Frans 2 (B-TM-Z25683)

9 studiepuntenNederlandsEerste semesterEerste semester
Wysmantel Valérie (coördinator) |  Luyckx Tine |  Wysmantel Valérie
POC PBA SECUNDAIR ONDERWIJS VRSL TMK

1 Taalkunde

1.1 Spraakkunst

  • De student kan grammaticale structuren correct toepassen, de vorm en het gebruik ervan verklaren en fouten in teksten vinden en verbeteren.

1.2 Woordenschat

  • De student past de woordenschat toe en werkt zelfstandig aan woordenschatuibreiding.

1.3  Fonetiek

  • De student spreekt de Franse standaardtaal met een natuurlijke en homogene uitspraak.
  • De student past de regels van de Franse klankleer toe.

1.4 Literatuur en identiteit

  • De student analyseert kritisch een beeldroman, verwerkt zijn/haar gefundeerde analyse persoonlijk en kan hierover communiceren.

1.5 Taalvaardigheden

  • De student begrijpt de gelezen en gesproken taal en kan de aangeboeden teksten analyseren, interpreteren en hierover zijn/haar mening formuleren.
  • De student kan zich mondeling en schriftelijk vlot en correct uitdrukken.

2 Vakdidactiek

  • De student ontwikkelt lessen met doelen, inhouden, werkvormen en materialen volgens de geziene vakdidactische principes.

Kennis: grammatica en woordenschat van het secundair onderwijs.

Vaardigheden:

  • de communicatieve vaardigheden (schrijven, luisteren en lezen) zoals die ingeoefend wereden in het secundair onderwijs.
  • spreken en gespreksvaardigheid: basisniveau B2 (zoals beschreven in het ERK)
  • Attitude: bereidheid en durf om Frans te spreken, naar de andere studenten te luisteren en hen te respecteren.

De student handelt vanuit zijn reeds behaalde pedagogisch-didactische bekwaamheid.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
Z14415 : Frans W2 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)

Onderwijsleeractiviteiten

9 sp. Frans WES2 (B-TM-Z63364)

9 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdrachtEerste semesterEerste semester
Luyckx Tine |  Wysmantel Valérie
POC PBA SECUNDAIR ONDERWIJS VRSL TMK

Frans WES 2 bestaat uit de vakinhouden en de vakdidactiek Frans.

Inhouden

Grammaire:

  • les pronoms personnels
  • les pronoms indéfinis
  • le pronom relatif
  • La voix passive
  • le verbe impersonnel
  • le verbe pronominal
  • l'emploi des temps du passé
  • l'accord du participe passé
  • l'emploi des modes (l'indicatif/le subjonctif)
  • l'emploi du subjonctif dens les subordonnées circonstancielle, relative et complétive

Vocabulaire

  • Mots et contexte: chapitres 6 à 8 (8 y-inclus)

Littérature et identité

  • Lecture d'une BD
  • Aspects culturels de la France: les régions

Actualités/ compétences communicatives au sujet de l'enseignement

  • débats oraux ou arguments écrits au sujet d'articles ou d'extraits vidéo en fonction de l'actualité

Vakdidactiek:

  • les compétences et les stratégies
  • l'évaluation

Studiekost: meer dan 100 euro (De informatie over studiekosten zoals hier opgenomen is indicatief en geeft enkel de prijs weer bij aankoop van nieuw materiaal. Er zijn mogelijk ook e- en tweedehandskopijen beschikbaar. Op LIMO kan je nagaan of het handboek beschikbaar is in de bibliotheek. Eventuele printkosten en optioneel studiemateriaal zijn niet in deze prijs vervat.)

In het WES-traject is er een combinatie van zelfstudiemateriaal dat online wordt aangeboden (bv. kennisclips, schema's, cursussen,...) en materiaal dat op papier wordt aangeboden (bv. via de cursusdienst).

Verplicht studiemateriaal:

  • artikels en teksten, collegenotities, powerpoints, extra oefeningen, leerpaden, kennisclips e.a. materiaal op Canvas
  • Civilisation, Phonétique, Méthodologie (Canvas)
  • Le Plouhinec, A.M. & Fischer, W. (2018) Mots et contexte, woordenschatboek en oefenboek, Antwerpen: Intertaal
  • De Spiegeleer e.a. (2012) Grammaire 2000, Mechelen: Plantyn
  • Abry, D. & Chaloron, M.L. (1994) Phonétique, exerçons-nous. Paris: Hachette
  • Duval & Bussi (2019) Nymphéas noirs,. Dupuis.

Verdiepend/aanbevolen studiemateriaal:

  • Cornu, Ph. e.a. (2018) Erreurs (super)courantes, Antwerpen: Garant

Fans. Alle communicatie (mondeling en schriftelijk) gebeurt in het Frans en vormt onderdeel van permanente evaluatie. Mails in het Nederlands worden niet beantwoord. Ook alle stagegesprekken verlopen in het Frans en alle stagedocumenten worden in het Frans opgesteld.

Drie contactmomenten met voorbereidende opdrachten en verwerkingsopdrachten. Tijdens het contactmoment wordt er een aanbod voorzien door de docent (zie semesterplanning) waarin de belangrijkste onderwerpen worden toegelicht of waarbij onder begeleiding oefeningen worden gemaakt.

 

Evaluatieactiviteiten

Frans WES2 (B-TM-Z95683)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Schriftelijk, Vaardigheidstoets
Vraagvormen : Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Het opleidingsonderdeel wordt deels geëxamineerd, deels geëvalueerd via permanente evaluatie.

Permanente evaluatie: 40%

  • schrijfopdrachten: 20 punten
  • luisteropdrachten: 20 punten
  • spreek/gespreksopdrachten: 20 punten
  • test grammaire de base: 20 punten
  • opdrachten vakdidactiek: 20 punten

Examen: 60%

  • mondeling examen: 50 punten
  • grammatica: 50 punten
  • woordenschat: 20 punten
  • leesopdracht: 10 punten

Twee clausules zijn van toepassing op het examen WES Frans 2, zowel in EP 1 als in EP 2

  • schriftelijk examen: grammatica minstens 50%
  • mondeling examen: minstens 50%

Implicaties van de clausules: als voor één of beide bovenstaande examenonderdelen geen 50% wordt behaald, dan wordt het resultaat voor he OPO maximum 9/20. Een onvoldoende voor één of beide bovenstaande examendelen kan niet worden gecompenseerd door resultaten van andere examenonderdelen noch van permanente evaluatie.

Het eindtotaal wordt gevormd door de afgewogen totaalsom van inhoudsonderdelen maar tegelijkertijd wordt de slaagkans bepaald door een combinatie van factoren: cesuren, een creditsysteem en clausuleringen. Gedetailleerde informatie over deze factoren wordt beschreven in de studiewijzer.

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

Het verloop van de herkansing is gelijkaardig zoals beschreven bij de toelichting van de examenperiode.