Techniek 4 (B-TM-Z16226)




Doelstellingen
De student:
- ontwikkelt praktijkgerichte onderzoeksvaardigheden;
- heeft binnen de behandelde inhouden een zeer grondige kennis van de te onderwijzen leerstof van de eerste graad secundair onderwijs (begrippen, grootheden, eenheden, symbolen, principes, wetten, gebruik, werking en kennis van het didactisch materiaal);
- kan het gebruik van gereedschappen en materiaal in verband met transport en biotechniek toepassen in de ontwikkeling van didactisch materiaal en projecten;
- de juiste hulmiddelen kiezen in functie van een realisatie;
- kennis m.b.t. gereedschap doelgericht en in functie van een les techniek inzetten.
- toont interesse in technologische en technische vooruitgang en kan de impact ervan op onze maatschappij verklaren;
- kan zelfstandig een werkstuk ontwerpen en vervaardigen en hierbij een volledige lessenreeks ontwerpen volgens het technisch proces met inbegrip van materiaallijsten, gereedschapslijsten, werkvolgorde en evaluatiefiche(s);
- kan de leerplannen van de B-stroom analyseren en hieromtrent een werkstuk en lessenreeks rond uitwerken;
- organiseert een stimulerende, werkbare, veilige werk-, leef- en leeromgeving.
- ontwikkelt vaardigheden om:
- out-of-the-box en associatief te denken binnen een geïntegreerd thema;
- 21ste eeuwse vaardigheden en global competences toe te passen in thema's en projecten;
- de connectie tussen minimumdoelen en leerplandoelen te herkennen en te vertalen naar concrete vakgebonden inhouden.
Begintermen
De student handelt vanuit zijn reeds behaalde pedagogisch-didactische bekwaamheid.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
9 sp. Techniek WES4 (SEM 2) (B-TM-Z56590)




Inhoud
In Techniek WES4 wordt de theorie geïntegreerd aangeboden. De theorie bestaat uit de vakinhouden en de -didactiek STEM.
- Biotechniek
- verschillende grondstoffen en ingrediënten kunnen bewerken in functie van realisaties;
- Transport
- de werking van verschillende transportmiddelen;
- de voor- en nadelen van ieder systeem om voertuigen aan te drijven
- ICT
- de werking van Arduino kunnen toelichten;
- basiskennis rond Arduino begrijpen, analyseren en toepassen in functie van het ontwerpen van een didactisch model.
- Didactiek:
- remediëren binnen STEM/techniek
- leerplannen en minimumdoelen in de B-stroom
- gebruik van toestellen (3D-printer, lasersnijder...) in de klaspraktijk
Studiemateriaal
Studiekost: 1-10 euro (De informatie over studiekosten zoals hier opgenomen is indicatief en geeft enkel de prijs weer bij aankoop van nieuw materiaal. Er zijn mogelijk ook e- en tweedehandskopijen beschikbaar. Op LIMO kan je nagaan of het handboek beschikbaar is in de bibliotheek. Eventuele printkosten en optioneel studiemateriaal zijn niet in deze prijs vervat.)
In Techniek WES4 wordt het (zelf)studiemateriaal online aangeboden (bv. kennisclips, schema’s, cursussen...).
Verplicht studiemateriaal:
- Cursus en materiaal op Canvas
- Beschikbare bordboeken:
Aangeraden om als boek aan te kopen:
Nussey, J. (2016). Arduino voor dummies.
Toelichting werkvorm
Hoorcollege - Oefeningen/opdrachten - Practicum - Vaardigheidstraining - Werkcollege
Drie contactmomenten waarbij een aanbod wordt voorzien door de docent (zie semesterplanning en studiewijzer) waarin de belangrijkste onderwerpen worden toegelicht of waarbij onder begeleiding oefeningen worden gemaakt. Tijdens de contactmomenten wordt ook tijd voorzien om vraaggestuurd te werken: studenten kunnen vooraf vragen om bepaalde onderwerpen, oefeningen, taken… te bespreken.
Evaluatieactiviteiten
Techniek 4 (B-TM-Z86226)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
100% permanente evaluatie. Je maakt een reeks opdrachten (bv. oefeningen op Canvas, een paper of een werkstuk, leerlingbundel...) waarbij de toepassing van de leerinhoud wordt geëvalueerd. Het niet respecteren van de deadline die wordt bekendgemaakt op Canvas en in de studiewijzer kan leiden tot een nul voor de deelopdracht.
Puntenverdeling:
- Project Arduino (60%)
- Leerplananalyse B-stroom (20%)
- Onderzoeksopdracht biotechniek (20%)
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Voor dit OPO zijn er geen deeloverdrachten. Je werkt dezelfde opdrachten uit als in eerste zittijd. Er zullen per opdracht nieuwe doelstellingen of een ander lesonderwerp/thema bepaald worden.