Frans 3 (B-TM-Z25684)

9 studiepuntenNederlandsTweede semesterTweede semester
Wysmantel Valérie (coördinator) |  Luyckx Tine |  Wysmantel Valérie
POC PBA SECUNDAIR ONDERWIJS VRSL TMK

1 Taalkunde

1.1 Spraakkunst

  • de student kan grammaticale structuren correct toepassen, de vorm en het gebruik ervan verklaren en fouten in teksten vinden en verbeteren.

1.2 Woordenschat

  • De student past de woordenschat toe en werkt zelfstandig aan woordenschatuitbreiding.

1.3 Literatuur en identiteit

  • De student analyseert kritisch een roman, verwerkt zijn/haar gefundeerde analyse persoonlijk en kan hierover communiceren.
  • De student kiest een Franse stad of streek, selecteert hierover gepaste informatie en ontwikkelt een les over deze stad of streek.

1.4 Taalvaardigheden

  • De student begrijpt de gelezen en gesproken taal en kan de aangeboden teksten analyseren, interpreteren en hierover een mening formuleren.
  • De student kan zich mondeling en schriftelijk vlot en correct uitdrukken.

2 Vakdidactiek

2.1 De student maakt gebruik van de basisbegrippen en principes van communicatief taalonderwijs en past deze toe in lesvoorbereidingen en bij micro-teachings.

2.2 De student ontwikkelt lessen met doelen, inhouden, werkvormen en materialen volgens de bovenvermelde principes.

 

 

Kennis: grondige kennis van de Franse grammatica en voldoende uitgebreide kennis van de woordenschat

Vaardigheden: de communicatieve vaardigheden zoals die worden beschreven in het ERK: niveau C1

Attitudes: zin voor samenwerking, leergierigheid, organisatievermogen, flexibiliteit, kritische ingesteldheid.

De student handelt vanuit de reeds behaalde pedagogisch-didactische bekwaamheid.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
Z14416 : Frans W3 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)

Onderwijsleeractiviteiten

9 sp. Frans WES3 (B-TM-Z63365)

9 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdrachtTweede semesterTweede semester
Luyckx Tine |  Wysmantel Valérie
POC PBA SECUNDAIR ONDERWIJS VRSL TMK

Frans WES3 bestaat uit de vakinhouden en vakdidactiek Frans

Inhouden

Grammatica

  • les semi-auxiliaires
  • le gérondif, le participe présent et l'adjectif verbal
  • la terminologie grammaticale
  • la construction verbale avec infinitif
  • enrichissement grammatical et lexical
  • la construction verbale + infinitif
  • la préposition

Woordenschat en geïntegreerde thema's

  • Mots et contexte: chapitres 9 à 12 (12 y-inclus)
  • la personnalité et les préjugés

Literatuur en identiteit

  • présentation d'une région française
  • le cinéma français
  • lecture d'un roman: L'attentat

Communicatievaardigheden

  • débats oraux ou arguments écrits au sujet d'articles ou d'extraits vidéos traitant des sujets éducatifs actuels.

Vakdidactiek

  • la remédiation
  • la différenciation
  • les objectifs minimaux du 2e degré

Studiekost: meer dan 100 euro (De informatie over studiekosten zoals hier opgenomen is indicatief en geeft enkel de prijs weer bij aankoop van nieuw materiaal. Er zijn mogelijk ook e- en tweedehandskopijen beschikbaar. Op LIMO kan je nagaan of het handboek beschikbaar is in de bibliotheek. Eventuele printkosten en optioneel studiemateriaal zijn niet in deze prijs vervat.)

In het WES-traject is er een waaier aan zelfstudiemateriaal dat online wordt aangeboden (bv. kennisclips, schema's, cursussen, ...) 

Verplicht studiemateriaal:

  • artikels en teksten, collegenotities, powerpoints, extra oefeningen, leerpaden, kennisclips e.a. materiaal op Canvas
  • syllabi Civilisation, Méthodologie (Canvas)
  • Le Plouhinec, A.M. & Fischer, W. (2018) Mots et contexte woordenschatboek en oefenboek. Antwerpen: Intertaal
  • De Spiegeleer e.a. (2012) Grammaire 2000. Mechelen: Plantyn
  • Khadra, Y. (2011) L'attentat. Paris: Pocket

Verdiepend/aanbevolen studiemateriaal:

  • Cornu, Ph. e.a. (2018) Erreurs (super)courantes. Antwerpen: Garant

Frans. Alle communicatie (mondeling en schriftelijk) gebeurt in het Frans en vormt onderdeel van permanente evaluatie. Mails in het Nederlands worden niet beantwoord. Ook alle stagegesprekken verlopen in het Frans en alle stagedocumenten worden in het Frans opgesteld.

Contactmomenten met voorbereidende opdrachten en verwerkingsopdrachten. Tijdens het contactmoment wordt een aanbod voorzien door de docent (zie planning op Canvas) waarin de belangrijkste onderwerpen worden toegelicht of waarbij onder begeleiding oefeningen worden gemaakt. 

Evaluatieactiviteiten

Frans WES3 (B-TM-Z95684)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Schriftelijk, Vaardigheidstoets
Vraagvormen : Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Het opleidingsonderdeel wordt deels geëxamineerd, deels geëvalueerd via permanente evaluatie.

Permanente evaluatie: 40%

  • schrijfopdrachten: 30 punten
  • luisteropdrachten: 20 punten
  • spreek-/gespreksopdrachten: 10 punten
  • opdrachten vakdidactiek: 30 punten

Examen: 60%

  • mondeling examen: 50 punten
  • examen grammatica: 50 punten
  • examen woordenschat: 20 punten
  • leesopdracht: 10 punten

Twee clausules zijn van toepassing op het examen WES Frans 3, zowel in EP 2 als in EP3:

  • examen grammatica: minimum 50%
  • mondeling examen: minimum 50%

Implicaties van de clausule: als voor één of beide bovenstaande examenonderdelen geen 50% wordt behaald, dan wordt het resultaat voor het OPO maximum 9/20. Een onvoldoende voor één of beide bovenstaande examendelen kan niet worden gecompenseerd door resultaten van het examen woordenschat of lezen, noch door resultaten behaald voor permanente evaluatie.

Het eindtotaal wordt gevormd door de afgewogen totaalsom van inhoudsonderdelen maar tegelijkertijd wordt de slaagkans bepaald door een combinatie van factoren: cesuren, een creditsysteem en clausuleringen. Gedetailleerde informatie over deze factoren wordt beschreven in de studiewijzer.

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

Het verloop van de herkansing is gelijkaardig zoals beschreven bij de toelichting van de examenperiode.