Klinisch onderwijs 1 (B-TM-Z13172)

Doelstellingen
LEERDOELEN:
Onderstaande leerdoelen hebben alle betrekking op de fysiologische kraamperiode:
1. De student verleent zelfstandig adequaat kwalitatieve en veilige zorg.
2. De student verleent een op evidentie gebaseerde zorg volgens de laatste wetenschappelijke inzichten.
3. De student bevordert de gezondheid volgens de principes van de gezondheidspromotie.
4. De student detecteert risico's en complicaties.
5. De student handelt op ethisch verantwoorde wijze volgens de juiste attitudes binnen de grenzen van de deontologie en wetgeving.
6. De student werkt op een professionele manier multidisciplinair samen.
7. De student verbetert het eigen professioneel handelen door het voortdurend kritisch in vraag stellen van eigen functioneren in de praktijk.
Begintermen
Om tot de opleiding toegelaten te worden, moeten de kandidaten een getuigschrift secundair onderwijs bezitten, uitgereikt door de Vlaamse, de Franse of de Duitse gemeenschap van België. Deze getuigschriften geven toegang tot alle vormen van hoger onderwijs. Voor kandidaten met uitsluitend een buitenlands diploma wordt een proficiency level van de Nederlandse taal gevraagd, afgeleverd door een erkend taleninstituut. Voor informatie hierover, meldt men zich aan bij de hogeschool.
Gelijktijdigheid:
Met het OPO Klinisch onderwijs 1ste Ba Vroedkunde kan pas gestart worden, wanneer de student de theoretische opleidingsonderdelen van de 1ste opleidingsfase van de opleiding tot bachelor vroedkunde heeft afgerond, of wanneer hij of zij deze opleidingsonderdelen tegelijk opneemt.
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
Z11802 : Klinisch onderwijs 2
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
Z25557 : Klinisch onderwijs 2
Z09427 : Klinisch onderwijs (VR-1) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor Vroedkunde (Turnhout) 180 sp.
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
- Bachelor Vroedkunde (Turnhout) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
11 sp. Klinisch onderwijs (VR-1) (B-TM-Z55755)




Inhoud
Stage: 1w kennismakingsstage + 6 weken kraamstage op een kraamafdeling in een Belgisch of een Nederlands ziekenhuis
Tijdens de stages sturen studenten hun leerproces, onder andere via gerichte stage-opdrachten (stagevoorbereiding, zelfreflectie op leermomenten, stage-opdrachten nl. reflectieverslagen, reflectie op competentiegroei, ...).
Planning van de stages gebeurt door de opleiding of door studenten zelf (onder duidelijke voorwaarden). Bij weigeren door de student van een aangeboden stageperiode worden door de opleiding geen verdere stagekansen meer gegarandeerd; het inhalen van de gemiste stage kan dan enkel onder duidelijke afspraken en kan in geen geval in de zomerperiode.
Trajectcoaching (Groepssessies + individuele sessies):
Trajectcoaching begeleidt de student doorheen zijn studietraject. Hiertoe organiseert de opleiding een aantal begeleidingsmomenten met de trajectcoach en klastitularis. Dit kunnen zowel groeps- als individuele momenten zijn. Trajectcoaching wordt gezien als een ondersteunende activiteit en wordt bijgevolg niet inhoudelijk beoordeeld. Binnen het OPO Klinisch onderwijs is wel voorzien dat elke student verplicht min 12u bijscholing volgt gedurende de opleiding. Daarnaast moet elke student op het moment van afstuderen kunnen aantonen dat hij / zij zich heeft bekwaamd in een extra DLR, 'Wereldburgerschap'.
Integratie onderwijs: Integratie onderwijs sessies, gespreid over het academiejaar, waarbij diverse verloskundige casussen gebruikt worden, voor inoefenen via simulatie van inhouden vanuit verschillende OPO's, geïntegreerd in één casus. Opgelet: verplichte aanwezigheid.
VHPF (Vaardighedenportfolio): Toetsen van kritieke verloskundige vaardigheden in het skillslab.
Studiemateriaal
Studiekost: meer dan 100 euro (De informatie over studiekosten zoals hier opgenomen is indicatief en geeft enkel de prijs weer bij aankoop van nieuw materiaal. Er zijn mogelijk ook e- en tweedehandskopijen beschikbaar. Op LIMO kan je nagaan of het handboek beschikbaar is in de bibliotheek. Eventuele printkosten en optioneel studiemateriaal zijn niet in deze prijs vervat.)
- Canvas cursus Klinisch onderwijs Vroedkunde (online studiemateriaal): Studiewijzer Klinisch onderwijs Vroedkunde + afzonderlijke toelichting per onderdeel binnen het OPO Klinisch onderwijs Vroedkunde
- Online stagebegeleidingsplatform Medbook (inclusief Logboek Bachelor in de Vroedkunde) (een eigen laptop is daarom aangewezen).
- Thomas More Stijlwijzer
Aan te kopen materialen omvatten: stage-uniformen (minimum 2 stuks), praktijk oefenmaterialen voor het inoefenen van vaardigheden (niet enkel te gebruiken in het OPO Klinisch onderwijs) en forfaits voor verbruik van materialen + gebruik van Academic Software. Geschatte kostprijs voor deze aankopen:
- stage-uniform (niet enkel te gebruiken in het OPO Klinisch onderwijs, maar in alle OPO's met lessen vaardigheidsonderwijs): ca 60-70 euro per uniform (vest + broek + badgehouder). Bijkomend te voorzien: aangepast schoeisel.
- praktijk oefenmaterialen voor het inoefenen van vaardigheden (niet enkel te gebruiken in het OPO Klinisch onderwijs, maar in alle OPO's met lessen vaardigheidsonderwijs): ca 60-70 euro.
- forfait bedrag voor verbruik van praktijk materialen tijdens lessen, vaardigheidsexamens, ...: ca 10 euro
- forfait bedrag voor gebruik van Academic Software, waarin onder andere Medbook: ca 30 euro
Tot slot kunnen verplaatsing en eventuele overnachting in het kader van stages leiden tot bijkomende kosten. In geval van stages in Nederland kan een vergoeding worden gevraagd voor de stage/stagebegeleiding, dan is steeds ten laste van de studenten.
Toelichting werkvorm
Stage: 1w kennismakingsstage + 6 weken kraamstage op een kraamafdeling in een Belgisch of een Nederlands ziekenhuis
Tijdens de stages sturen studenten hun leerproces, onder andere via gerichte stage-opdrachten (stagevoorbereiding, zelfreflectie op leermomenten, stage-opdrachten nl. reflectieverslagen, reflectie op competentiegroei, ...).
Planning van de stages gebeurt door de opleiding of door studenten zelf (onder duidelijke voorwaarden). Bij weigeren door de student van een aangeboden stageperiode worden door de opleiding geen verdere stagekansen meer gegarandeerd; het inhalen van de gemiste stage kan dan enkel onder duidelijke afspraken en kan in geen geval in de zomerperiode.
Trajectcoaching (Groepssessies + individuele sessies):
Trajectcoaching begeleidt de student doorheen zijn studietraject. Hiertoe organiseert de opleiding een aantal begeleidingsmomenten met de trajectcoach en klastitularis. Dit kunnen zowel groeps- als individuele momenten zijn. Trajectcoaching wordt gezien als een ondersteunende activiteit en wordt bijgevolg niet inhoudelijk beoordeeld. Binnen het OPO Klinisch onderwijs is wel voorzien dat elke student verplicht min 12u bijscholing volgt gedurende de opleiding. Daarnaast moet elke student op het moment van afstuderen kunnen aantonen dat hij / zij zich heeft bekwaamd in een extra DLR, 'Wereldburgerschap'.
Integratie onderwijs: Integratie onderwijs sessies, gespreid over het academiejaar, waarbij diverse verloskundige casussen gebruikt worden, voor inoefenen via simulatie van inhouden vanuit verschillende OPO's, geïntegreerd in één casus. Opgelet: verplichte aanwezigheid.
VHPF (Vaardighedenportfolio): Toetsen van kritieke verloskundige vaardigheden in het skillslab.
Evaluatieactiviteiten
Klinisch onderwijs (VR-1) (B-TM-Z83172)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Verrekening van de verschillende onderdelen binnen het OPO gebeurt aan de hand van een sleutel (terug te vinden op canvas). Uitgangspunt is een punt op 20 voor stages; van invloed op dit uitgangspunt zijn scores voor (in deze volgorde): Integratie onderwijs en VHPF. Verrekening van alle onderdelen resulteert in een eindpunt voor OPO Klinisch onderwijs.
Uitgangspunt: punt op 20 voor stage:
Onderdeel stage: Permanente evaluatie: Evaluatie op basis van behaalde versus verwachte competentiebeheersingsniveaus (stage-evaluatieformulieren) + evaluatie van de gemaakte stage-opdrachten; de stagedocent heeft steeds de eindverantwoordelijkheid over de evaluatie van de stage. Toekenning van een punt op 20 gebeurt aan de hand van een sleutel.
Van invloed op het uitgangspunt op basis van stage:
Onderdeel Integratie onderwijs: Permanente evaluatie, nl. evaluatie van (verplichte) aanwezigheid + actieve / constructieve medewerking tijdens contactmomenten. Mogelijke scores: -1 of 0, nl. -1 bij ongewettigde afwezigheid op één of meer sessies Integratie onderwijs of bij niet-constructieve medewerking tijdens sessies Integratie onderwijs en 0 bij voldoende medewerking.
Onderdeel VHPF: Vaardigheidstoets. Alle vaardigheden dienen te worden behaald om te slagen voor de VHPF, per vaardigheid zijn 2 toetskansen voorzien. Mogelijke scores: +1, 0, -1, -2 of -3, nl. +1 bij behalen van alle vaardigheden bij de eerste toetskans, 0 bij behalen van alle vaardigheden bij de eerste of tweede toetskans, -1 bij niet behalen van één vaardigheid, -2 bij niet behalen van twee vaardigheden en -3 bij niet behalen van 3 of meer vaardigheden. Een score +1 kan enkel worden verrekend bij slagen voor stage.
Noot: Onderdeel TC: Geen inhoudelijke beoordeling - wel verplicht 12u bijscholing gedurende de opleiding + verplicht aan te tonen dat extra DLR 'Wereldburgerschap' is behaald (beide aspecten worden beoordeeld bij afronding van de opleiding).
Het behaalde resultaat voor dit OPO kan je NIET tolereren.
Er geldt een strikte volgtijdelijkheid op dit OPO naar klinisch onderwijs fase 2 en 3. Met andere woorden; studenten dienen dit OPO te behalen met een credit alvorens het OPO Klinisch onderwijs VR-2 of het OPO Klinisch onderwijs VR-3 te kunnen opnemen.
Toelichting bij herkansen
Er is geen tweede examenkans.
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.