frans WES4 (B-TM-Z63366)




Inhoud
Het onderwijsvak Frans WES4 bestaat uit de vakinhouden en de vakdidactiek.
Inhouden:
Grammatica:
- L'expression de la quantité, de l'intensité et de la comparaison
- l'expression du lieu
- l'expression du temps
- l'expression du but, de la cause et de la conséquence
- l'expression de la manière
- l'expression de l'opposition et de la concession
- l'expression de la condition
- erreurs grammaticales courantes
Woordenschat:
- Mots et contexte: chapitres 13 à 15 (15 y-inclus)
Literatuur en identiteit
- l'évolution du français actuel
- les nouvelles
Communicatieve vaardigheden
- débats oraux ou arguments écrits au sujet d'articles ou d'extraits vidéo en fonction de l'actualité.
Vakdidactiek
- le cadre de référence pour la qualité de l'enseignement: que faire en cas d'inspection?
- l'analyse littéraire et poétique
Studiemateriaal
Studiekost: meer dan 100 euro (De informatie over studiekosten zoals hier opgenomen is indicatief en geeft enkel de prijs weer bij aankoop van nieuw materiaal. Er zijn mogelijk ook e- en tweedehandskopijen beschikbaar. Op LIMO kan je nagaan of het handboek beschikbaar is in de bibliotheek. Eventuele printkosten en optioneel studiemateriaal zijn niet in deze prijs vervat.)
In het WES-traject is er een combinatie van zelfstudiemateriaal dat online wordt aangeboden (bv. kennisclips, schema's, cursussen,...) en materiaal dat op papier wordt aangeboden (bv. via de cursusdienst).
Verplicht studiemateriaal:
- artikels en teksten, collegenotities, powerpoints, extra oefeningen, leerpaden, kennisclips e.a. materiaal op Canvas
- Le Plouhinec, A.M. & Fischer, W. (2018) Mots et contexte woordenschatboek en oefenboek. Antwerpen: Intertaal
- De Spiegeleer e.a. (2012) Grammaire 2000. Mechelen: Plantyn
Verdiepend/aanbevolen studiemateriaal:
- Cornu, Ph. e.a. (2018) Erreurs (super)courantes. Antwerpen: Garant
Toelichting onderwijstaal
Frans: alle communicatie (mondeling en schriftelijk) gebeurt in het Frans en vormt onderdeel van permanente evaluatie. Mails in het Nederlands worden niet beantwoord. Ook alle stagegesprekken verlopen in het Frans en alle stagedocumenten worden in het Frans opgesteld.
Toelichting werkvorm
Contactmomenten met voorbereidende opdrachten en verwerkingsopdrachten. Tijdens het contactmoment wordt een aanbod voorzien door de docent (zie semesterplanning) waarin de belangrijkste onderwerpen worden toegelicht of waarbij onder begeleiding oefeningen worden gemaakt.
Evaluatieactiviteiten
Frans WES4 (B-TM-Z95685)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Het opleidingsonderdeel wordt deels geëxamineerd, deels geëvalueerd via permanente evaluatie.
Permanente evaluatie: 40%
- schrijfopdrachten: 30 punten
- luisteropdrachten: 20 punten
- spreek-/gespreksopdrachten: 10 punten
- opdrachten vakdidactiek: 50 punten
Examen: 60%
- mondeling examen: 50 punten
- examen grammmatica: 50 punten
- examen woordenschat: 20 punten
- examen leesopdracht: 10 punten
- examen schrijfopdracht: 30 punten
Voor het mondeling examen geldt er een clausule, zowel in EP 2 als in EP 3, van minstens 50%. Als er geen 50% wordt behaald, dan wordt het eindresultaat voor het OPO maximum 9/20. Een onvoldoende kan niet gecompenseerd worden door de resultaten van de andere examenonderdelen, noch van de permanente evaluatie.
Het eindtotaal wordt gevormd door de afgewogen totaalsom van inhoudsonderdelen maar tegelijkertijd wordt de slaagkans bepaald door een combinatie van factoren: cesuren, een creditsysteem en clausuleringen. Gedetailleerde informatie over deze factoren wordt beschreven in de studiewijzer.
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Het verloop van de herkansing is gelijkaardig zoals beschreven bij de toelichting van de examenperiode.