Project algemene vakken 3 (B-TM-Z16230)

9 studiepuntenNederlandsTweede semesterTweede semester
Lauwerysen Elke (coördinator) |  Houben Michèle
POC PBA SECUNDAIR ONDERWIJS VRSL TMK

De student kan:

  • de keuze van leeractiviteiten voor leerlingen verantwoorden conform de leerplandoelstellingen en de pedagogisch-didactische aanpak.
  • de didactiek en de basisinhouden binnen het domein functionele taalvaardigheid toepassen in een geïntegreerde context.
  • de didactiek en de basisinhouden binnen het domein rekenvaardigheid toepassen in een geïntegreerde context.
  • zelfstandig een geïntegreerd, maatschappelijk relevant en zelfgekozen thema met een draaiboek ter ondersteuning uitwerken.
  • vlot inspelen op de actua door gebruik te maken van activerende en ict-werkvormen.

  • foutloos schrijven en de regels van de Nederlands taal toepassen in alle communicatie. 

De student handelt vanuit zijn reeds behaalde pedagogisch-didactische bekwaamheid.

Onderwijsleeractiviteiten

9 sp. Project algemene vakken WES3 (SEM 2) (B-TM-Z56594)

9 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdrachtTweede semesterTweede semester
Houben Michèle
POC PBA SECUNDAIR ONDERWIJS VRSL TMK

In PAV WES3 wordt de theorie geïntegreerd aangeboden. De theorie bestaat uit de vakinhouden en de -didactiek van PAV.

  • Functionele taalvaardigheid: met o.a. lezen, luisteren, spreken, schrijven, taalbeschouwing en hoe functionele taalvaardigheid geïntegreerd aanbieden.
  • Functionele rekenvaardigheid: met o.a. gecijferdheid, rekentechnieken, breuken, kommagetallen, percenten, verhoudingen en hoe functionele rekenvaardigheid geïntegreerd aanbieden. 
  • Actualiteit: met o.a. digitale- en mediawijsheid, kritisch denken, actualiteit in de klas (zelfstudie).

  • Co-teaching.

  • integratie van vaardigheden in de maatschappelijke doelen van mavo. 

 

 

In het flexibel traject is er een combinatie van zelfstudiemateriaal dat online wordt aangeboden (bv. kennisclips, schema’s, cursussen, ... ) en materiaal dat op papier wordt aangeboden (bv. via de cursusdienst).

Verplicht studiemateriaal:

  • Syllabi en multimediamateriaal aangeboden via Canvas

Aanbevolen studiemateriaal: 

  • Bronselaer, M. &  de Maesschalck, K. (2021). Wiskunde = wijs. Owl Press.
  • Schiepers, M. e.a. (2022). Voluit taal. Didactiek Nederlands voor de eerste en tweede graad van het secundair onderwijs. Gent, OWL Press.

Drie contactmomenten met voorbereidende opdrachten en verwerkingsopdrachten. Tijdens het contactmoment wordt een aanbod voorzien door de docent (zie semesterplanning) waarin de belangrijkste onderwerpen worden toegelicht of waarbij onder begeleiding oefeningen worden gemaakt. Er wordt telkens ook tijd voorzien om vraaggestuurd te werken: studenten kunnen op voorhand vragen om bepaalde onderwerpen, oefeningen, taken (cocreatie met de secundaire school), …  te bespreken.

 

Evaluatieactiviteiten

Project algemene vakken 3 (B-TM-Z86230)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Paper/Werkstuk, Ontwerp/Product, Presentatie, Procesevaluatie
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal, Naslagwerk

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

70% permanente evaluatie.

30% examen (EP2).

De studenten maken een reeks opdrachten waarbij de toepassing van de leerinhoud wordt geëvalueerd.

Daarnaast wordt er een mondeling examen voorzien in EP 2 voor de inhouden rond functionele reken- en taalvaardigheid. Bij een onvoldoende op het mondelinge examen kan er nog maximaal 9/20 behaald worden voor het volledige OPO.

 

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

De studenten werken dezelfde opdrachten uit als in eerste zittijd. De individuele opdrachten waarvoor in EP2 een voldoende werd behaald, kunnen meegenomen worden in EP3. Indien er een voldoende behaald werd voor het examen, dient dit eveneens niet hernomen te worden in EP3. Bij een onvoldoende op het mondelinge examen kan er nog maximaal 9/20 behaald worden voor het volledige OPO.