Persoonlijke ontwikkeling in de professie: integratie (B-TM-Z12551)

5 studiepuntenNederlands34 urenEerste semesterEerste semesterUitgesloten voor examencontract
Van Den Eynde Ine (coördinator) |  Bruijn Ria |  Van Den Eynde Ine
POC PBA VROEDKUNDE TURN TMK

LEERDOELEN

OLA Omgaan met diversiteit
De student benoemt relevante wetgeving (onder meer over vrouwelijke genitale verminking), somt wettelijke voorwaarden op en definiëert ze. De student past deze wetgeving toe op een gegeven casus en redeneert hierbij op een juridisch correcte manier.

De student identificeert diversiteit in al zijn vormen en signaleert diversiteitsfactoren die van invloed (kunnen) zijn op gezondheid, meer bepaald op preconceptie en prenatale-, natale- en postnatale periode. De student maakt hulpverlening bespreekbaar vanuit een pro-actieve houding en streeft gelijkwaardige zorg na met een focus op kwetsbaarheid en het Think global, act local principe. De student onderzoekt en motiveert de implementatie van een meer cultuursensitief zorgbeleid.

OLA Zin in zorg
Met betrekking tot diversiteit qua zingeving, spiritualiteit, levensbeschouwing geldt:
De student verzamelt info over de spiritualiteit van de zorgvrager en identificeert de noden. De student bespreekt hoe in de spirituele zorg voorzien wordt, wat het zorgbeleid is, hoe hierover gerapporteerd wordt. De student verleent spirituele zorg en evalueert deze met de zorgvrager en het team. De student beschrijft de eigen spiritualiteit, zingeving en levenbeschouwing en hanteert die op professionele wijze in betrokken zorgrelaties met zorgvragers met een andere levensbeschouwing dan de hare. De student communiceert op betrokken wijze met zorgvragers uit een andere cultuur dan de hare.
De student evalueert zichzelf met betrekking tot bovenstaande leerdoelen, stippelt een persoonlijk leertraject uit, voert dit uit en maakt verslag van dit leerproces. De student evalueert zichzelf aan de hand van een beoordelingsformulier.

Studenten hebben bij voorkeur de domeinspecifieke leerresultaten samenhangend met de OPO's Persoonlijke ontwikkeling in de professie: Verkenning; Persoonlijke ontwikkeling in de professie: Verdieping en het OPO Filosofisch, ethisch en juridisch redeneren bereikt, en volgen bij voorkeur klinisch onderwijs in het derde jaar VR.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
Z25816 : Persoonlijke ontwikkeling in de professie: integratie (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Z25811 : Persoonlijke ontwikkeling in de professie: integratie

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Zin in zorg (B-TM-Z55039)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht17 urenEerste semesterEerste semester
Bruijn Ria |  Van Den Eynde Ine
POC PBA VROEDKUNDE TURN TMK

In het OPO Persoonlijke ontwikkeling in de professie: Integratie worden de competenties uit de leerlijn verder uitgediept. Enerzijds groeit de student als persoon en als vroedvrouw in levensbeschouwelijke bedachtzaamheid vanuit de kritische reflectie over betekenisgeving, en levensbeschouwelijke en religieuze levensvisies (OLA Zin in zorg). Anderzijds verdiept de student zich in de interculturele diversiteit van de zorg en de ethisch/juridische vragen die daarmee samenhangen (OLA Omgaan met diversiteit). De student oefent in de integratie van diverse perspectieven in team teaching sessies met als thema's verontrustende opvoedingssituaties (VOS) enerzijds en vrouwelijke genitale verminking anderzijds. Deze integratie gaat over de OLA's heen.

Het OLA Zin in zorg werkt aan je levensbeschouwelijke attitude in je beroep, als basis voor de respectvolle omgang met vrouwen die elk haar eigen levensbeschouwelijke achtergrond in de zorg binnen brengen. Grote levensvragen (waar kom je vandaan, waar sta je nu waar ga je naar toe met je leven) en de persoonlijke antwoorden hierop geven een eigen invulling aan de zorg en de ondersteuning die hierbij nodig is.

Studiekost: niet van toepassing (De informatie over studiekosten zoals hier opgenomen is indicatief en geeft enkel de prijs weer bij aankoop van nieuw materiaal. Er zijn mogelijk ook e- en tweedehandskopijen beschikbaar. Op LIMO kan je nagaan of het handboek beschikbaar is in de bibliotheek. Eventuele printkosten en optioneel studiemateriaal zijn niet in deze prijs vervat.)

We werken voor dit OPO met heel divers maar evenwaardig studiemateriaal. Omgaan met diverse informatiebronnen hoort immers bij de te verwerven skills van een Bachelor Vroedkunde. Het handboek heb je reeds eerder in de opleiding aangeschaft.

Verplicht studiemateriaal:

Van Den Eynde, I. (s.a.). Zorgen met hart en ziel [onuitgegeven cursusnota's], TM GZT. Gebruik de meest recente versie van het lopende schooljaar.

Fransen, R., & Van Den Eynde, S. (2008). De elfde dimensie: waarden, normen en zingeving in de zorg, Campinia Media. Te kennen en te integreren items:

  • pp. 15-21; 35-41: vraag achter de vraag en begripsomschrijvingen
  • pp. 22-28: de roos van spiritualiteit
  • pp. 28-32: de niveau’s van spiritualiteit
  • p. 33: de presentie theorie van Baart
  • p. 135: vragenlijst van B. Swinnen

Werkgroep Agora (2018). Richtlijn Zingeving en spiritualiteit in de palliatieve fase [online beschikbaar via https://palliaweb.nl/richtlijnen-palliatieve-zorg/richtlijn/zingeving-en-spiritualiteit].

Aanbevolen studiemateriaal:

Een basiskennis over de grote levensbeschouwelijke visies is voorondersteld. Stel je lacunes vast in je kennis, dan kan je je snel bijwerken via: Caritas (s.a.). Afscheid van het leven: Rituelen omtrent sterven en dood in verschillende wereldgodsdiensten (Caritas cahier 2), online beschikbaar via www.caritas.be (publicaties: https://caritasvlaanderen.be/sites/default/files/inline-files/Cahier%20Nr.%202%20Afscheid%20van%20het%20leven.pdf).

Om de doelstellingen te bereiken kunnen diverse werkvormen worden ingezet, zoals interactief hoorcollege, werkcollege, getuigenis, casuïstiek, film, groepswerk, gastsprekers, teamteaching. Voor het groepswerk tijdens de contacturen moet per groep minstens één laptop aanwezig zijn.

2 sp. Omgaan met diversiteit (B-TM-Z55040)

2 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht17 urenEerste semesterEerste semester
Bruijn Ria |  Van Den Eynde Ine
POC PBA VROEDKUNDE TURN TMK

In het OPO Persoonlijke ontwikkeling in de professie: Integratie worden de competenties uit de leerlijn verder uitgediept. Enerzijds groeit de student als persoon en als vroedvrouw in levensbeschouwelijke bedachtzaamheid vanuit de kritische reflectie over betekenisgeving, en levensbeschouwelijke en religieuze levensvisies (OLA Zin in zorg). Anderzijds verdiept de student zich in de interculturele diversiteit van de zorg en de ethisch/juridische vragen die daarmee samenhangen. (OLA Omgaan met diversiteit). Om de integratie tussen beide OLA's te bevorderen wordt er in een teamteaching ook ingegaan op vrouwelijke genitale verminking.

*

In het OLA Omgaan met diversiteit werken we rond diversiteit in al zijn aspecten in de gezondheidszorg. Aan de hand van interactieve hoorcolleges (o.a. een gastcollege over vrouwelijke genitale verminking), groepswerk en groepspresentaties word je je bewust van diversiteit. Met dit bewustzijn neem je je maatschappelijke verantwoordelijkheid op als vroedvrouw en kan je diversiteit in de zorg op een positieve manier benaderen, wat zich uit in een kwalitatieve interactie en het bieden van gelijkwaardige zorg. Ook vrouwelijke genitale verminking komt vanuit ethisch-juridisch perspectief aan bod. In teamteachingsessies integreren we zowel ethische, levensbeschouwelijke, interculturele als juridische aspecten.

Studiekost: niet van toepassing (De informatie over studiekosten zoals hier opgenomen is indicatief en geeft enkel de prijs weer bij aankoop van nieuw materiaal. Er zijn mogelijk ook e- en tweedehandskopijen beschikbaar. Op LIMO kan je nagaan of het handboek beschikbaar is in de bibliotheek. Eventuele printkosten en optioneel studiemateriaal zijn niet in deze prijs vervat.)

Cursusnota's, slides (zie de Canvascursus Omgaan met diversiteit).

Referentiehandboek recht: Decock, G., Janssens, V., Laes D., Nys, H., Ossieur, S., Timmerman, K., et al. (2023). Recht voor verpleegkundigen en vroedvrouwen, Wolters/Kluwer. Je gebruikt de versie van het handboek dat al eerder in de opleiding hebt aangeschaft.

Groepswerk - Oefeningen/opdrachten

In het OLA werken we met diverse werkvormen zoals Interactieve hoorcolleges, groepswerk, presentaties, begeleide zelfstudie,gastspreker, teamteaching.

Evaluatieactiviteiten

Persoonlijke ontwikkeling in de professie: integratie (B-TM-Z82551)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Presentatie, Self assessment/Peer assessment, Portfolio
Vraagvormen : Open vragen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
Z55039 - Zin in zorg
Z55040 - Omgaan met diversiteit

Als een student voor één van beide OLA's minder dan 7 haalt, dan kan hij/zij voor het hele OPO slechts maximum 9/20 halen aangezien deze OLA's onderscheiden leerdoelen toetsen.

Voor het OLA Zin in zorg (3SP) gelden volgende afspraken:
De beoordeling gebeurt op basis van de eindreflectie (3 à 5 blz) in het portfolio, die gebaseerd is op de diverse verplichte en eventuele aanvullende opdrachten.
Tijdens het semester werk je aan de leerdoelen van dit OLA. Enerzijds pas je telkens met kritische reflectie de geziene leerstof toe op de casussen en de discussies met medestudenten tijdens de teamteachingsessies. Aanwezigheid op deze sessies is dus verondersteld.  Anderzijds voer je een interlevensbeschouwelijke dialoog met een medestudent (zie indeling studenten op Canvas) vertrekkend van een casus met levensbeschouwelijke uitdaging naar keuze. Je beoordeelt jullie gesprek vanuit de dialoogregels volgens Swidler en de reflectievraag van Pargament. Deadline zie de dialoog opdracht in de canvascursus.  
In je eindreflectie bespreek je aan de hand van de leerdoelen van het OLA Zin in zorg in welke mate je deze aantoonbaar bereikt. Vervolgens beoordeel je jezelf volgens de verbetersleutel die de docent aanreikt. Ben je niet tevreden met je score kan je extra taken uitvoeren waarmee je je competenties aantoont (voorbeelden zijn te vinden in de cursus) en beoordeel je jezelf opnieuw. Deze extra taken zijn volledig vrijblijvend. Aangezien je je eigen competenties beoordeelt (niet deze van de medestudent of de personen uit de casus) kan je reflectie nooit dezelfde zijn als deze van je medestudent.

De docent stuurt de zelfbeoordeling bij indien je jezelf onder- of overschat.

Indienen van het portfolio (zelfbeoordeling, eindreflectie, taken) doe je digitaal, via de opdracht in de Canvascursus. Als je niet tijdig indient, kost dit je minpunten (tenzij in situatie van overmacht te melden bij docent en ombuds): één punt per dag te laat. Na vier dagen wordt de portfolio Zin in zorg uitsluitend verbeterd mits doorverwijzing van de ombuds.


Het OLA Omgaan met diversiteit (2SP) wordt getoetst via enerzijds een groepspresentatie over een deelthema (40%) en anderzijds een schriftelijk examen in de examenzittijd (60%)

Groepspresentatie: Je werkt in groep aan een deelthema, dat je als groep presenteert in de daarvoor voorziene contacturen. De individuele score wordt berekend op basis van de groepspresentatie, waarop een peerassessment wordt toegepast. De inhoud van de groepspresentaties maakt deel uit van de leerstof voor het schriftelijke examen.

Schriftelijke examen: Voor dit examen mag je GEEN leermateriaal meenemen. Het examen bevat open vragen, al dan niet met casussen. De bevraging van het thema vrouwelijke genitale verminking vindt in dit schriftelijke examen plaats via casuïstiek.

Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:

  • Z55039 - Zin in zorg (binnen en over academiejaar)
  • Z55040 - Omgaan met diversiteit (binnen en over academiejaar)

Voor het OLA Zin in zorg is er een aangepaste examenopdracht (portfolio). Je komt je opdracht bespreken tijdens het inkijken van de examens (of een voordien met de docent afgesproken moment). Kom je niet opdagen bij het inkijken van de examens, maak je minimaal 10 van de mogelijke opdrachten uit de cursus (zie Canvascursus Persoonlijke ontwikkeling in de professie Integratie). Je houdt daarna een levensbeschouwelijke dialoog met een zorgverlener naar keuze. Je dient het portfolio in uiterlijk 16 augustus.

Voor het OLA Omgaan met diversiteit geldt voor het schriftelijke examen dezelfde modaliteit als bij de eerste examenkans. Ter vervanging van het groepswerk is er een aangepaste examenopdracht, te bespreken met de docent op het moment van de inzage van het examen (of een voordien met de docent afgesproken moment).