Omgaan met het team (B-TM-Z12550)

4 studiepuntenNederlands20 urenBeide semestersBeide semesters
Van Den Eynde Ine (coördinator) |  Apers Katrien
POC PBA VROEDKUNDE TURN TMK

Leerdoelen:

  • De student reflecteert of de groei als professional aan de hand van counseling.
  • De student past de theorie omtrent een aantal psychiatrische klinische beelden bij zwangerschap toe aan de hand van een casus.
  • De student verwerkt inzichten omtrent vergaderen, samenwerken,  conflicthantering en groepsdynamica bij het uitwerken van casussen in groep.
  • De student coacht een ander bij een leerproces.

Het opleidingsonderdeel (OPO) Omgaan met het team bouwt verder op de voorgaande OPO's:  Omgaan met de cliënt en Omgaan met de cliënt in zijn context. Het is daarom aan te bevelen dat de competenties die samenhangen met deze voorgaande OPO's in voldoende mate bereikt zijn. 

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
Z16381 : Omgaan met het team

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Omgaan met het team (B-TM-Z55038)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht20 urenBeide semestersBeide semesters
Apers Katrien
POC PBA VROEDKUNDE TURN TMK

Het onderdeel coaching/ tutorproject vertrekt vanuit volgende uitgangspunten:

  • een vorm van samenwerken
  • op regelmatige basis
  • tussen één of meerdere studenten
  • die een vaste groep vormen
  • met een duidelijke helpersrelatie tussen
    - tutor
    - tutee's
  • same-level        -     cross-level
  • in koppels         -     in kleine groepen
  • in face-to-face   -     online leeromgeving

Het onderdeel Klinische psychologie behandelt de basis van psychiatrische aandoeningen (DSM V) waarmee vroedvrouwen in contact kunnen komen(vb. verslavingsproblemen, dwangverschijnselen, borderline). Er wordt gestart vanuit detectie. Daarnaast komt ook aan bod: geweld tijdens de zwangerschap, de teamwerking hieromtrent en het doorverwijzen hierbij.

In het onderdeel Prenatale screening staan centraal: psychologische factoren bij het beslissingsproces. Hoe kan ik als professional daarin begeleiden, welke invloed heb ik op anderen en zij op mij? Hoe ga ik daarmee om?

  • Materiaal op Canvas

Voor het bereiken van de competenties worden uiteenlopende werkvormen ingezet, zoals:

interactief hoorcollege,

casuïstiek,

vaardigheidstraining omtrent prenatale screening, omgaan met feedback

 

Evaluatieactiviteiten

Omgaan met het team (B-TM-Z82550)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Medewerking tijdens contactmomenten, Portfolio, Procesevaluatie
Vraagvormen : Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

- Voor het coachingsproject wordt de student beoordeeld door de begeleidende docent aan de hand van enkele criteria.(= vaardigheidstoets, 25%) (zie infobundel coachingsprojecten)

- Tijdens het vaardigheidsonderwijs kunnen studenten oefenen in het voeren van gesprekken rond prenatale screening, hierbij krijgen zij feedback van medestudenten en/of docent. Daarna reflecteert de student via feedpulse over de eigen vaarigheden, sterktes, valkuilen. De invloed van het gesprek, dynamiek op hen en wederzijds. De student kijkt naar de eigen groei als persoon en professional mbt counseling over de 4 jaren. (rode score = -2, oranje score = 0, groene score= + 2) 

- De theorie rond klinische beelden wordt beoordeeld aan de hand van het in groep samen uitwerken van een casus en mondeling toelichten in januari. Er worden daarnaast vragen gesteld rond het samenwerken in groep. (75%)

 

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

Schriftelijk examen kllinische beelden + cursus groepsdynamiek en prenatale screening. (75%)

Vervangopdracht voor het coachingsproject (25%)

Verdere toelichting zie Canvas

Voor het verkrijgen van de vervangopdracht van het coachingsproject neemt de student uiterlijk 7 weekdagen na bekendmaking van de resultaten contact op met de OPO verantwoordelijke.