Frans 1 (B-TM-Z25682)




Doelstellingen
1 Taalkunde
1.1 Spraakkunst
- de student kan grammaticale structuren correct toepassen, de vorm en het gebruik ervan verklaren en fouten in teksten vinden en verbeteren.
- de student analyseert een opgegeven onderwerp, consulteert verschillende bronnen hierover en creëert een micro-les met aangepaste doelstellingen.
1.2 Woordenschat
- de student gebruikt de woordenschat op actieve wijze en werkt zelfstandig aan woordenschatuitbreiding.
1.3 Fonetiek
- de student spreekt de Franse standaardtaal met een natuurlijke en homogene uitspraak.
- de student herkent de symbolen van het internationaal fonetisch alfabet, kan ze gebruiken en past de regels van de Franse klankleer toe.
1.4 Literatuur en identiteit
- de student analyseert kritisch de Franse literatuur en de andere cultuurvormen uit de cursus, verwerkt zijn/haar gefundeerde analyse persoonlijk en kan hierover communiceren.
- de student kan kenmerken van de Franse cultuur toelichten.
1.5 Taalvaardigheden
- de student begrijpt de gelezen en gesproken taal en kan de aangeboden teksten analyseren, interpreteren en hierover een persoonlijke mening formuleren.
- de student kan zich mondeling en schriftelijk vlot en correct uitdrukken.
2 Vakdidactiek
2.1 De student maakt gebruik van de basisbegrippen en principes van communicatief taalonderwijs en past deze toe in lesvoorbereidingen en bij micro-teachings.
2.2 De student ontwikkelt lessen met doelen, inhouden, werkvormen en materialen volgens de bovenvermelde principes.
Begintermen
Kennis: grammatica en woordenschat van het secundair onderwijs .
Vaardigheden: de communicatieve vaardigheden (schrijven, luisteren, lezen) zoals die werden ingeoefend in het secundair onderwijs.
Spreken en gespreksvaardigheid: basisniveau B2 (zoals beschreven in het ERK)
Attitude: bereidheid en durf om Frans te spreken, naar de andere studenten te luisteren en hen te respecteren.
De studenten handelen vanuit hun reeds behaalde pedagogisch-didactische bekwaamheid.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
Z14414 : Frans W1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
9 sp. Frans WES1 (B-TM-Z63363)




Inhoud
Frans WES 1 bestaat uit de vakinhouden en de vakdidactiek Frans.
Inhouden:
Grammatica
- les verbes (réguliers et irréguliers): la formation des modes et des temps, l'accord sujet/verbe
- le substantif: le genre et le pluriel
- l'adjectif: la forme féminine, le pluriel, la place, les adjectifs de couleur, les adjectifs composés et l'accord de l'adjectif
- l'adverbe: la formation, l'emploi et les adjectifs employés comme adverbe
- l'article et les déterminants
- les numéraux
- l'ordre des mots dans la phrase
- la négation: les formes et la place
- la mise en relief
Woordenschat en geïntegreerde thema's
- Mots et contexte: chapitres 1 à 5 (5 y-inclus)
- thème intégré: à table
- thème intégré: la belle plume fait le bel oiseau
Fonetiek
- l'alphabet phonétique international
- particularités du français
- problèmes spécifiques pour les néerlandophones
Vaardigheden
- débats oraux au sujet d'articles ou d'extraits vidéo en fonction de l'actualité de l'enseignement
Identiteit
- Paris
- stéréotypes et savoir-faire
Literatuur:
- lecture d'un roman
Vakdidactiek: (o.a.)
- les objectifs minimaux pour le 1er degré
- la préparation d'un cours et les concepts didactiques de base
- Comment donner un cours de grammaire/vocabulaire?
Studiemateriaal
Studiekost: meer dan 100 euro (De informatie over studiekosten zoals hier opgenomen is indicatief en geeft enkel de prijs weer bij aankoop van nieuw materiaal. Er zijn mogelijk ook e- en tweedehandskopijen beschikbaar. Op LIMO kan je nagaan of het handboek beschikbaar is in de bibliotheek. Eventuele printkosten en optioneel studiemateriaal zijn niet in deze prijs vervat.)
In het flexibel traject is er een combinatie van zelfstudiemateriaal dat online wordt aangeboden (bv. kennisclips, schema's, cursussen) en materiaal dat op papier wordt aangeboden (bv. via de cursusdienst).
Verplicht studiemateriaal:
- Artikels en teksten, collegenotities, powerpoints, extra oefeningen, kennisclips en ander materiaal op Canvas
- Civilisation, Phonétique, Méthodologie (Canvas)
- Le Plouhinec, A.M. & Fischer, W. (2018) Mots et Contexte woordenschatboek en oefenboek, Antwerpen: Intertaal
- De Spiegeleer e.a. (2012). Grammaire 2000. Mechelen: Plantyn
- Abry, D., Chaloron, M.L. (1994) Phonétique: exerçons-nous, Paris: Hachette
- Grimbert, Ph. (2004). Un secret. Paris: Grasset & Flasquelle, livre de poche.
Verdiepend/aanbevolen studiemateriaal:
- Cornu, Ph. e.a. (2018) Erreurs (super)courantes, Antwerpen: Garant
Toelichting onderwijstaal
Frans: alle communicatie (mondeling en schriftelijk) gebeurt in het Frans en vormt onderdeel van permanente evaluatie. Mails in het Nederlands worden niet beantwoord. Ook alle stagegesprekken verlopen in het Frans en alle stagedocumenten worden in het Frans opgesteld.
Toelichting werkvorm
Drie contactmomenten met voorbereidende opdrachten en verwerkingsopdrachten. Tijdens het contactmoment wordt er een aanbod voorzien door de docent (zie planning Canvas) waarin de belangrijkste onderwerpen worden toegelicht of waarbij onder begeleiding oefeningen worden gemaakt.
Evaluatieactiviteiten
Frans WES1 (B-TM-Z95682)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
De evaluatie bestaat uit volgende evaluatieactiviteiten:
- taken permanente evaluatie (40%)
- opdrachten schrijfvaardigheid: 40 punten
- opdrachten leesvaardigheid: 20 punten
- opdrachten luistervaardigheid: 20 punten
- opdrachten spreekvaardigheid: 20 punten
- test les verbes: 20 punten
- opdrachten vakdidactiek: 30 punten
- het examenresultaat (60%) is een gewogen cijfer dat als volgt wordt bepaald:
- Grammatica: 50 punten
- Mondeling: 50 punten
- woordenschat: 20 punten
- leesopdracht: 10 punten
Het opleidingsonderdeel wordt deels geëxamineerd, deels geëvalueerd via permanente evaluatie. Het eindtotaal wordt gevormd door de afgewogen totaalsom van inhoudsonderdelen maar tegelijkertijd wordt de slaagkans bepaald door een combinatie van factoren: cesuren, een creditsysteem en clausuleringen.
Twee clausules zijn van toepassing op het examen WES Frans 1, zowel in EP 1 als in EP 2:
- grammatica: minimum 50%
- mondeling examen: minimum 50%
Implicaties van deze clausule: als voor één of beide bovenstaande examenonderdelen geen 50% wordt behaald, dan wordt het resultaat voor het OPO maximum 9/20. Een onvoldoende voor één of beide bovenstaande examendelen kan niet gecompenseerd worden door resultaten van het examen woordenschat of lezen, noch door het resultaat van de permanente evaluatie.
Gedetailleerde informatie over deze factoren wordt beschreven in de studiewijzer.
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Het verloop van de herkansing is gelijkaardig zoals beschreven bij de toelichting van de examenperiode.