Hoogrisico neonatologie (B-TM-Z12547)

3 studiepuntenNederlands24 urenEerste semesterEerste semester
Godschalk Eef (coördinator) |  Godschalk Eef
POC PBA VROEDKUNDE TURN TMK

2 De vroedvrouw detecteert binnen de beroepsdomeinen autonoom risico's en complicaties, handelt adequaat, consulteert specialisten en verwijst op gepaste wijze door.

Evalueert elke situatie en diagnosticeert mogelijke risico's en/of complicaties autonoom op vlak van preconceptie, fertiliteit, verloskunde (zwangerschap, arbeid, bevalling, kraambed), neonatologie en gynaecologie.
Is bekwaam om labo-onderzoeken en functionele echografieën aan te vragen en eventueel uit te voeren, resultaten te interpreteren, te rapporteren en indien nodig actie te ondernemen.
Verwijst tijdig door naar artsen en andere zorgverleners.
Onderneemt de vereiste urgentiemaatregelen tot de arts overneemt.


3 De vroedvrouw verleent adequate zorg en begeleiding, op voorschrift van en in samenwerking met andere specialisten binnen het domein van de verloskunde, de reproductieve geneeskunde, gynaecologie en neonatologie. De vroedvrouw verleent zo nodig in risicosituaties of bij complicaties autonome zorg.

Neemt actief deel aan medische beslissingen, verleent adequate zorg en neemt gedelegeerde taken op binnen de bevoegdheid.
Past in overleg met de arts de frequentie en de aard van de opvolging aan in functie van de risico’s en/of de complicaties.
Regelt het ontslag en garandeert de continuïteit van zorg bij risico’s en/of complicaties.
Voert de opname uit van het kind met risico’s en/of complicaties in samenwerking met artsen en andere zorgverleners.
Verleent adequate zorg en begeleiding aan het kind met risico’s en/of complicaties in samenwerking met artsen en andere zorgverleners.
Verleent adequate begeleiding aan de ouders en gezin in opnamefase, hospitalisatiefase, voorbereiding naar ontslag en bij overlijden.

 

Doelstellingen:

De student benoemt en verduidelijkt poetentiële problemen gerelateerd aan de hoog-risiconeonaat. (AH problematiek, Neurologische problemen, hartproblematiek, diabetes)

De student organiseert een neonataal transport en kan de aandachtspunten hierbij benoemen.

De student past de verpleegkundige handelingen toe omtrent AH ondersteuning, monitoring, wisseltransfusie, toedienen van bloedprodukten.

De student past ontwikkelings gerichte ondersteunende zorg toe. (Nidcap, Fine)

Dit lessenpakket bouwt voort op de lessen laag risico neonatologie uit de opleidingsfase 2 van de bachelor in de vroedkunde. Het is belangrijk dat de inhoud van de cursus (kennis, inzicht en vaardigheden) uit deze opleidingsfase gekend is. Het gaat hier over zowel medische als de verpleegkundige aspecten binnen de zorg voor een laagrisico neonaat.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
Z25815 : Hoogrisico neonatologie (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Z25810 : Hoogrisico neonatologie

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Hoogrisico neonatologie (B-TM-Z55034)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College24 urenEerste semesterEerste semester
Godschalk Eef
POC PBA VROEDKUNDE TURN TMK

In het  medische luik komen onderwerpen aan bod die zich situeren in de context de hoog-risico neonaat
- Neonataal transport
- Very low birth weight
- Ademhalingsproblemen
- Hartproblemen
- Neurologische afwijkingen
- Necrituserebde enterocolitis

In het deel vroedkundige zorg komen volgende onderwerpen aan bod:
- Prematuriteit, dysmaturiteit en problemen
- Transport risico kinderen
- Opname van een prematuur
- Opname van een baby van een diabetes mama
- Ademhalingsproblemen/ondersteuning en monitoring
- Katheterzorg
- TPN
- wisseltransfusie en toedienen van bloedprodukten
- ontwikkelingsgerichte ondersteunende zor, nidcap en FINE
 

 

 

Crijnen , T  (2020-2021) Onuitgegeven cursus  neonatologie medische aspecten. Thomase More Turnhout.

PPT: Dr Crijnen T.

PPT: Voorspoels, N.

De colleges van het OPO Hoogrisico Neonatologie worden verdeeld in hoorcolleges.

  • Een hoorcollege is een college in gans de klasgroep.


Stage wordt als integratiemoment van theorie en praktijk beschouwd.
 

Evaluatieactiviteiten

Hoogrisico neonatologie (B-TM-Z82547)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Gesloten vragen, Open vragen
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Het gaat om een schriftelijk examen voor het medische en het vroedkundige luik waarbij meerkeuze, open en gesloten vragen worden gebruikt.

Zowel het medisch als het vroedkundig luik, staan op 50% van de totale punten.

Indien de student voor een van de twee onderdelen 7/20 of minder haalt, behaalt de student een maximum van 9/20 voor het OPO en is dus niet gelslaagd.

Een student kan maximaal de helft van zijn tolerantiekrediet inzetten in de leerlijn pré, intra- en postpartale zorg.

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.