Bewegingsanalyse schoentechnologie (B-TM-Z16021)




Doelstellingen
De student maakt aan de hand van een gegeven afwijkend gangbeeld een analyse van mogelijke oorzaken en compensaties die optreden.
De student observeert het gangpatroon en detecteert afwijkende elementen in het gangbeeld.
De student differentieert tussen primaire of secundaire oorzaken en compensaties van afwijkende elementen in het gangbeeld.
De student voert een functioneel onderzoek uit.
Begintermen
In het vak bewegingsanalyse wordt de focus gelegd op observatie en interpretatie van het normale gangbeeld en van gangafwijkingen. De achterliggende theorie komt uitgebreid aan bod in biomechanica 1 en 2.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor Orthopedie (Geel) (Schoentechnologie) 180 sp.
- Bachelor Orthopedie - Werktraject (Geel) (Schoentechnologie) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Bewegingsanalyse schoentechnologie (B-TM-Z63693)




Inhoud
Introductie tot technieken voor bewegingsanalyse:
- meetsystemen in het labo
- ambulante meetsystemen
- observationele ganganalyse
Gerichte observatie (aan de hand van een checklist) van afwijkende elementen in het gang patroon.
Klinische onderzoek en differentiatie van primaire en secundaire oorzaken en compensaties bij gangafwijkingen.
Studiemateriaal
Studiekost: meer dan 100 euro (De informatie over studiekosten zoals hier opgenomen is indicatief en geeft enkel de prijs weer bij aankoop van nieuw materiaal. Er zijn mogelijk ook e- en tweedehandskopijen beschikbaar. Op LIMO kan je nagaan of het handboek beschikbaar is in de bibliotheek. Eventuele printkosten en optioneel studiemateriaal zijn niet in deze prijs vervat.)
handboek: observational gait analysis: a visual guide. Janet M Adams, PT, MS, DPT; Kay Cerny, PT, PhD, 2018, uitgev. Slack Books
presentaties en filmpjes beschikbaar via canvas
Toelichting onderwijstaal
De lessen worden in het Nederlands georganiseerd. Er wordt een Engelstalig handboek gebruikt.
Toelichting werkvorm
Na een theoretische introductie (door de docent) werken studenten grotendeels zelfstandig in kleine groepen, op basis van het handboek, videomateriaal en internet.
Studenten leren elkaars gangpatroon te observeren
Studenten zoeken relevante klinishe tests op (op een eigen laptop) en oefenen/demonstreren die bij elkaar.
De docent begeleidt, geeft feedback en stuurt bij waar nodig.
Evaluatieactiviteiten
Bewegingsanalyse schoentechnologie (B-TM-Z86021)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Het examen bestaat uit 2 delen, een schriftelijk en een mondeling:
Schriftelijk deel (op 75% van de punten)
Studenten krijgen een video van een persoon met een afwijkend gangpatroon te zien en moeten, aan de hand van de van de JAKC-observatie-fiche**, de verschillende afwijkende elementen van het gangpatroon aangeven.
(**JAKC observatie-fiche: deze fiche is opgenomen in het handboek, en wordt doorheen de lessen gebruikt. Op het examen worden alleen de fiches ter beschikking gesteld.)
Studenten moeten de verschillende oorzaken van een gegeven gangafwijking kunnen aangeven.
Mondeling deel (op 25% van de punten)
Studenten krijgen een aantal mogelijke oorzaken van een gangafwijking en kunnen relevante klinische tests beschrijven en uitvoeren (op een medestudent) om een specifieke oorzaak te achterhalen.
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
In 2de zit wordt het examen op dezelfde manier ingericht en beoordeeld als bij de eerste examenkans.