Medisch Engels (B-TM-Z12638)

Doelstellingen
Verpleegkunde
“DLR 8: De PBA VPL communiceert op een efficiënte en gestructureerde wijze zowel mondeling als schriftelijk over de zorgrelatie, de zorginhoud en het zorgproces met alle betrokkenen in de vakterminologie en aangepast aan de gesprekspartner.”
Vroedkunde
“DLR 7: De vroedvrouw zorgt voor een optimale interdisciplinaire samenwerking en voor een aangepaste en actuele organisatie van de praktijk. De vroedvrouw communiceert zowel mondeling als schriftelijk op een deskundige en adequate wijze aan collega’s, andere specialisten en een breed publiek.”
Concreet vertaald naar deze minor medisch Engels wil dit zeggen dat je:
- je mondeling en schriftelijk op een deskundige en adequate wijze kan uitdrukken in een (semi)-professionele context
- kan putten uit een basiswoordenschat met termen uit de gezondheidssector
- evidence-based zorg verleent: vertrouwd geraakt met Engelstalige literatuur
Begintermen
Kennis:
Inhoud specifieke kennis zoals die aan bod gekomen is tijdens de opleidingsonderdelen van de opleiding.
Basisniveau Engels.
Vaardigheden:
Geen specifieke vaardigheden vereist.
Attitude:
Attituden die belangrijk zijn in het communicatieproces met patiënt en zorgprofessionals.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor Vroedkunde (Turnhout) 180 sp.
- Bachelor Vroedkunde - Verkort werktraject voor bachelors Verpleegkunde - Uitdovend (Turnhout) 180 sp.
- Bachelor Verpleegkunde (Turnhout) 240 sp.
- Bachelor Verpleegkunde - Verkort werktraject voor HBO5/MBO4-verpleegkundigen (Turnhout) 240 sp.
- Bachelor Verpleegkunde - Verkort traject voor niet-werkende HBO5/MBO4-verpleegkundigen (Turnhout) 240 sp.
- Bachelor Verpleegkunde - Verkort werktraject voor bachelors Vroedkunde - Uitdovend (Turnhout) 240 sp.
- Bachelor Verpleegkunde - Verkort traject voor niet-werkende bachelors Vroedkunde - Uitdovend (Turnhout) 240 sp.
- Bachelor Vroedkunde - Werktraject (Turnhout) 180 sp.
- Bachelor Vroedkunde - Verkort werktraject voor bachelors Verpleegkunde (Turnhout) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Medisch Engels (B-TM-Z55158)




Inhoud
In dit OPO wordt woordenschat mbt de volgende thema's aangeboden:
- Het menselijk lichaam
- Ziekten & behandeling
- De patient
- De professionele omgeving
- Het gezondheidszorg- en sociale zekerheid systeem
Studiemateriaal
Boek: Glendinning, E.H., & Howard R.(2007). Professional English in Use; Medicine. Cambridge: University Press.
Studiemateriaal aangeboden door docent en digitaal ter beschikking gesteld via Canvas.
Casussen.
Toelichting onderwijstaal
Deze minor wordt georganiseerd om de Engelse taal beter te beheersen. Daarom wordt deze minor dan ook bijna uitsluitend onderwezen in de Engelse taal. Met dien verstande dat het beginniveau van de student wordt gerespecteerd.
Toelichting werkvorm
Tijdens de 16 contacturen worden volgende leermethodes toegepast:
- Interactief hoorcollege
- Discussie groepen
- Rollenspel /voorstelling van een casus / overdracht (briefing) van een patiënt
Actieve en constructieve medewerking wordt verwacht.
Evaluatieactiviteiten
Medisch Engels (B-TM-Z82638)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Evaluatie is gebaseerd op:
- Schriftelijke voorbereiding van een casus: patiënten voorstelling uit eigen stage ervaring - in de Engelse taal.
- Mondelinge presentatie (briefing / systematisch verpleegkundig redeneren) - in de Engelse taal met gebruik van voldoende aangeleerde vakterminologie. We beogen vooral een spontane presentatie en verwachten dat de student niet enkel 'afleest'.
- Actieve en constructieve participatie tijdens de lessen.
- Indienen van een digitaal portfolio (op einde academiejaar) waarin je aantoont dat je je verder hebt bekwaamd in het verwerven van de Engelse taal.
NOTA: Een handleiding voor het opstellen van de patiënten voorstelling en het gebruik van het handboek wordt aangeboden (zie studiewijzer).
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
De student maakt een nieuwe schriftelijke voorbereiding (casus/studie) waarbij dezelfde richtlijnen worden gerespecteerd als bij de eerste examenkans (zie stijlwijzer).
De student maakt een filmpje van zichzelf (bv met GSM) waarin hij/ zij een mondelinge presentatie geeft in eigen woorden van de casus die werd voorbereid (briefing / systematisch verpleegkundig redeneren / anamnese afnemen / …). Duur van dit filmpje: minimum 5 minuten (bij voorkeur 5 à 10 minuten). Het is ter vervanging van de mondelinge presentatie, dus we verwachten dat de student niet afleest.
De student dient het bijgewerkte portfolio terug in.