Praktijk één vak werkplekleren/LIO doorgroei (B-TM-Z16216)

6 studiepuntenNederlandsEerste semesterEerste semesterUitgesloten voor examencontract
Liekens Caroline (coördinator) |  Liekens Caroline
POC PBA SECUNDAIR ONDERWIJS VRSL TMK

Aan het einde van Praktijk één vak werkplekleren/LIO doorgroei bereikt de student volgende speerpunten: 

  • creëren van (vak)inhoudelijk correcte, krachtige en gedifferentieerde leeromgevingen met structurele integratie van evaluatie
  • realiseren van een positief leer- en leefklimaat in functie van de individuele noden van leerlingen
  • begeleiden van persoonsvorming vanuit een kritische en open blik op (actuele) maatschappelijke thema's
  • eigen functioneren doelgericht optimaliseren aan de hand van concrete acties die getuigen van onderzoeks- en reflectievaardigheden
  • verbindend communiceren en constructief samenwerken met actoren binnen en buiten de school

Op basis van deze speerpunten wordt de student begeleid en geëvalueerd binnen Praktijk één vak werkplekleren/LIO doorgroei. 

De student handelt vanuit zijn reeds behaalde pedagogisch-didactische bekwaamheid. Praktijk één vak ingroei wordt vooraf of gelijktijdig opgenomen. 

Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. Praktijk één vak werkplekleren/LIO doorgroei (SEM 1) (B-TM-Z56580)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: StageEerste semesterEerste semester
Liekens Caroline
POC PBA SECUNDAIR ONDERWIJS VRSL TMK

Praktijk één vak werkplekleren/LIO doorgroei bestaat uit de cocreatie, het maken van lesvoorbereidingen, deze lessen uitvoeren in een klas en hierover reflecteren. De invulling van Praktijk één vak werkplekleren/LIO doorgroei, de begeleiding en de evaluatie vertrekken vanuit de speerpunten die de student binnen dit opleidingsonderdeel moet aantonen. 

Studiekost: niet van toepassing (De informatie over studiekosten zoals hier opgenomen is indicatief en geeft enkel de prijs weer bij aankoop van nieuw materiaal. Er zijn mogelijk ook e- en tweedehandskopijen beschikbaar. Op LIMO kan je nagaan of het handboek beschikbaar is in de bibliotheek. Eventuele printkosten en optioneel studiemateriaal zijn niet in deze prijs vervat.)

Infoboek Educatieve Bachelor Secundair Onderwijs in een verkort traject (één onderwijsvak) – Praktijk één vak werkplekleren/LIO 

Canvas: PowerPoints, afspraken, documenten, informatie i.v.m. stage, ...
Alle documenten in verband met Praktijk één vak werkplekleren/LIO doorgroei. 

Werkplekleren

Het werkplekleren is 2 dagen per week vanaf de herfstvakantie in één van de werkpleklerenscholen van de opleiding. 

De LIO (leraar-in-opleiding) volbrengt het OPO tijdens zijn lesopdracht voor het vak waarvoor hij in opleiding is. 

Evaluatieactiviteiten

Praktijk één vak werkplekleren/LIO doorgroei (B-TM-Z86216)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Permanente evaluatie: 100% 
Er is geen tolerantie mogelijk voor Praktijk één vak werkplekleren/LIO doorgroei. 

Ongewettigde afwezigheid tijdens de geplande stageactiviteiten in het kader van Praktijk één vak werkplekleren/LIO doorgroei, kan leiden tot een onvoldoende op dit OPO. Is de digitale stagemap onvoldoende uitgewerkt (inhoudelijk of vormelijk) en/of niet of onvolledig ingeleverd, kan dit leiden tot een onvoldoende op het OPO Praktijk één vak werkplekleren/LIO doorgroei. 

De beoordeling van dit OPO is het resultaat van de prestaties gedurende alle stageactiviteiten die doorheen het semester uitgevoerd worden (lesvoorbereidingsproces, lesuitvoering, reflecties …). Om te slagen voor dit OPO moeten alle speerpunten verworven worden. Indien de student ongeschiktheid voor het beroep aantoont, kan de stage stopgezet worden door de opleiding of de stageschool. Een onvolledige stage resulteert altijd in een 0 als cijfer op het opleidingsonderdeel. De afspraken en clausules verbonden aan de evaluatie van dit OPO zijn terug te vinden in het contract en het infoboek (Canvas).  

De cocreatie wordt beoordeeld met een onvoldoende of een voldoende. De student dient te slagen (voldoende) voor de cocreatie om te kunnen slagen op het OPO Praktijk één vak werkplekleren/LIO doorgroei. 

Er is geen tweede examenkans.
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten. 

Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar en niet herneembaar