Muzische vorming 1 (B-TM-Z25422)

Doelstellingen
FOCUS: Je verwoordt het belang van muzische vorming en ontwikkelt een muzische grondhouding. Vanuit deze grondhoudig, kennis van de eindtermen en leerplannen inspireer je doelgericht leerlingen, gebruikmakend van de verschillende bouwstenen. Je verkent de beginsituatie van de leerling(en) als vertrekpunt voor een uitdagende leeromgeving. Je bouwt een muzische les op vanuit de domeinen: dans, drama, muziek en beeld. Hierbij maak je gebruik van de conceptcirkel en de didactische handvatten.
Concrete doelstellingen
Je benoemt het belang van muzische vorming en de muzische grondhouding in de praktijk.
Je herkent, begrijpt en benoemt de bouwstenen van de verschillende muzische domeinen.
Je maakt een degelijke beginsituatieschets en toont aan hoe deze informatie effect heeft op de keuzes in doelen en inhouden in een muzische leeractiviteit.
Je legt de termen ‘zone van naaste ontwikkeling’, ‘welbevinden’ en ‘betrokkenheid’ uit in eigen woorden.
Je kan een doelgerichte muzische les opbouwen door gebruik te maken van de conceptcirkel en je kan dit kwaliteitsvol weergeven in een leeractiviteitenformulier.
Je verwerkt de verschillende bouwstenen van muziek volgens de principes van grafische notatie.
Je herkent, benoemt en duidt elementen uit de muziektheorie in een lied.
Je toont durf bij het zingen van kinderliedjes.
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
Z25119 : Praktijk 3 Minor A (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Z13517 : Praktijk 3 Minor B (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Z13518 : Praktijk 3 Minor C (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Z13525 : Praktijk 3 Minor E (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Z13901 : Praktijk 3 Minor D (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Muzische vorming 1 (B-TM-Z64391)




Inhoud
Je verwoordt het belang van muzische vorming en ontwikkelt een muzische grondhouding.
Je gebruikt de bouwstenen doelgericht om leerlingen muzisch sterker te maken.
Je bouwt een muzische les op vanuit de domeinen: dans, drama, muziek en beeld. Hierbij maak je gebruik van de conceptcirkel.
Je verkent de beginsituatie van de leerling(en) als vertrekpunt voor een uitdagende leeromgeving.
Studiemateriaal
Studiekost: 26-50 euro (De informatie over studiekosten zoals hier opgenomen is indicatief en geeft enkel de prijs weer bij aankoop van nieuw materiaal. Er zijn mogelijk ook e- en tweedehandskopijen beschikbaar. Op LIMO kan je nagaan of het handboek beschikbaar is in de bibliotheek. Eventuele printkosten en optioneel studiemateriaal zijn niet in deze prijs vervat.)
A: Verplicht studiemateriaal
Handboek: Crul K. 2017, Zeppelin, didactiek voor muzische vorming, Pelckmans Uitgeverij, Kalmthout.
Muziektheorie: zie online leerplatform
Lesondersteunende PowerPointpresentaties en bijkomende documentatie ter ondersteuning van de lessen en ter zelfstudie verschijnen op Canvas.
B. Aanbevolen studiemateriaal
Actuele bronnen worden weergegeven of gecommuniceerd in de Canvasomgeving van het OPO.
Toelichting onderwijstaal
De onderwijstaal is Nederlands. Studenten worden geacht Engelstalige bronnen begrijpend te kunnen lezen.
Toelichting werkvorm
De inhoud wordt verworven/verwerkt door verschillende vormen van teamteaching tussen de docenten.
Alle communicatie over dit opleidingsonderdeel verloopt via de Canvasomgeving van dit opleidingsonderdeel.
Evaluatieactiviteiten
Muzische vorming 1 (B-TM-Z95422)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Het eindresultaat voor dit opleidingsonderdeel wordt bepaald door:
Durf zingen --> Examentaak: voorwaarde om de examentaak te kunnen indienen.
Belang muzische vorming + bouwstenen: 45% - Examentaak met mondelinge toelichting
Beginsituatie: 5% - examentaak
Doelen – inhoud - (methode): 50% - Examentaak
Bij het niet deelnemen aan een test of een volledig evaluatie-onderdeel (ongewettigd) wordt deze “niet afgelegd” conform het Onderwijs- en examenreglement verrekend als een 0-score.
Bijzondere maatregel bij de evaluatie:
Evaluaties die niet tijdig worden ingediend, worden niet beoordeeld.
Het mondeling examen kan enkel plaatsvinden indien de examentaak tijdig is ingediend.
Indienen van 2 liedjes is een voorwaarde om de examentaak van ‘Doelen en Inhoud’ te mogen indienen.
Indien de student één van de afzonderlijke evaluatieonderdelen niet heeft meegedaan, dan behaalt de student maximum een niet-tolereerbaar cijfer (max. 7/20).
Er kan slechts voor één van de vier opleidingsonderdelen muzische vorming een tolerantie ingezet worden. Dit betekent dat je maximaal voor één van de volgende OPO's een tolerantie kan inzetten: Muzische vorming 1, Muzische vorming 2, Muzische vorming 3 of Project Muwo.
Alle communicatie over dit opleidingsonderdeel verloopt via de Canvasomgeving van dit opleidingsonderdeel.
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
De tweede examenkans verloopt volgens dezelfde modaliteiten als de eerste examenkans.
Alle communicatie over dit opleidingsonderdeel verloopt via de Canvasomgeving van dit opleidingsonderdeel.