Verloskundige zorg in de 1ste en 2de lijn (deel 2) (B-TM-Z12546)

Doelstellingen
Leerdoelen OPO Verloskundige zorg in de eerste en tweede lijn (deel 2)
De studenten benoemen de observaties en aandachspunten bij de zwangere, barende en kraamvrouw in laag - en hoogrisico situaties.
De studenten verzamelen zowel medische, verpleegkundige en verloskundige gegevens om een differentieel diagnose op punt te stellen in voorbereiding tot het opstellen van een actieplan bij de zwangere, barende en kraamvrouw in pathologische situaties.
De studenten verlenen adequate zorgen waarbij ze de aandachtspunten en basisprincipes van de vaardigheden kunnen beschrijven in de verhoogde risicosituaties.
De studenten beschrijven individueel gericht adviezen in de context van het geven van gezondheidsopvoeding en - voorlichting en begeleiden zwangeren, barenden en kraamvrouwen en hun partner in laag - en hoogrisico praktijksituaties.
De studenten communiceren correct in een samenwerkingsgesprek waarbij overleg met andere gezondheidsmedewerkers aan bod komt.
Begintermen
Dit lessenpakket bouwt voort op het opo Verloskundige zorg in de 1e en 2e lijn deel 1 uit de opleidingsfase 2 van de bachelor in de vroedkunde. Het is belangrijk dat de inhoud van de cursus (kennis, inzicht en vaardigheden) uit dit OPO gekend zijn.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
Z16376 : Verloskundige zorg in de 1ste en 2de lijn (deel 2)
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor Vroedkunde (Turnhout) 180 sp.
- Bachelor Vroedkunde - Verkort werktraject voor bachelors Verpleegkunde - Uitdovend (Turnhout) (Vroedkunde brugprogramma voor Nederlandse verpleegkundigen O&G) 180 sp.
- Bachelor Vroedkunde - Verkort werktraject voor bachelors Verpleegkunde - Uitdovend (Turnhout) (Vroedkunde brugprogramma voor bachelor verpleegkunde) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
5 sp. Verloskundige zorg in de 1ste en 2de lijn (deel 2) (B-TM-Z55033)




Inhoud
Vroedkundige en medische aspecten:
1. klinisch redeneren bij koorts in het postpartum
2. cardiologische- en trombo-embolische aandoeningen
a. hemorroïden met trombose
b. longembolie
c. trombofilie
d. lupus
e. verworven en aangeboren hartafwijkingen
- mitraalstenose
- syndroom van Marfan en coarctatio aortae
- syndroom van Eisenmenger
- peripartum cardiomyopathie
- acuut myocardinfarct
3. hematologische aandoeningen
a. allo-immunisatie
b. zeldzamere groepen
c. anemie (ferriprive anemie, megaloblastische anemie, hemoglobinopathieën)
4. longaandoeningen
a. astma
b. sarcoïdose
c. mucoviscidose
d. hooikoorts
e. pneumonie
f. tuberculose
5. dermatosen in de zwangerschap
a. toegenomen pigmentatie
b. haaruitval postpartum
c. spider naevi
d. striae, jeuk
e. polymorfe eruptie
f. pemphigoid gestationis
g. prurigo gestationis
h. eczema, psoriasis, acne, scabies
6. gynaecologische aandoeningen tijdens de zwangerschap
a. myomen
b. ovariumcyste
c. congenitale uterusafwijkingen
8. neurologische aandoeningen in de zwangerschap
a. carpal tunnel syndroom
b. epilepsie
9. endocrinologische aandoeningen in de zwangerschap
a. schildklieraandoeningen (hyper en hypo, postpartum thyroiditis)
b. aandoeningen van de hypofyse
c. zwangerschap bij diabetes
d. zwangerschapsdiabetes
e. vroedkundige aspecten door diabeteseducator
10. nierziekten in de zwangerschap
a. asymptomatische bacteriurie
b. chronische aandoeningen
c. niertransplantatie
11. leverziekten in de zwangerschap
a. zwschapscholestase
b. acute fatty liver
c. HELLP
d. virale hepatitis
e. galstenen en cholecystitis
12. vaccinaties in de zwangerschap
a. bacterieel en viraal
16. genitale verminking
17. HIV en zwangerschap
18. STAN-monitoring
Verpleegkundige aspecten:
1. Critical thinking > omgaan met instabiliteit van de patiënt
2. invasieve bewakingsmethoden
De studenten ontwikkelen een attitude en oefenen vaardigheden op cognitief, technisch, communicatief, multidisciplinair vlak bij situaties uit de verloskundige zorg in de eerste en tweede lijn.
Studiemateriaal
- Procedureboek verloskunde: Prof. Dr. Y. Jacquemyn, ACCO, Leuven, 2021
- Eigen cursus en power point van de docent
- Handouts van de presentaties van de docent terug te vinden op Canvas.
Toelichting werkvorm
De medische aspecten van de verloskundige zorg in de eerste en tweede lijn worden toegelicht tijdens hoorcolleges.
Tijdens werkcolleges verwerven de studenten door middel van casuïstiek inzicht in de planning en uitvoering van de verloskundige zorg. Tijdens simulatietrainingen ontwikkelen de studenten vaardigheden op cognitief, technisch, communicatief en multidisciplinair vlak. Er wordt doorlopend aandacht besteed aan het ontwikkelen van een correcte attitude. Tijdens deze trainingen staan rollenspelen en simulaties centraal.
Evaluatieactiviteiten
Verloskundige zorg in de 1ste en 2de lijn (deel 2) (B-TM-Z82546)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Het examen is een schriftelijk. Het betreft een examen dat bestaat uit een casus waarbij zowel verloskundige als verpleegtechnische aspecten zullen bevraagd worden. Daarnaast krijgt de student ook verschillende vragen betreffende de medische aspecten en betreffende de leerstof gezien tijdens de hoorcolleges van de gastdocenten.
- Het eindtotaal is een totaal van de verschillende onderdelen. Elk onderdeel staat op een specifiek aantal punten dat in verhouding is met de vooropgestelde leerdoelen.
o Medische aspecten 40 %
o Vroedkundige aspecten 60 %
Zie ook studiewiijzer.
Een student kan maximaal de helft van zijn tolerantiekrediet inzetten in de leerlijn pré, intra- en postpartale zorg.
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Het examen is een schriftelijk. Het betreft een examen dat bestaat uit een casus waarbij zowel verloskundige als verpleegtechnische aspecten zullen bevraagd worden. Daarnaast krijgt de student ook verschillende vragen betreffende de medische aspecten en betreffende de leerstof gezien tijdens de hoorcolleges van de gastdocenten.
- Het eindtotaal is een totaal van de verschillende onderdelen. Elk onderdeel staat op een specifiek aantal punten dat in verhouding is met de vooropgestelde leerdoelen.
o Medische aspecten 40 %
o Vroedkundige aspecten 60 %
Zie ook studiewiijzer.
Een student kan maximaal de helft van zijn tolerantiekrediet inzetten in de leerlijn pré, intra- en postpartale zorg.