Challenge Creating stories (B-TM-Z25431)

3 studiepuntenNederlands24 urenTweede semesterTweede semesterUitgesloten voor examencontract
Schuurmans Danielle (coördinator) |  Moonen Marjolein |  Smolderen Carin |  Vanmeerbeeck Ann Marie
POC PBA LAGER ONDERWIJS TURN TMK

Je ontwerpt een krachtige leeromgeving die kinderen autonoom motiveert om hun mondelinge vaardigheden te versterken en waarbij je bouwstenen met het oog op effectieve didactiek gericht inzet.

Concrete doelstellingen 

  • Je ontwerpt een krachtige leeromgeving voor lagereschoolkinderen waarbij volgende bouwstenen van ‘Wijze lessen’ op een doelgerichte manier zijn geïntegreerd: activeer relevante voorkennis (1); geef duidelijke, gestructureerde en uitdagende instructie (2); gebruik voorbeelden (3);  combineer woord en beeld (4); laat leerstof actief verwerken (5).
  • Je kan een hoekenwerk organisatorisch doordacht inzetten door in te zetten op de zelfsturing van kinderen.
  • Je realiseert coöperatief leren bij leerlingen door doordacht in te zetten op de vijf principes vanuit je rol als organisator, begeleider en evaluator. 
  • Je tracht de autonome motivatie bij leerlingen te bevorderen door bewust in te zetten op de zelfdeterminatietheorie (ABC-model) van Deci en Ryan.
  • Je bereidt de leeractiviteit(en) degelijk en schriftelijk voor volgens het leeractiviteitenformulier.
  • Je evalueert de uitgevoerde leeractiviteit op basis van eigen ervaringen én de observatie van betrokkenheid bij leerlingen. Op basis hiervan verwoord je optimaliseringen om het leerrendement bij en de motivatie van leerlingen te versterken.
  • Je verantwoordt de gemaakte keuzes in de krachtige leeractiviteiten op basis van aangereikte theoretische kaders tijdens de inspiratieshops en andere opgezochte evidence-informed informatiebronnen.
  • Je zet een verhaal (verhalen/boeken) in om de mondelinge vaardigheden van de leerlingen te versterken.
  • Je hanteert een correct schriftelijk taalgebruik in de leeractiviteit en presentatie.
  • Je communiceert verzorgd en expressief (uitspraak, intonatie, volume, tempo, lichaamstaal, mimiek). 
  • Je zorgt ervoor dat je administratief en logistiek in orde bent.
  • Je leeft de gemaakte afspraken stipt en correct na (t.a.v. elkaar en de docenten).
  • Jullie refereren correct naar gebruikte bronnen volgens de APA-normen.


Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
Z25119 : Praktijk 3 Minor A (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Z13517 : Praktijk 3 Minor B (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Z13518 : Praktijk 3 Minor C (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Z13525 : Praktijk 3 Minor E (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Z13901 : Praktijk 3 Minor D (Niet meer aangeboden dit academiejaar)

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Challenge Creating stories (B-TM-Z62755)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht24 urenTweede semesterTweede semester
Moonen Marjolein |  Smolderen Carin |  Vanmeerbeeck Ann Marie
POC PBA LAGER ONDERWIJS TURN TMK

Module 3: Krachtige leeromgeving

- krachtige leeromgevingen vanuit bouwstenen met het oog op effectieve didactiek

- autonome motivatie 

- observeren vanuit betrokkenheid

- hoekenwerk en coöperatief leren (op toepassingsniveau)
- uitwerking leeractiviteitenformulier

- uitvoeren krachtige leeractiviteit rond mondelinge vaardigheden/boeken

- eigen talenten van studenten 
- mondelinge vaardigheden
- boeiend en expressief vertellen van verhalen

Studiekost: 1-10 euro (De informatie over studiekosten zoals hier opgenomen is indicatief en geeft enkel de prijs weer bij aankoop van nieuw materiaal. Er zijn mogelijk ook e- en tweedehandskopijen beschikbaar. Op LIMO kan je nagaan of het handboek beschikbaar is in de bibliotheek. Eventuele printkosten en optioneel studiemateriaal zijn niet in deze prijs vervat.)

A. Verplicht studiemateriaal

Lesondersteunende PowerPointpresentaties en bijkomende documentatie ter ondersteuning van de lessen en ter zelfstudie verschijnen op Canvas.

 

B. Aanbevolen studiemateriaal

Actuele bronnen worden weergegeven of gecommuniceerd in de Canvasomgeving van het OPO.

Didactisch materiaal in functie van de uitvoering (zelf aan te kopen).

Studenten werken zelfstandig in teams aan de challenge. 

 

In deze challenge wordt de methode scrum toegepast. De docenten treden op als productowner en zijn aanwezig tijdens de sprint reviews en retrospective.

 

Tijdens de inspiratieshops krijgen studenten de nodige kaders en tools aangereikt die hen op weg zetten om de leerinhouden te verwerven en verwerken.

 

Om studenten te ondersteunen waar nodig en verder op weg te helpen, treden de docenten op als coach. Studenten kunnen er op de werkmomenten op bepaalde tijdstippen vraaggericht beroep op doen. De procesbegeleiding verloopt via de tool ‘FeedPulse’.

 

Alle communicatie over dit opleidingsonderdeel verloopt via de Canvasomgeving van dit opleidingsonderdeel.

 

Evaluatieactiviteiten

Challenge Creating stories (B-TM-Z95431)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Schriftelijk, Praktijkexamen
Vraagvormen : Gesloten vragen, Open vragen
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Het eindresultaat voor dit opleidingsonderdeel wordt bepaald door:

-Voorbereiding leeractiviteit (LAF - groepsopdracht) – 25%

-Uitvoering/presentatie leeractiviteit (groepsopdracht) - 50%
-Vertelproef (individueel) – 25%

 

Bij het niet deelnemen aan een test of een volledig evaluatie-onderdeel (ongewettigd) wordt deze “niet afgelegd” conform het Onderwijs- en examenreglement verrekend als een 0-score.

 

Indien de student op één van de afzonderlijke evaluatieonderdelen een 0 heeft behaald, dan behaalt de student maximum een niet-tolereerbaar cijfer (max. 7/20). 

 

De docent kan afwijken van de groepsscore voor een individuele student (zowel naar beneden als naar boven) wanneer een individu erg afwijkt van de groep op een of meerdere evaluatiecriteria. Dit op basis van het peer assessment en/of zijn eigen waarnemingen.

Voor het peer assessment wordt de applicatie ‘Buddycheck’ in Canvas gebruikt. De groepsscore van het onderdeel waarop het peer assessment van toepassing is, wordt per individu vermenigvuldigd met de factor uit de Buddycheck. De waarnemingen van de docent bepalen de uiteindelijke afwijking van de groepsscore voor de individuele student.

Informatie over het peer assessment en de bijbehorende criteria zijn terug te vinden op Canvas.

 

Evaluaties die (ongewettigd) niet tijdig worden ingediend, worden niet beoordeeld.

 

Alle communicatie over dit opleidingsonderdeel verloopt via de Canvasomgeving van dit opleidingsonderdeel.

 

Correct schriftelijk taalgebruik is een must. Taalfouten in schriftelijke opdrachten worden gesanctioneerd met een maximum van 5 taalfouten per schriftelijk product en een maximum van 10% aftrek van punten.

 

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

De tweede examenkans verloopt volgens dezelfde modaliteiten als de eerste examenkans. Eventuele uitzonderingen worden gecommuniceerd via de Canvasomgeving van dit opleidingsonderdeel.

Alle communicatie over dit opleidingsonderdeel verloopt via de Canvasomgeving van dit opleidingsonderdeel.