Buddy bij de wieg (deel 1) (B-TM-Z13534)

3 studiepuntenNederlands21 urenBeide semestersBeide semestersUitgesloten voor examencontract
Somers Gitte (coördinator) |  Somers Gitte
POC PBA VROEDKUNDE TURN TMK

Leerresultaten (enkel voor VR):

DLR 4.

10. Speelt gericht in op de vrouw en haar omgeving in de familiale, sociale, maatschappelijke en culturele context.

11. Verwijst bij psychosociale crisissituaties door naar andere artsen en andere zorgverleners 

DLR 5.

12. Handelt op ethisch verantwoorde wijze binnen de grenzen van de deontologie en wetgeving.

DLR 6.

13. Werkt autonoom doelgericht aan de bevordering van de gezondheid volgens de principes van de gezondheidspromotie.

14. Werkt in samenwerking doelgericht aan de bevordering van de gezondheid volgens de principes van de gezondheidspromotie

DLR 7.

15. Zorgt voor een optimale interdisciplinaire samenwerking 

16. Zorgt voor een aangepaste en actuele organisatie van de praktijk.

17. Communiceert op een deskundige en adequate wijze met andere zorgverleners. 

DLR 9.

21. Verbetert continu het eigen professioneel handelen door het voortdurend kritisch in vraag stellen van het eigen functioneren in de praktijk.

22. Werkt aan de eigen professionalisering door het volgen van vormingsinitiatieven.

DLR 10.

23. Verleent een op evidentie gebaseerde zorg, door het integreren van nieuwe wetenschappelijke inzichten.

Extra 27. Wereldburberschap

Extra 28. Ondernemerschap

Leerresultaten (enkel voor VE):

DLR 1: 

Bouwt autonoom binnen een omgeving die zich kenmerkt door diversiteit een professionele relatie op met de zorgvrager die gericht is op het somatisch, sociaal, psychisch en existentieel welbevinden van deze, zowel in vertrouwde, als in niet-vertrouwde en/of complexe zorgsituaties.

DLR 4: 

Neemt, vanuit een visie op empowerment en shared decision making, autonoom initiatieven inzake preventie en past deze op alle niveaus adequaat toe. Organiseert op methodische wijze gezondheidsbevordering en patiënteneducatie aan individuen en groepen. Stimuleert gezondheidsbevorderend gedrag bij de zorgvrager(s)

DLR 5 : 

Reflecteert over de eigen waarden en normen en de zorgvrager en hoe deze het professioneel handelen als verpleegkundige beïnvloeden.

DLR 7: 

Bouwt intra- en interprofessionele relaties op.

Werkt efficiënt samen in het kader van gemeenschappelijke zorgdoelstellingen.

DLR 8:

Communiceert op een efficiënte en gestructureerde wijze zowel mondeling als schriftelijk over de zorgrelatie, de zorginhoud en het zorgproces met alle betrokkenen in de vakterminologie en aangepast aan de gesprekspartner.

DLR 12 : 

Zoekt op een gerichte en methodische manier vak- en wetenschappelijke literatuur op.

Beoordeelt de relevantie en bruikbaarheid van vak- en wetenschappelijke literatuur. 

Integreert nieuwe inzichten in de beroepsuitoefening en ontwikkeling, 

Participeert aan praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek.

DLR 13: 

Draagt als autonome professional actief bij tot de profilering van het beroep

Heeft een brede kijk op het maatschappelijk gebeuren 

Staat kritisch ten opzichte van maatschappelijke evoluties en een economisch, sociaal en ethisch beleid.

Leerdoelen (voor VE en VR):

De student handelt vanuit het empowerment paradigma.

De student faciliteert in de toeleiding naar professionele zorg.

De student versterkt de zelfstandigheid en zelfredzaamheid binnen het gezin.

De student erkent, respecteert en handelt vanuit het referentiekader van de cliënt.

De student vertrekt vanuit de hulpvragen van het gezin.

Dit lessenpakket bouw voort op de opleidingsfase 1 van de bachelor vroedkunde en opleidingsfase 2 van de bachelor verpleegkunde.


Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
Z13535 : Buddy bij de wieg (deel 2)

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Buddy bij de wieg (deel 1) (B-TM-Z55638)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht21 urenBeide semestersBeide semesters
Somers Gitte
POC PBA VROEDKUNDE TURN TMK

Studenten Vroedkunde en Verpleegkunde werken als individuele coach om een gezin naar de zorg toe te leiden

  • Handelen vanuit het empowerment paradigma
  • Vorming van studenten om een andere benadering naar gezondheidszorg te leren kennen
  • Studenten fungeren als multiplicatoren in hun toekomstig werkveld

Verplichte literatuur

  • Cursusmateriaal vorming.
  • CANVAS.

Aanbevolen literatuur

  • Tijdschrift voor welzijnswerk, december 2014, een buddy bij de wieg: perinatale coaching in kansarmoede.
  • Driessens Kristel & Van regenmortel Tine (2014). Bindkracht in armoede. Leuven. Lannoo.

Vorming: 14CU

Eerste ontmoeting: De student-buddy’s worden geïntroduceerd bij de gezinnen door de ‘toeleider’ (OCMW).

Persoonlijke contacten

Intervisie

 

Evaluatieactiviteiten

Buddy bij de wieg (deel 1) (B-TM-Z83534)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Procesevaluatie
Leermateriaal : Cursusmateriaal

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAALGeslaagd / Niet geslaagd

Procesbegeleiding en procesbeoordeling

Op grond van de aard van het onderdeel kan er slechts eenmaal per academiejaar worden geëxamineerd, en is er dus geen 2e examenkans mogelijk.

Er geldt een strikte volgtijdelijkheid op deze minor naar minor Buddy bij de wieg deel 2 (fase 3 VR en fase 4 VE). Met andere woorden: studenten dienen deze minor te behalen met een credit alvorens de minor deel 2 te kunnen opnemen.

Er is geen tweede examenkans.
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.