Leren in verscheidenheid (B-TM-Z16271)

Doelstellingen
OLA Leren in verscheidenheid:
De student ...
- benoemt de cruciale rol van onderwijs in het vergroten van de kansen van ieder kind en het vermijden van (onbewuste) discriminatie.
- wendt de bestaande diversiteit tussen kinderen positief aan in het creëren van een krachtige leeromgeving
- kan het begrip ‘superdiversiteit’ omschrijven en de link met onderwijs expliciteren
- kan een verklaring geven voor het bestaan van onderwijsongelijkheid vanuit verschillende modellen (deficitdenken, systemisch denken)
- kan verschillende diversiteitsmodellen uitleggen (assimilatie, kleurenblindheid, pluralisme)
- kan voorbeelden geven van hoe pluralisme in de schoolpraktijk kan geïmplementeerd worden
- kan omgaan met de dynamiek van een superdiverse samenleving en hiervan een positief verhaal maken door een divers-sensitieve houding aan te nemen
- kan het begrip interculturele competentie verklaren en duiden vanuit theoretische modellen (Fantini, Hoffman)
- heeft zicht op de nodige competenties die hij moet verwerven om goed in te kunnen spelen op diversiteit
- kan diversiteit positief inzetten door in te zetten op gepaste thema's, inhouden en werkvormen (studenten krijgen heel wat voorbeelden tijdens de module)
- kan vanuit een voorbeeldrol genderbewust (en inclusief) handelen (én lesgeven) door rekening te houden met en – zonder blind te staren op – de verschillen tussen jongens en meisjes
- kan het begrip gender (en de hieraan gerelateerde terminologie) correct benoemen en gebruiken
- kan uitleggen wat ouderbetrokkenheid en participatie inhoudt en dit koppelen aan concrete voorbeelden
OLA 'Leren thuis leren'
- Studenten krijgen inzicht in de thuissituatie van maatschappelijk kwetsbare kinderen en krijgen op die manier ook inzicht in welke rol ‘onderwijs’ hierin kan spelen.
- Studenten kunnen discreet omgaan met informatie over kinderen.
- Studenten kunnen communiceren met (anderstalige) ouders.
- Studenten kunnen een maatschappelijk kwetsbaar kind doelgericht begeleiden, vertrekkend van de beginsituatie.
- Studenten kunnen gepast materiaal selecteren en ontwikkelen in functie van de begeleiding van kinderen.
- Studenten kunnen hun begeleiderstijl aanpassen aan de specifieke noden van kinderen.
- Studenten kunnen overleggen met verschillende betrokkenen (klasleerkracht, zorgcoördinator, ouders, …) in functie van de optimale begeleiding van kinderen.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Leren in verscheidenheid (B-TM-Z56638)




Inhoud
- Leren in verscheidenheid: visie en uitgangspunten
- Etnisch-culturele diversiteit: verklaringen voor onderwijsongelijkheid, diversiteitsmodellen, pluralisme, onderwijs en superdiversiteit
- Onderwijs in grootstedelijke context (Brussel = onder voorbehoud)
- Omgaan met diversiteit als leerkrachtcompetentie (interculturele competenties - diversiteitsbewuste communicatie)
- Wereldburgerschap in onderwijs: werkvormen en materialen (verscheidenheid en verbondenheid)
- Genderdiversiteit
- Ouderbetrokkenheid en - participatie
Studiemateriaal
Studiekost: 76-100 euro (De informatie over studiekosten zoals hier opgenomen is indicatief en geeft enkel de prijs weer bij aankoop van nieuw materiaal. Er zijn mogelijk ook e- en tweedehandskopijen beschikbaar. Op LIMO kan je nagaan of het handboek beschikbaar is in de bibliotheek. Eventuele printkosten en optioneel studiemateriaal zijn niet in deze prijs vervat.)
- Agirdag, O. (2020) Onderwijs in een gekleurde samenleving. Berchem: EPO. (reeds gebruikt bij OPO wereldburgerschap - fase 2)
- Cursusmateriaal en studiewijzer beschikbaar op Canvas
Lesondersteunende PowerPointpresentaties en bijkomende documentatie ter ondersteuning van de lessen en ter zelfstudie verschijnen op Canvas.
Actuele bronnen worden weergegeven of gecommuniceerd in de Canvasomgeving van het OPO.
Kosten:
De kosten voor dit OPO zijn gelinkt aan de driedaagse excursie in Brussel (onder voorbehoud): maaltijden, overnachting, cursusmateriaal, ...
Toelichting werkvorm
De inhouden komen aan bod via (hoor)colleges waarin veel praktische toepassingen en voorbeelden zijn verwerkt.
Gastsprekers, bezoeken aan organisaties, het volgen van workshops én (school)bezoeken (onder voorbehoud) behoren eveneens tot de gebruikte methodes.
Deze module zal bestaan uit verschillende dagen. Zowel Vorselaar als Brussel (excursie onder voorbehoud) zullen de uitvalsbasis zijn. Voor al deze activiteiten is er een verplichte aanwezigheid.
Er geldt verplichte aanwezigheid bij de uitstap naar Brussel (onder voorbehoud). Een gewettigde afwezigheid leidt tot een vervangopdracht. Bij een ongewettigde afwezigheid kan de student maximum een 7 op 20 krijgen voor dit OPO. Studenten die dit OPO hernemen, nemen bij de start van dit OPO contact op met hun docent met oog op de uitstap.
De gedetailleerde beschrijving en planning van de module is te vinden op Canvas.
Alle communicatie over dit opleidingsonderdeel verloopt via de Canvasomgeving van dit opleidingsonderdeel.
2 sp. Leren thuis leren (B-TM-Z56639)




Inhoud
Begeleiding van een leerling uit een maatschappelijk kwetsbaar gezin (20u)
Studiemateriaal
Alle nodige informatie wordt ter beschikking gesteld via het elektronisch leerplatform Canvas.
Toelichting werkvorm
De student doorloopt een begeleidingstraject (20u) met een leerling uit een maatschappelijk kwetsbaar gezin. De begeleidingen vinden plaats in de thuiscontext van de leerling, zodat de student (waar mogelijk) ook de ouders kan betrekken bij de begeleidingen. De student houdt doorheen het begeleidingstraject een logboek bij en communiceert op regelmatige basis met de mentor voor LTL. Vanuit de opleiding worden doorheen het academiejaar 4 sessies georganiseerd, waarin er o.a. ruimte is voor supervisie. (verplichte deelname aan deze sessies)
Evaluatieactiviteiten
Leren in verscheidenheid (B-TM-Z86271)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Z56638 - Leren in verscheidenheid | |
Z56639 - Leren thuis leren |
OPO Leren in verscheidenheid bestaat uit 2 OLA's:
Verhouding evaluatie:
- Leren in Verscheidenheid (70%)
- Leren thuis Leren (30%)
Hieronder de toelichting bij de evaluatie van de verschillende onderdelen:
OLA 'Leren in verscheidenheid':
De eindscore wordt bepaald door:
- Deel 1: Kennistoets (60%)
- Schriftelijke test van de basiskennis die wordt aangeboden tijdens de module
- Deel 2: Taak: reflectie/terugblik en vooruitblik vanuit de rol van de student als toekomstig onderwijzer (40%)
- Mondelinge toelichting bij de taak: inhoudelijke inzichten + eigen leerproces worden gekoppeld aan 'de toekomstige rol als onderwijzer' van de student
Belangrijk: Er geldt verplichte aanwezigheid bij de uitstap naar Brussel (onder voorbehoud). Een gewettigde afwezigheid leidt tot een vervangopdracht. Bij een ongewettigde afwezigheid kan de student maximum een 7 op 20 krijgen voor dit OPO. Studenten die dit OPO hernemen, nemen bij de start van dit OPO contact op met hun docent met oog op de uitstap.
OLA 'Leren thuis leren':
De eindscore van dit OLA wordt bepaald door:
- het logboek (start- en eindreflectie, beginsituatie, doelen, verloop van het begeleidingstraject);
- het evaluatieformulier van de mentor voor LTL;
- de aanwezigheid en actieve participatie tijdens de sessies;
- het correct naleven van de afspraken. Het niet naleven van de afspraken kan leiden tot een tekort voor het opleidingsonderdeel.
Het doorlopen van een begeleidingstraject met een leerling uit een maatschappelijk kwetsbaar gezin (20u) is een voorwaarde om te kunnen slagen voor het OLA 'Leren thuis leren'.
Slagen voor het OLA ‘Leren thuis leren’ is een voorwaarde om te kunnen slagen voor het OPO ‘Leren in verscheidenheid’.
Correct schriftelijk taalgebruik is een must. Taalfouten in schriftelijke opdrachten worden gesanctioneerd.
Alle communicatie over dit opleidingsonderdeel verloopt via de Canvasomgeving van dit opleidingsonderdeel.
Toelichting bij herkansen
Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:
- Z56638 - Leren in verscheidenheid (binnen en over academiejaar)
- Z56639 - Leren thuis leren (binnen en over academiejaar)
OPO Leren in verscheidenheid bestaat uit 2 OLA's:
Verhouding evaluatie:
- Leren in Verscheidenheid (70%)
- Leren thuis Leren (30%)
Hieronder de toelichting bij de evaluatie van de verschillende onderdelen:
OLA Leren in verscheidenheid:
De eindscore wordt bepaald door: idem eerste examenkans
Deel 1: Kennistoets (60%)
Schriftelijke test van de basiskennis die wordt aangeboden tijdens de module
Deel 2: Taak: reflectie/terugblik en vooruitblik vanuit de rol van de student als toekomstig onderwijzer (40%)
Mondelinge toelichting: inhoudelijke inzichten + eigen leerproces worden gekoppeld aan 'de toekomstige rol als onderwijzer' van de student
OLA 'Leren thuis leren':
Indien de student geslaagd is voor het OLA 'Leren thuis leren' in EP2, moet de student dit OLA niet meer hernemen in EP3.
Indien de student niet geslaagd is voor het OLA 'Leren thuis leren' in EP2, wordt er een alternatieve taak voorzien in EP3.
Belangrijke aanvulling:
- Een resultaat van ten minste 10/20 voor een afzonderlijk beoordeeld OLA wordt overgezet naar EP3 in hetzelfde academiejaar en naar het volgende academiejaar. Bij deze deeloverdracht wordt het overgedragen deelcijfer verrekend in het nieuw eindcijfer voor het opleidingsonderdeel. De student herneemt enkel de evaluatieactiviteit(en) waarvoor geen overdracht van het resultaat gebeurde. Indien een student wenst af te zien van de overdracht van deelresultaten, deelt hij dit uiterlijk 15 kalenderdagen na de mededeling van het examenresultaat schriftelijk mee aan de voorzitter van de examencommissie.
De communicatie over dit opleidingsonderdeel verloopt via de Canvasomgeving van dit opleidingsonderdeel.