Engels 3&4 - Accountancy & Fiscaliteit (B-TM-Z15332)

Doelstellingen
De student netwerkt zelf succesvol in het Engels en geeft anderen basisadvies over netwerken.
De student voert in het Engels (telefonisch) diverse professionele gesprekken en noteert gestructureerd complexere boodschappen, o.a. ontvangergericht anticiperen en reageren, doorverbinden, verzoeken, behulpzaam zijn, toestemming vragen, gericht informatie vragen en geven, bestellen.
De student geeft in het Engels een professionele presentatie over een onderwerp binnen zijn optie/afstudeerrichting met aandacht voor inhoud, structuur, verbale en non-verbale communicatieaspecten en een aantrekkelijke en functionele visuele ondersteuning.
De student schrijft in het Engels een selectie zakelijke mails (en brieven) met de nodige aandacht voor lay-out, relevante inhoud, een logische en coherente structuur, een accurate taal, gepaste stijl en toon.
De student kan daarbij:
- naast de grammatica voor Engels 3 & 4 (cf. infra) nog altijd de behandelde grammatica en spelling van Engels 1 en 2 gebruiken;
- meer ontvangergericht dan voor Engels 1 en 2 – allerhande cijfers (getallen, telefoonnummers, percentages, enz.) en woorden lezen/spellen;
- enerzijds – gevarieerder dan voor Engels 1 en 2 – aangepaste algemene economische woordenschat en uitdrukkingen (o.a. netwerken, telefoneren, presenteren, corresponderen, ethiek/maatschappelijk verantwoord ondernemen en basis financiële woordenschat) gebruiken, en daarnaast anderzijds ook een selectie optie/afstudeerrichtinggerichte woordenschat;
- (online) de beschikbare informatie in een eentalig (monolingual) Engels woordenboek gebruiken;
- de relevante informatie in authentiek lees- en luistermateriaal onderscheiden en gebruiken als vertrekpunt voor verdere brainstorming en daarover rapporteren.
De student kan ook op (upper-)intermediate niveau in het Engels:
- een aantal Engelse moeilijkheden voor Nederlandstaligen vermijden;
- conditionals gebruiken, nl. de basisconstructies (0-1-2-3), gemengde constructies en ‘volition-constructies’;
- een selectie hulpwerkwoorden van modaliteit gebruiken;
- betrekkelijke bijzinnen vormen;
- gevarieerd nevenschikking en onderschikking uitdrukken met voegwoorden, bijwoorden, voorzetsels en deelwoorden.
Grammatica, woordenschat en lees- en luistervaardigheid worden ook apart getest, m.a.w. ook los van schrijf- en spreekoefeningen.
Het beoogde CEFR-eindniveau is B1-B2.
Begintermen
Het vak bouwt verder op de kennis en vaardigheden van Engels 1 en 2 in het eerste jaar. Studenten zijn bij voorkeur al voor minstens één van beide vakken geslaagd.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
5 sp. Engels 3&4 - Accountancy & Fiscaliteit (B-TM-Z62527)




Inhoud
Enerzijds de behandelde onderwerpen in de algemene syllabus voor Engels 3 & 4 en anderzijds de topics in het extra optie/afstudeerrichtinggerelateerde materiaal voor Engels 3 & 4 op het elektronische leerplatform van de hogeschool of het vermelde handboek.
De gekozen optie/afstudeerrichtinggerichte topics kunnen elk academiejaar wijzigen, maar bij wijze van informatie kwamen deze onderwerpen eerder aan bod:
- Accountancy and auditing: activities, documents, auditing procedure, professional ethics;
- Forecasting;
- Budgeting;
- Reporting financial information: financial statements;
- Interim results: variance analysis, presenting actuals.
Dat materiaal omvat authentiek lees-, schrijf-, luister- en spreekmateriaal, en verder een selectie van grammaticale topics, zowel optie/afstudeerrichtinggerelateerde en aanvullende algemene economische/zakelijke woordenschat, spelling (mondeling) en diverse skills zoals netwerken, telefoneren, corresponderen en presenteren om de gekozen leerdoelen te behalen.
Aan het eind van elk semester vindt de student een gedetailleerde examensyllabus op het elektronische leerplatform van de hogeschool.
Studiemateriaal
1 Digitaal materiaal op het elektronische leerplatform van de hogeschool
2 Studentennotities
Toelichting onderwijstaal
De lessen verlopen in het Engels met aandacht voor relevante verschillen met het Nederlands.
Toelichting werkvorm
Het collegegedeelte blijft beperkt, terwijl de meeste nadruk ligt op de interactie van de studenten met de docent en met elkaar.
Alle communicatie over deze OPO/OLA (inhoud, lesverplaatsingen, tests, enz.) verloopt via het elektronische leerplatform van de hogeschool en/of schoolmail.
Evaluatieactiviteiten
Engels - Accountancy & Fiscaliteit fase 2 (B-TM-Z85332)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
De evaluatie voor de OPO “Engels 3 & 4” bestaat ruwweg uit vijf grote onderdelen:
- permanente evaluatie voor Engels 3: tussentijdse tests grammatica, woordenschat, eventuele mondelinge oefeningen…
- mondeling examen voor Engels 3: het examen bestaat uit inhoudsvragen. De student licht zijn antwoorden toe en er worden bijvragen gesteld. Sommige onderdelen mag de student thuis al voorbereiden en daarom is er geen voorbereidingstijd. Voor die laatste onderdelen mag de student een beperkt aantal staakwoorden meebrengen. De beoordeling gebeurt op basis van de mondeling gegeven antwoorden op de vragen: inhoud, accuraatheid (grammatica, woordenschat, uitspraak) en vlotheid.
- schriftelijk, geslotenboekexamen examen voor Engels 3.
- permanente evaluatie voor Engels 4: tussentijdse tests, schrijfoefeningen, spreekoefeningen, …
- schriftelijk, geslotenboekexamen examen voor Engels 4.
Engels 3 en Engels 4 tellen elk voor 50% van het eindtotaal mee. Informatie over het onderlinge gewicht van de vijf onderdelen komt op het elektronische leerplatform van de hogeschool. Die onderverdeling kan tijdens het academiejaar enigszins wijzigen afhankelijk van externe factoren zoals de coronapandemie.
Studenten die niet aan alle vijf die onderdelen deelnemen, kunnen maximum 9/20 halen voor de OPO “Engels 3 & 4”.
Tijdens tests en op het examen wordt een hogere cesuur toegepast. Concrete informatie is beschikbaar in de studiewijzer op het elektronische leerplatform van de hogeschool.
Alle communicatie over deze OPO/OLA (inhoud, lesverplaatsingen, tests, enz.) verloopt via het elektronische leerplatform van de hogeschool en/of schoolmail.
Inleveringstermijn van opdrachten De inleveringstermijn voor opdrachten wordt via Canvas meegedeeld. Elke opdracht waarvoor studenten de vermelde inleveringstermijn niet respecteren, zal als niet ingeleverd worden beschouwd en resulteren in een 0-score voor die opdracht. Alleen in geval van gewettigde afwezigheid/overmacht kan de docent – eventueel in overleg met de ombudspersoon - hiervan afwijken. Het inlevertijdstip is dan de dag na de gewettigde afwezigheid om 8.30 uur.
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
De examenleerstof is in principe identiek voor de eerste en de tweede examenkans. Maar de leerstof voor de permanente evaluatie (PE) van de eerste examenkans wordt nu gedeeltelijk onderdeel van de examenstof voor de tweede examenkans. Er is zowel een mondeling als een schriftelijk examen
De student vindt de examenleerstof voor beide examenkansen op het elektronische leerplatform van de hogeschool.