Techniek 3 (B-TM-Z16225)




Doelstellingen
De student:
- ontwikkelt praktijkgerichte onderzoeksvaardigheden;
- inzicht verwerven in verschillende soorten vragen; in onderzoekbare vragen en geen onderzoekbare vragen en hoe je van niet-onderzoekbaar kan overstappen naar onderzoekbaar.
- kan zelfstandig een probleemstelling benoemen en één of meerdere vragen bij de probleemstelling formuleren;
- heeft binnen de behandelde inhouden een zeer grondige kennis van de te onderwijzen leerstof van de eerste graad secundair onderwijs (begrippen, grootheden, eenheden, symbolen, principes, wetten, gebruik, werking en kennis van het didactisch materiaal);
- kan het gebruik van gereedschappen, materialen en machines in verband met constructie en verbindingstechnieken toepassen in de ontwikkeling van didactisch materiaal en projecten;
- toont interesse in technologische en technische vooruitgang, maar kan deze vernieuwingen benaderen op een kritische manier;
- kan zelfstandig een werkstuk ontwerpen/vervaardigen en hierbij een werkbundel voor leerlingen ontwerpen en ontwikkelen volgens het technisch proces met inbegrip van materiaallijsten, gereedschapslijsten, werkvolgorde en evaluatiefiche(s);
- kan zelfstandig een summatieve evaluatie opstellen, gekoppeld aan de minimumdoelen en leerplandoelstellingen;
- kan een jaar- en leerplananalyse uitvoeren;
- organiseert een stimulerende, werkbare, veilige werk-, leef- en leeromgeving;
- kan actuele en betrouwbare bronnen m.b.t. digitale vernieuwingen raadplegen en toepassen;
- kan verbanden tussen de onderdelen van een digitaal systeem ontdekken en toepassen;
- past differentiatie toe in gecreëerde projecten.
- ontwikkelt vaardigheden om:
- out-of-the-box en associatief te denken binnen een geïntegreerd thema;
- 21ste eeuwse vaardigheden en global competences toe te passen in thema's en projecten;
- de connectie tussen minimumdoelen en leerplandoelen te herkennen en te vertalen naar concrete vakgebonden inhouden.
Begintermen
De student handelt vanuit zijn reeds behaalde pedagogisch-didactische bekwaamheid.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
9 sp. Techniek WES3 (SEM 2) (B-TM-Z56589)




Inhoud
In Techniek WES3 wordt de theorie geïntegreerd aangeboden. De theorie bestaat uit de vakinhouden en de -didactiek STEM/techniek.
Vakinhhouden:
- mechanica
- constructie
- verbindingstechnieken
- hydraulica/pneumatica
Didactiek:
- integreren van differentiatie in projectbundels;
- integreren en uitwerken van summatieve en formatieve evaluaties gekoppeld aan de leerplannen.
Studiemateriaal
Studiekost: 1-10 euro (De informatie over studiekosten zoals hier opgenomen is indicatief en geeft enkel de prijs weer bij aankoop van nieuw materiaal. Er zijn mogelijk ook e- en tweedehandskopijen beschikbaar. Op LIMO kan je nagaan of het handboek beschikbaar is in de bibliotheek. Eventuele printkosten en optioneel studiemateriaal zijn niet in deze prijs vervat.)
In techniek WES3 wordt het (zelf)studiemateriaal online aangeboden (bv. kennisclips, schema’s, cursussen...).
Verplicht studiemateriaal:
- Cursus en materiaal op Canvas
- Beschikbare bordboeken
Toelichting werkvorm
Hoorcollege - Oefeningen/opdrachten - Practicum - Vaardigheidstraining - Werkcollege
Drie contactmomenten waarbij een aanbod wordt voorzien door de docent (zie semesterplanning en studiewijzer) waarin de belangrijkste onderwerpen worden toegelicht of waarbij onder begeleiding oefeningen worden gemaakt. Tijdens de contactmomenten wordt ook tijd voorzien om vraaggestuurd te werken: studenten kunnen vooraf vragen om bepaalde onderwerpen, oefeningen, taken… te bespreken.
Evaluatieactiviteiten
Techniek 3 (B-TM-Z86225)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
100% permanente evaluatie. Je maakt een reeks opdrachten (bv. oefeningen op Canvas, een paper of een werkstuk, leerlingbundel...) waarbij de toepassing van de leerinhoud wordt geëvalueerd. Het niet respecteren van de deadline die wordt bekendgemaakt op Canvas en in de studiewijzer kan leiden tot een nul voor de deelopdracht.
Puntenverdeling:
- Hydraulica (50%)
- Projectbundel ontwerpen
- Didactisch werkstuk ontwerpen
- Webquest (30%)
- Leerplananalyse A-stroom (10%)
- Differentiatie (10%)
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Voor dit OPO zijn er geen deeloverdrachten. Je werkt dezelfde opdrachten uit als in eerste zittijd. Er kunnen per opdracht nieuwe doelstellingen of een ander lesonderwerp/thema bepaald worden.