Periconceptionele zorg (B-TM-Z12548)

Doelstellingen
DLR 2: Detecteert binnen de beroepsdomeinen autonoom risico's en complicaties.
Handelt adequaat bij risico's en complicaties binnen de beroepsdomeinen.
Consulteert artsen en andere zorgverleners.
6. Detecteert binnen de beroepsdomeinen autonoom risico's en complicaties.
De student benoemt inhoudelijk alle mogelijke risicofactoren binnen een preconceptioneel consult in de 1e lijn. De student benoemt inhoudelijk alle aspecten binnen de verschillende bestaande fertiliteitsonderzoeken. 2. De student geeft correct aan welke informatie en begeleiding (en doorverwijzing) past bij alle verschillende items binnen het preconceptioneel consult in de 1e lijn. De student geeft correct aan welk onderzoek past binnen welke fertiliteitsproblematiek 3. De student interpreteert correct laboresultaten bij fertiliteitsonderzoeken en -behandelingen en licht deze toe.
7. Handelt adequaat bij risico's en complicaties binnen de beroepsdomeinen.
De student beschrijft de taak van de vroedvrouw bij counseling en begeleiding tijdens een preconceptioneel consult in de 1e lijn. De student beschrijft de taak van de vroedvrouw bij counseling en behandeling van een koppel met fertiliteitsproblemen. De student benoemt hierbij correct de taken op psychisch niveau, ethisch niveau, GVO aspect en assistentie bij onderzoeken.
DLR 3: Verleent adequate zorg en begeleiding in verhoogde risicosituaties of bij complicaties, op voorschrift van en in samenwerking met artsen en andere zorgverleners, binnen het domein van de verloskunde, de reproductieve geneeskunde, de gynaecologie en de neonatologie.
Verleent de noodzakelijke zorg, zo nodig autonoom, binnen het domein van de verloskunde, de reproductieve geneeskunde, de gynaecologie en de neonatologie.
8. Verleent op voorschrift van en in samenwerking met andere zorgverleners adequate zorg en begeleiding in verhoogde risicosituaties of bij complicaties, binnen het domein van de preconceptie, reproductieve geneeskunde, zwangerschap, bevalling, kraambed, neonatologie en gynaecologie.
De student beschrijft inhoudelijk de multidisciplinaire samenwerking en benoemt het ondersteunend netwerk.
9. Verleent binnen de medische en wettelijke bevoegdheid van de vroedvrouw autonoom de noodzakelijke zorg in verhoogde risicosituaties of bij complicaties
De student beschrijft de taak van de vroedvrouw bij counseling en begeleiding tijdens een preconceptioneel consult in de 1e lijn. De student beschrijft de taak van de vroedvrouw bij counseling en behandeling van een koppel met fertiliteitsproblemen. De student benoemt hierbij correct de taken op psychisch niveau, ethisch niveau, GVO aspect en assistentie bij onderzoeken.
DLR 4: Situeert de vrouw en haar omgeving in de familiale, sociale, maatschappelijke en culturele context.
Speelt gericht in op de vrouw en haar omgeving in de familiale, sociale, maatschappelijke en culturele context, rekening houdend met diversiteit en interculturele beleving.
Herkent psychosociale crisissituaties.
10. Speelt gericht in op de vrouw en haar omgeving in de familiale, sociale, maatschappelijke en culturele context.
De student beschrijft de taak van de vroedvrouw bij counseling en begeleiding tijdens een preconceptioneel consult in de 1e lijn. De student beschrijft de taak van de vroedvrouw bij counseling en behandeling van een koppel met fertiliteitsproblemen. De student benoemt hierbij correct de taken op psychisch niveau, ethisch niveau, GVO aspect en assistentie bij onderzoeken.
11. Verwijst bij psychosociale crisissituaties door naar andere artsen en andere zorgverleners
De student beschrijft de taak van de vroedvrouw bij counseling en begeleiding tijdens een preconceptioneel consult in de 1e lijn. De student beschrijft de taak van de vroedvrouw bij counseling en behandeling van een koppel met fertiliteitsproblemen. De student benoemt hierbij correct de taken op psychisch niveau, ethisch niveau, GVO aspect en assistentie bij onderzoeken.
DLR 5: Handelt op ethische verantwoorde wijze binnen de grenzen van de deontologie en wetgeving.
12. Handelt op ethisch verantwoorde wijze binnen de grenzen van de deontologie en wetgeving.
De student beschrijft de taak van de vroedvrouw bij counseling en begeleiding tijdens een preconceptioneel consult in de 1e lijn. De student beschrijft de taak van de vroedvrouw bij counseling en behandeling van een koppel met fertiliteitsproblemen. De student benoemt hierbij correct de taken op psychisch niveau, ethisch niveau, GVO aspect en assistentie bij onderzoeken.
De student benoemt relevante wetgeving rond medisch begeleide zwangerschap, somt wettelijke voorwaarden op en definiëert ze. De student past deze wetgeving toe op een gegeven casus en redeneert hierbij op een juridisch correcte manier.
DLR 6: Werkt autonoom en in samenwerking doelgericht aan preventie volgens de principes van de gezondheidspromotie.
Bevordert de gezondheid volgens de principes van de gezondheidspromotie.
13. Werkt autonoom doelgericht aan de bevordering van de gezondheid volgens de principes van de gezondheidspromotie.
De student beschrijft de taak van de vroedvrouw bij counseling en begeleiding tijdens een preconceptioneel consult in de 1e lijn. De student beschrijft de taak van de vroedvrouw bij counseling en behandeling van een koppel met fertiliteitsproblemen. De student benoemt hierbij correct de taken op psychisch niveau, ethisch niveau, GVO aspect en assistentie bij onderzoeken.
14. Werkt in samenwerking doelgericht aan de bevordering van de gezondheid volgens de principes van de gezondheidspromotie
De student beschrijft de taak van de vroedvrouw bij counseling en begeleiding tijdens een preconceptioneel consult in de 1e lijn. De student beschrijft de taak van de vroedvrouw bij counseling en behandeling van een koppel met fertiliteitsproblemen. De student benoemt hierbij correct de taken op psychisch niveau, ethisch niveau, GVO aspect en assistentie bij onderzoeken.
DLR 7: Zorgt voor een optimale interdisciplinaire samenwerking.
Zorgt voor een aangepaste en actuele organisatie van de praktijk.
Communiceert zowel mondeling als schriftelijk op een deskundige en adequate wijze aan collega’s, artsen, andere zorgverleners en een breed publiek.
17. Communiceert op een deskundige en adequate wijze met andere zorgverleners.
De student beschrijft inhoudelijk de multidisciplinaire samenwerking en benoemt het ondersteunend netwerk.
Begintermen
kennis van:
Anatomie en fysiologie (hormonologie) van het voortplantingsstelsel
Inzicht en kennis van genetica
Communicatieve vaardigheden
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
Z16378 : Periconceptionele zorg
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor Vroedkunde (Turnhout) 180 sp.
- Bachelor Vroedkunde - Verkort werktraject voor bachelors Verpleegkunde - Uitdovend (Turnhout) (Vroedkunde brugprogramma voor Nederlandse verpleegkundigen O&G) 180 sp.
- Bachelor Vroedkunde - Verkort werktraject voor bachelors Verpleegkunde - Uitdovend (Turnhout) (Vroedkunde brugprogramma voor bachelor verpleegkunde) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
2 sp. Preconceptionele zorg (B-TM-Z55035)




Inhoud
• Preconceptionele zorg: basis
o Definitie en doelstelling
o Inhoud van een consult
o Taak van de vroedvrouw
o Wetgeving en Riziv
• Preconceptionele zorg: inhoud
o Anamnese
o Vruchtbaarheid
o Levensstijl en gedragsverandering
o Vaccinaties, infecties & SOA’s
o Genetica en risicoselectie
o Stress en werkomgeving
Studiemateriaal
• Cursus preconceptionele zorg
• Handboek Voortplantingsgeneeskunde (Nap, D'Hooge, Kremer) (facultatief)
• PPT bij de lessen
• Uitgewerkte opdrachten
• guidelines en documenten via Canvas of internet
+ oefenen van casuïstiek door rollenspel met simulant (preconceptionele consultatie in de 1e lijn)
Toelichting werkvorm
De theoretische basis wordt gedoceerd in hoorcolleges.
De praktische uitwerking gebeurt aan de hand van opdrachten die verspreid staan over de cursus en het uitoefenen van rollenspel in simulatietraining.
3 sp. Reproductieve geneeskunde (B-TM-Z55036)
Inhoud
- herhaling anatomie en fysiologie van de mannelijke en vrouwelijke voortplantingsorganen met inbegrip van de hormoonhuishouding en bijzonder aandacht voor oögenese en spermatogenese
- oriënterend fertiliteitsonderzoek + counseling van de koppels
- voornaamste oorzaken van verminderde vruchtbaarheid bij man en vrouw
- ovulatiestoornissen
- eileiderproblemen
- endometriose
- factoren bij de man
- de cervicale factor
- implantatie
- verloop labotechnieken bij fertiliteitsonderzoek en -behandeling
- interpretatie laboresultaten bij fertiliteitsonderzoek en -behandeling
- ovulatie-inductie
- kunstmatige inseminatie
- IVF/ICSI
- donatie van gameten
- genetica als factor
- experimentele technieken
- prenatale screening en diagnostiek
- psycho-sociale factoren bij medisch begeleide bevruchting
- taak van de vroedvrouw
- juridische aspecten van medisch begeleide voortplanting
Studiemateriaal
- Obstetrie en gynaecologie verpleegkunde ' voortplantingsgeneeskunde' N. de Haan, M. Spelt, R. Göbel (facultatief)
- Handboek Voortplantingsgeneeskunde (Nap, D'Hooge, Kremer) (facultatief)
- handboek "Reproductieve geneeskunde", Prof. Dr. Karen Peeraer, E. Magis, ea : Acco (verplicht)
- Slides van de lessen
Toelichting werkvorm
hoorcollege
casuïstiek rond de taak van de vroedvrouw werkzaam op een fertiliteitsafdeling
casuïstiek laboresultaten bij fertiliteitsonderzoeken
Evaluatieactiviteiten
Preconceptionele zorg/Reproductieve geneeskunde (B-TM-Z82548)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Z55035 - Preconceptionele zorg | |
Z55036 - Reproductieve geneeskunde |
OLA Preconceptionele zorg (2 SP --> 40p)
- Paper/werkstuk --> 35p
De student werkt een preconceptioneel consult uit op papier, gaat hierbij in op de concrete casus en geeft correcte informatie naar de laatse EB richtlijnen.
- verplichte aanwezigheid tijdens WC met simulant --> 5p
De student wordt hierbij beoordeeld op de capaciteit om zorg op maat aan te bieden, in te spelen op de specifieke casus zelf.
(afgetoetste doelstellingen bij WC met simulant: De student benoemt inhoudelijk alle mogelijke risicofactoren binnen een preconceptioneel consult in de 1e lijn. Speelt gericht in op de vrouw en haar omgeving in de familiale, sociale, maatschappelijke en culturele context, rekening houdend met diversiteit en interculturele beleving.)
OLA Reproductieve geneeskunde (3 SP --> 60p)
Schriftelijk examen
Puntenverdeling bij het schriftelijke examen is evenredig met het aantal gegeven lesuren per gastdocent:
Dr Meeuwis: 66% (--> 40p)
Mevr. Magis: 25% (--> 15p)
Dr Debrock: 9% (--> 5p)
Wanneer een student voor 1 OLA minder dan 6/20 behaalt, kan hij/zij nog maximum 9/20 behalen op het ganse OPO.
Een student kan maximaal de helft van zijn tolerantiekrediet inzetten in de leerlijn gespecialiseerde zorg in de verschillende levensfasen van de vrouw.
Toelichting bij herkansen
Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:
- Z55035 - Preconceptionele zorg (binnen en over academiejaar)
- Z55036 - Reproductieve geneeskunde (binnen en over academiejaar)
Wanneer een student een credit behaald voor het OLA Preconceptionele zorg of voor het OLA Reproductieve Geneeskunde maar niet voor beiden, dan wordt deze credit per OLA overgezet naar de volgende zittijd en staat dit resultaat vast. Wens je toch in een volgende zittijd beide OLA's te herkansen, dan moet dit op voorhand schriftelijk aangevraagd worden aan de OPO-verantwoordelijke (zie OER).
Zelfde modaliteit: Eerste en tweede examenkans zijn identiek aan elkaar: er wordt een gelijkaardig examen voorzien met dezelfde kenmerken en opbouw als tijdens de eerste examenkans. De manier van evalueren blijft ongewijzigd.