Bachelorproef (B-TM-Z12553)

5 studiepuntenNederlands8 urenBeide semestersBeide semestersUitgesloten voor examencontract
Hulselmans Katrijn (coördinator) |  Hulselmans Katrijn
POC PBA VROEDKUNDE TURN TMK

Leerdoelen:

De student integreert wetenschappelijke informatie betreffende het onderwerp/situatie in de casus. 

De student is communicatief vaardig om een onderwerp met betrekking tot de casus voor te stellen.   

De student werkt op een procesmatige en teamgerichte manier een praktijkcasus uit. 

De student visualiseert het gecreëerde product tijdens een mondelinge presentatie en verdediging.  

 

 

 

Het OPO Bachelorproef is het sluitstuk van de opleiding en kan slechts opgenomen worden wanneer alle theoretische OPO's van alle voorgaande fasen (referentiekader = modeltraject) zijn opgenomen en zijn afgerond met een voldoende of tenminste een tolereerbaar cijfer. Het gaat concreet om de OPO's: Genetica en embryologie, Anatomie en fysiologie (deel 1+2), Voedingsleer, Algemene farmacologie miv teratologie en toxicologie, Fysiologische zwangerschap, Fysiologische baring, Fysiologisch postpartum, Neonatologie, Omgaan met de cliënt, Informatievaardigheden, Persoonlijke ontwikkeling in de professie: verkenning, Filosofisch, ethisch en juridisch redeneren en Klinisch onderwijs 1VR / 2VR WES en Verloskundige zorg in de 2de lijn: prenataal (deel 1), Verloskundige zorg in de 2de lijn: intra- en postpartaal (deel 1), Verloskundige zorg in de 1ste lijn, Laagrisico neonatologie, Gynaecologie, Algemene pathologie en dieetleer, Gespecialiseerde toegepaste farmacologie, Principes van evidence based, Omgaan met de cliënt in zijn context en Persoonlijke ontwikkeling in de professie: verdieping. Voor het nog niet behalen van OPO Klinisch onderwijs van de voorgaande fase (fase 2 van het modeltraject en fase 3 van het WES traject) kan een uitzondering gemaakt worden na goedkeuring door de OPO verantwoordelijke. 

De student dient te kunnen afstuderen in het academiejaar waarin OPO Bachelorproef wordt opgenomen, of ten laatste in januari / februari van het academiejaar daaropvolgend. 

 

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
Z16379 : Bachelorproef (Niet meer aangeboden dit academiejaar)

Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):

Onderwijsleeractiviteiten

5 sp. Bachelorproef (VR) (B-TM-Z55042)

5 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Bachelorproef8 urenBeide semestersBeide semesters
Hulselmans Katrijn
POC PBA VROEDKUNDE TURN TMK

Met de bachelorproef beogen we een integratie van alle competenties van de professionele bachelor vroedkunde.
De bachelorproef omvat een groepswerk, verlopend over een volledig academiejaar (september – juni).
De studenten starten vanuit een geschetste praktijksituatie. Vervolgens zullen events vanuit een vooraf geschreven draaiboek studenten aanzetten om op een adequate manier te reageren op de nieuwe situatie en dit door een professioneel antwoord te formuleren vanuit de literatuur. Evidence based midwifery staat hierbij centraal.
Doel is telkens een beleidsplan en de rol van de vroedvrouw uit te werken binnen de aan bod gekomen problematiek.
Binnen de bachelorproef zal eveneens een opdracht rond gezondheidsvoorlichting uitgewerkt worden met betrekking op een specifiek deel uit de casus. 
Het uitgewerkte product zal op het einde van het academiejaar voorgesteld worden voor een interne en/of externe jury.

Studiewijzer Bachelorproef Vroedkunde Thomas More Kempen
TM Stijlwijzer
Casus
Aanvullend materiaal op Canvas 
Extra informatie ivm presentatietechnieken (Canvas)
Databanken

Geen extra kosten m.b.t. lesmaterialen. 

Mondelinge toelichting van het verloop van de bachelorproef en van de belangrijkste aspecten is voorzien in fase 2 MDT of fase 3 WT van de opleiding. Een korte herhaling kan voorzien worden bij het onthaal van studenten fase 3 MDT of fase 4 WT.
Verder is er coaching / mentorschap door de toegewezen begeleider gedurende het academiejaar. Er wordt minstens 2 maal en maximaal 5 maal op vraag van de groep een begeleidingsmoment met de begeleider afgesproken. Daarnaast vinden, in het lesrooster ingepland, sessies rond presentatietechnieken/how to pitch en vragenmomenten plaats.
Studenten evalueren op geregelde momenten (zie canvas) zichzelf en de medestudenten uit hun groep. Deze self/peer assessment is formatief.

Evaluatieactiviteiten

Bachelorproef (VR) (B-TM-Z82553)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Presentatie, Procesevaluatie
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Computer

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

De beoordeling van het OPO Bachelorproef bestaat uit een combinatie van verschillende evaluatievormen, namelijk:

- Het volledige product op basis van het eindproduct (inclusief onderdeel rond gezondheidsvoorlichting)  (45%)
- Het (groeps)proces gedurende het volledige academiejaar per individuele student (35%)
- De presentatie van het eindproduct met verdediging voor een jury (20%)

Zie ook studiewijzer.

Het behaalde resultaat voor dit OPO kan je NIET tolereren.

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

In een 2e examenkans zal de student individueel een werkstuk maken dat oa. een kritische reflectie van zijn/haar werkpunten omvat en een plan van aanpak hierbij. Hierbij kan mogelijks nog een opdracht toegevoegd worden tot uitwerking van een event. De student kan (afhankelijk van de werkpunten van de student) gevraagd worden om het eindproduct opnieuw te presenteren voor een interne en/of externe jury.

De begeleidende docent kan, in samenspraak met de OPO verantwoordelijke, zelf de doelstellingen van het werkstuk opmaken vanuit de werkpunten van de student.

Gedurende deze periode zal geen feedback voorzien worden door de begeleidende docent. 

De 2e examenkans loopt over juli en augustus.